Luokanopettajien kokemuksia oppilaiden toiminnanohjauksen ongelmista ja ongelmien ratkaisusta

Tässä kandidaatintutkielmassa tutkittava ilmiö on ”sellaisten oppilaiden tukeminen luokkatyöskentelyssä, joilla on toiminnanohjauksen ongelmia”. Tutkimuksella on kaksi tavoitetta: Tutkimuksen tarkoituksena on ensinnäkin selvittää, millä tavoin luokanopettajat määrittelevät käsitteen toiminnanohjauks...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jyrävä, Meri
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54284
_version_ 1826225799547584512
author Jyrävä, Meri
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Jyrävä, Meri Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Jyrävä, Meri Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Jyrävä, Meri
datasource_str_mv jyx
description Tässä kandidaatintutkielmassa tutkittava ilmiö on ”sellaisten oppilaiden tukeminen luokkatyöskentelyssä, joilla on toiminnanohjauksen ongelmia”. Tutkimuksella on kaksi tavoitetta: Tutkimuksen tarkoituksena on ensinnäkin selvittää, millä tavoin luokanopettajat määrittelevät käsitteen toiminnanohjauksen ongelmat. Tutkimuksen toisena tarkoituksena on koota yhteen luokanopettajien oman kokemuksen kautta kertyneitä toimintatapoja tällaisten oppilaiden tukemiseksi luokkatyöskentelyssä. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoiduin haastatteluin kahdelle luokanopettajalle. Haastattelut litteroitiin ja ne analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin mukaisesti. Luokanopettajien määritelmät toiminnanohjauksen ongelmista on tuloksissa jaettu kuvaukseen oppilaiden tarkkaavaisuuden pulmien ilmenemisestä sekä kuvaukseen oppilaiden toiminnallisesta hitaudesta. Luokanopettajien käyttämät opetukselliset ratkaisut toiminnanohjauksen tukemiseksi koostuivat kommunikaation selkeyttämiseen, struktuuriin ja työrauhaa tukeviin tilaratkaisuihin liittyvistä tukitoimista. Luokanopettajien määritelmät toiminnanohjauksen ongelmista vastasivat suhteellisen paljon toiminnanohjauksen tieteellisiä määritelmiä. Luokanopettajien määritelmät olivat kuitenkin tieteellisiä määritelmiä selvästi käytännönläheisempiä sekä sisälsivät enemmän ongelmien ilmenemismuotojen kuvailua kuin tieteelliset määritelmät. Luokanopettajien käyttämistä tukikeinoista tärkeimpänä johtopäätöksenä voi pitää sitä, että kaikki kuvaillut tukitoimet ovat toteutettavissa melko helposti yleisopetuksen luokassa. Nämä tukitoimet kun tukevat kaikkien oppilaiden toiminnanohjauksen kehittymistä sekä oppimista.
first_indexed 2024-09-11T08:53:11Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kautto-Knape Erja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jyr\u00e4v\u00e4, Meri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-06-03T14:07:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-06-03T14:07:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54284", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 kandidaatintutkielmassa tutkittava ilmi\u00f6 on \u201dsellaisten oppilaiden tukeminen luokkaty\u00f6skentelyss\u00e4, joilla on toiminnanohjauksen ongelmia\u201d. Tutkimuksella on kaksi tavoitetta: Tutkimuksen tarkoituksena on ensinn\u00e4kin selvitt\u00e4\u00e4, mill\u00e4 tavoin luokanopettajat m\u00e4\u00e4rittelev\u00e4t k\u00e4sitteen toiminnanohjauksen ongelmat. Tutkimuksen toisena tarkoituksena on koota yhteen luokanopettajien oman kokemuksen kautta kertyneit\u00e4 toimintatapoja t\u00e4llaisten oppilaiden tukemiseksi luokkaty\u00f6skentelyss\u00e4. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoiduin haastatteluin kahdelle luokanopettajalle. Haastattelut litteroitiin ja ne analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin mukaisesti.\nLuokanopettajien m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4t toiminnanohjauksen ongelmista on tuloksissa jaettu kuvaukseen oppilaiden tarkkaavaisuuden pulmien ilmenemisest\u00e4 sek\u00e4 kuvaukseen oppilaiden toiminnallisesta hitaudesta. Luokanopettajien k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4t opetukselliset ratkaisut toiminnanohjauksen tukemiseksi koostuivat kommunikaation selkeytt\u00e4miseen, struktuuriin ja ty\u00f6rauhaa tukeviin tilaratkaisuihin liittyvist\u00e4 tukitoimista.\nLuokanopettajien m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4t toiminnanohjauksen ongelmista vastasivat suhteellisen paljon toiminnanohjauksen tieteellisi\u00e4 m\u00e4\u00e4ritelmi\u00e4. Luokanopettajien m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4t olivat kuitenkin tieteellisi\u00e4 m\u00e4\u00e4ritelmi\u00e4 selv\u00e4sti k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6nl\u00e4heisempi\u00e4 sek\u00e4 sis\u00e4lsiv\u00e4t enemm\u00e4n ongelmien ilmenemismuotojen kuvailua kuin tieteelliset m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4t. Luokanopettajien k\u00e4ytt\u00e4mist\u00e4 tukikeinoista t\u00e4rkeimp\u00e4n\u00e4 johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voi pit\u00e4\u00e4 sit\u00e4, ett\u00e4 kaikki kuvaillut tukitoimet ovat toteutettavissa melko helposti yleisopetuksen luokassa. N\u00e4m\u00e4 tukitoimet kun tukevat kaikkien oppilaiden toiminnanohjauksen kehittymist\u00e4 sek\u00e4 oppimista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Meri Jyr\u00e4v\u00e4 (metujyra) on 2017-06-03 14:07:10.940418. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-06-03T14:07:11Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201706032656.pdf: 326031 bytes, checksum: d9e8c07247af909559842d6d3bb83e62 (MD5)\nlicense.html: 4835 bytes, checksum: 4115888dd59317390b3683b07ac95590 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-06-03T14:07:11Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201706032656.pdf: 326031 bytes, checksum: d9e8c07247af909559842d6d3bb83e62 (MD5)\nlicense.html: 4835 bytes, checksum: 4115888dd59317390b3683b07ac95590 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "35", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Toiminnanohjauksen ongelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "itses\u00e4\u00e4tely", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetukselliset ratkaisut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien kokemuksia oppilaiden toiminnanohjauksen ongelmista ja ongelmien ratkaisusta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201706032656", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-06-03T14:07:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54284
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:56Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b8cd3596-a466-40f5-93ad-76f9489f1d46\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201706032656.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jyrävä, Meri Luokanopettajien kokemuksia oppilaiden toiminnanohjauksen ongelmista ja ongelmien ratkaisusta Toiminnanohjauksen ongelmat itsesäätely opetukselliset ratkaisut Erityispedagogiikka
title Luokanopettajien kokemuksia oppilaiden toiminnanohjauksen ongelmista ja ongelmien ratkaisusta
title_full Luokanopettajien kokemuksia oppilaiden toiminnanohjauksen ongelmista ja ongelmien ratkaisusta
title_fullStr Luokanopettajien kokemuksia oppilaiden toiminnanohjauksen ongelmista ja ongelmien ratkaisusta Luokanopettajien kokemuksia oppilaiden toiminnanohjauksen ongelmista ja ongelmien ratkaisusta
title_full_unstemmed Luokanopettajien kokemuksia oppilaiden toiminnanohjauksen ongelmista ja ongelmien ratkaisusta Luokanopettajien kokemuksia oppilaiden toiminnanohjauksen ongelmista ja ongelmien ratkaisusta
title_short Luokanopettajien kokemuksia oppilaiden toiminnanohjauksen ongelmista ja ongelmien ratkaisusta
title_sort luokanopettajien kokemuksia oppilaiden toiminnanohjauksen ongelmista ja ongelmien ratkaisusta
title_txtP Luokanopettajien kokemuksia oppilaiden toiminnanohjauksen ongelmista ja ongelmien ratkaisusta
topic Toiminnanohjauksen ongelmat itsesäätely opetukselliset ratkaisut Erityispedagogiikka
topic_facet Erityispedagogiikka Toiminnanohjauksen ongelmat itsesäätely opetukselliset ratkaisut
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54284 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706032656
work_keys_str_mv AT jyrävämeri luokanopettajienkokemuksiaoppilaidentoiminnanohjauksenongelmistajaongelmienratkaisust