Undervisning i svenska som andra inhemska språk skönlitteratur som undervisningsmaterial på gymnasiet

Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää, mitä annettavaa kaunokirjallisilla teksteillä voi olla toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten oppimiselle ja opetukselle. Tutkielmassani käytän ruotsin kielestä nimitystä toinen kotimainen kieli, jolla tarkoitan sitä kieltä, jota äidinkielenään suomea...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Uusitalo, Elisa
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54280
_version_ 1828193098766745600
author Uusitalo, Elisa
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Uusitalo, Elisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Uusitalo, Elisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Uusitalo, Elisa
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää, mitä annettavaa kaunokirjallisilla teksteillä voi olla toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten oppimiselle ja opetukselle. Tutkielmassani käytän ruotsin kielestä nimitystä toinen kotimainen kieli, jolla tarkoitan sitä kieltä, jota äidinkielenään suomea puhuvat suomalaiset opiskelevat koulussa, koska ruotsi on Suomen toinen virallinen kieli. Puhun tutkielmassani myös vieraista kielistä, joilla tarkoitan kieliä, joita opiskellaan koulussa, mutta jotka eivät ole maan virallisia kieliä. Olen rajannut tutkielmani niin, että suunnittelemani ja tekemäni oppimateriaali, joka muodostaa työni tutkimusosan, on tarkoitettu ruotsin kielen opiskeluun lukiossa. Tarkastelen tutkielmassani kuitenkin yleisemminkin esimerkkejä kaunokirjallisuuden käytöstä oppimateriaalina vieraissa kielissä. Haluan esitellä kaunokirjallisuuden vaihtoehtoisena ja monipuolisena oppimateriaalina ruotsin kielen ja vieraiden kielten tunneilla. Tarkoitukseni ei ole osoittaa, miten kaunokirjallisilla teksteillä voi korvata kieltenopettajien suuresti arvostaman oppikirjan, vaan pikemminkin muistuttaa, että aina silloin tällöin tunneilla voisi työskennellä myös kohdekielisen kaunokirjallisuuden kanssa. Uskon, että kaunokirjallisuus, jonka olen työssäni rajannut koskemaan lyriikkaa, epiikkaa ja draamaa, pystyisi oikein käytettynä vastaamaan hyvin nykypäivän kieltenopetuksen tavoitteisiin. Enää ei riitä, että opitaan puhumaan ja ymmärtämään itselle vähemmän tuttua tai vierasta kieltä, vaan tulisi myös oppia kohtaamaan vieraan kulttuurin edustajia erilaisuutta ja vierautta kunnioittavalla tavalla. Tällainen kulttuurienvälinen kieltenoppiminen hyötyy paljon autenttisten tekstien käytöstä opetuksessa ja juuri kaunokirjalliset tekstit voivat olla hyvää autenttista oppimateriaalia. Tutkimuksestani selviää, että opettajat ja oppilaat, jotka ovat työskennelleet kaunokirjallisuuden kanssa, ovat usein saaneet positiivisia kokemuksia ja elämyksiä. Suomessa kaunokirjallisuutta ei kuitenkaan suuremmin käytetä toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten opetuksessa, mikä johtuu todennäköisesti siitä, että oppikirjalla on hyvin vahva asema kieltenopettajien ja –oppijoiden keskuudessa. Uuteen ja erilaiseen oppimateriaaliin tarttuminen koetaan helposti työläänä. Samaan aikaan tutkimukset osoittavat lukutaidon ja –harrastuneisuuden heikentyneen nuorisomme keskuudessa. Näiden tietojen valossa kaunokirjallisuuden hyödyntäminen toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten oppitunneilla voi tuntua haastavalta, mutta itse tulevana kieltenopettajana näen tämän haasteen sellaisena, johon kuitenkin kannattaa tarttua
first_indexed 2024-09-11T08:49:07Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Palviainen, \u00c5sa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Uusitalo, Elisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-06-02T19:51:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-06-02T19:51:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1702861", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54280", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoitus on selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 annettavaa kaunokirjallisilla teksteill\u00e4 voi olla toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten oppimiselle ja opetukselle. Tutkielmassani k\u00e4yt\u00e4n ruotsin kielest\u00e4 nimityst\u00e4 toinen kotimainen kieli, jolla tarkoitan sit\u00e4 kielt\u00e4, jota \u00e4idinkielen\u00e4\u00e4n suomea puhuvat suomalaiset opiskelevat koulussa, koska ruotsi on Suomen toinen virallinen kieli. Puhun tutkielmassani my\u00f6s vieraista kielist\u00e4, joilla tarkoitan kieli\u00e4, joita opiskellaan koulussa, mutta jotka eiv\u00e4t ole maan virallisia kieli\u00e4. Olen rajannut tutkielmani niin, ett\u00e4 suunnittelemani ja tekem\u00e4ni oppimateriaali, joka muodostaa ty\u00f6ni tutkimusosan, on tarkoitettu ruotsin kielen opiskeluun lukiossa. Tarkastelen tutkielmassani kuitenkin yleisemminkin esimerkkej\u00e4 kaunokirjallisuuden k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 oppimateriaalina vieraissa kieliss\u00e4. \n \nHaluan esitell\u00e4 kaunokirjallisuuden vaihtoehtoisena ja monipuolisena oppimateriaalina ruotsin kielen ja vieraiden kielten tunneilla. Tarkoitukseni ei ole osoittaa, miten kaunokirjallisilla teksteill\u00e4 voi korvata kieltenopettajien suuresti arvostaman oppikirjan, vaan pikemminkin muistuttaa, ett\u00e4 aina silloin t\u00e4ll\u00f6in tunneilla voisi ty\u00f6skennell\u00e4 my\u00f6s kohdekielisen kaunokirjallisuuden kanssa. Uskon, ett\u00e4 kaunokirjallisuus, jonka olen ty\u00f6ss\u00e4ni rajannut koskemaan lyriikkaa, epiikkaa ja draamaa, pystyisi oikein k\u00e4ytettyn\u00e4 vastaamaan hyvin nykyp\u00e4iv\u00e4n kieltenopetuksen tavoitteisiin. En\u00e4\u00e4 ei riit\u00e4, ett\u00e4 opitaan puhumaan ja ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n itselle v\u00e4hemm\u00e4n tuttua tai vierasta kielt\u00e4, vaan tulisi my\u00f6s oppia kohtaamaan vieraan kulttuurin edustajia erilaisuutta ja vierautta kunnioittavalla tavalla. T\u00e4llainen kulttuurienv\u00e4linen kieltenoppiminen hy\u00f6tyy paljon autenttisten tekstien k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 opetuksessa ja juuri kaunokirjalliset tekstit voivat olla hyv\u00e4\u00e4 autenttista oppimateriaalia. \n \nTutkimuksestani selvi\u00e4\u00e4, ett\u00e4 opettajat ja oppilaat, jotka ovat ty\u00f6skennelleet kaunokirjallisuuden kanssa, ovat usein saaneet positiivisia kokemuksia ja el\u00e4myksi\u00e4. Suomessa kaunokirjallisuutta ei kuitenkaan suuremmin k\u00e4ytet\u00e4 toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten opetuksessa, mik\u00e4 johtuu todenn\u00e4k\u00f6isesti siit\u00e4, ett\u00e4 oppikirjalla on hyvin vahva asema kieltenopettajien ja \u2013oppijoiden keskuudessa. Uuteen ja erilaiseen oppimateriaaliin tarttuminen koetaan helposti ty\u00f6l\u00e4\u00e4n\u00e4. Samaan aikaan tutkimukset osoittavat lukutaidon ja \u2013harrastuneisuuden heikentyneen nuorisomme keskuudessa. N\u00e4iden tietojen valossa kaunokirjallisuuden hy\u00f6dynt\u00e4minen toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten oppitunneilla voi tuntua haastavalta, mutta itse tulevana kieltenopettajana n\u00e4en t\u00e4m\u00e4n haasteen sellaisena, johon kuitenkin kannattaa tarttua", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Elisa Uusitalo (eltuuusi) on 2017-06-02 19:51:39.769790. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-06-02T19:51:40Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201706022652.pdf: 580831 bytes, checksum: d15af6c617091779749234b38b1ebbed (MD5)\nlicense.html: 4864 bytes, checksum: ed8d0ed8df1220a4caa66c8132f0d65c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-06-02T19:51:40Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201706022652.pdf: 580831 bytes, checksum: d15af6c617091779749234b38b1ebbed (MD5)\nlicense.html: 4864 bytes, checksum: ed8d0ed8df1220a4caa66c8132f0d65c (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (64 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kaunokirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ruotsinkielinen kaunokirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "autenttisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kulttuurienv\u00e4linen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Undervisning i svenska som andra inhemska spr\u00e5k : sk\u00f6nlitteratur som undervisningsmaterial p\u00e5 gymnasiet", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Sk\u00f6nlitteratur som undervisningsmaterial p\u00e5 gymnasiet", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201706022652", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-06-02T19:51:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kaunokirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsinkielinen kirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "autenttisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54280
language swe
last_indexed 2025-03-31T20:02:50Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/88d3dd66-5f55-486b-9118-ac5a940bd965\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201706022652.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Uusitalo, Elisa Undervisning i svenska som andra inhemska språk : skönlitteratur som undervisningsmaterial på gymnasiet kaunokirjallisuus ruotsinkielinen kaunokirjallisuus autenttisuus kulttuurienvälinen oppiminen oppimateriaali Ruotsin kieli Swedish 306 ruotsinkielinen kirjallisuus kielen oppiminen ruotsin kieli opetus
title Undervisning i svenska som andra inhemska språk : skönlitteratur som undervisningsmaterial på gymnasiet
title_alt Skönlitteratur som undervisningsmaterial på gymnasiet
title_full Undervisning i svenska som andra inhemska språk : skönlitteratur som undervisningsmaterial på gymnasiet
title_fullStr Undervisning i svenska som andra inhemska språk : skönlitteratur som undervisningsmaterial på gymnasiet Undervisning i svenska som andra inhemska språk : skönlitteratur som undervisningsmaterial på gymnasiet
title_full_unstemmed Undervisning i svenska som andra inhemska språk : skönlitteratur som undervisningsmaterial på gymnasiet Undervisning i svenska som andra inhemska språk : skönlitteratur som undervisningsmaterial på gymnasiet
title_short Undervisning i svenska som andra inhemska språk
title_sort undervisning i svenska som andra inhemska språk skönlitteratur som undervisningsmaterial på gymnasiet
title_sub skönlitteratur som undervisningsmaterial på gymnasiet
title_txtP Undervisning i svenska som andra inhemska språk : skönlitteratur som undervisningsmaterial på gymnasiet
topic kaunokirjallisuus ruotsinkielinen kaunokirjallisuus autenttisuus kulttuurienvälinen oppiminen oppimateriaali Ruotsin kieli Swedish 306 ruotsinkielinen kirjallisuus kielen oppiminen ruotsin kieli opetus
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish autenttisuus kaunokirjallisuus kielen oppiminen kulttuurienvälinen oppiminen opetus oppimateriaali ruotsin kieli ruotsinkielinen kaunokirjallisuus ruotsinkielinen kirjallisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54280 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706022652
work_keys_str_mv AT uusitaloelisa undervisningisvenskasomandrainhemskaspråkskönlitteratursomundervisningsmaterialpåg