Oppilaiden osallisuus yhteisötaidepajoissa

Pajunen, Elina. 2017. Oppilaiden osallisuus yhteisötaidepajoissa. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 88 sivua. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata 2. luokan oppilaiden osallisuutta yhteisötaidepajoissa. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, j...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pajunen, Elina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54300
Kuvaus
Yhteenveto:Pajunen, Elina. 2017. Oppilaiden osallisuus yhteisötaidepajoissa. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 88 sivua. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata 2. luokan oppilaiden osallisuutta yhteisötaidepajoissa. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, joka toteutettiin toimintatutkimuksena kyläkoulussa Yhteisöllisyyttä kouluun yhteisötaiteen keinoin -hankkeessa. Tutkimusaineisto kerättiin havainnoimalla ja haastattelemalla lapsia (n=19) sekä ohjaajia (n=2). Osallisuus voidaan eri yhteyksissä määritellä monin tavoin. Tässä tutkimuksessa osallisuudella tarkoitetaan mahdollisuutta tulla kuulluksi ja tuoda mielipiteitä esille. Tutkimustulokset osoittivat, että oppilaita kuunneltiin eri tilanteissa ja he saivat sanoa mielipiteensä. Oppilaat ja ohjaajat kokivat oppilaiden kuulluksi tulemisen tärkeäksi. Ohjaajat pyrkivät omalla toiminnallaan osoittamaan, että he huomioivat oppilaita. Jokainen oppilas osallistui yksilö- ja paritehtävissä, kun taas isommissa ryhmissä osallisuudentaso vaihteli. Oppilaat osallistuivat kyselemällä, keskustelemalla ja esittämällä ideoita. Tutkimuksessa ilmeni, että kokemukset ja havainnot osallisuudesta olivat ristiriitaisia: hiljaiset oppilaat kokivat tulleensa osallisiksi, vaikka he eivät juuri ilmaisseet mielipiteitään tai vastanneet kysymyksiin. Tämä tutkimus tuki aikaisempia tutkimuksia osallisuudesta. Tutkimuksen perusteella ne oppilaat, jotka kokivat tulleensa kuulluiksi, näkivät kaikkien tulleen kuulluiksi. Yksittäiset oppilaat kertoivat, että heidän ehdotuksiaan ei kuunneltu. Ohjaaja koki ajankäytön haittaavan oppilaiden kuuntelemista, vaikka se ei näkynyt havainnointiaineistossa tai oppilaiden haastatteluissa. Osallisuuden kehittäminen on tärkeää oppilaiden aktiiviseksi kansalaiseksi kasvamisen vuoksi. Koulun tulee edistää oppilaiden osallisuutta ja tukea oppilaiden taitoja näkemystensä ilmaisemiseen.