Summary: | Tässä erityispedagogiikan pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin konsultoivien varhaiserityisopettajien lapsikäsityksiä 2010-luvulla. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisena konsultoivat varhaiserityisopettajat näkevät lapsen osana perhettä.
Tutkimuksemme aineisto koostui 358 kyselylomakkeen vastauksesta, jotka oli kerätty erityislastentarhanopettajilta, joilla ei ole omaa lapsiryhmää. Tutkielman analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimuksessa vastaajista käytettiin yhteneväisesti nimeä konsultoiva varhaiserityisopettaja. Konsultoivien varhaiserityisopettajien vastauksista löytyi kuusi käsitystä lapsesta: tuentarpeinen lapsi, vapaa-ajan lapsi, väsynyt lapsi, haasteellinen lapsi, arvostettu lapsi sekä kahden kodin lapsi.
Tämän tutkimuksen perusteella konsultoivien varhaiserityisopettajien lapsikäsityksissä korostuivat käsitykset lapsesta tuentarpeisena ja vapaa-ajan lapsena. Tutkimuksemme tuloksia voidaan hyödyntää myöhemmissä tutkimuksissa, joissa halutaan selvittää laajemmin varhaiskasvatuksen lapsikäsityksiä.
|