Koululiikuntakokemusten yhteys aikuisiän liikuntamotivaatioon

Oksanen, V. & Välimäki, M. 2017. Koululiikuntakokemusten vaikutus aikuisiän liikuntamotivaatioon. Jyväskylän yliopisto. Liikuntatieteellinen tiedekunta. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. 115 sivua. Liitteet 5 sivua. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää laadullisin tutkimusmenetelmin,...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Oksanen, Ville, Välimäki, Matti
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54265
_version_ 1826225750336864256
author Oksanen, Ville Välimäki, Matti
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Oksanen, Ville Välimäki, Matti Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Oksanen, Ville Välimäki, Matti Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Oksanen, Ville
datasource_str_mv jyx
description Oksanen, V. & Välimäki, M. 2017. Koululiikuntakokemusten vaikutus aikuisiän liikuntamotivaatioon. Jyväskylän yliopisto. Liikuntatieteellinen tiedekunta. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. 115 sivua. Liitteet 5 sivua. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää laadullisin tutkimusmenetelmin, millaiset koululiikuntakokemukset ovat merkityksellisiä aikuisiän liikuntamotivaation kannalta sekä sitä, miten merkityksellistä liikuntakulttuurin muutos on liikunnanopetukselle ja oppilaiden motivaatioon. Pyrimme samalla oppimaan oppilaiden kokemusmaailmasta ja luomaan mahdollisia keinoja ennaltaehkäistä kielteisten kokemusten syntymistä. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla joulukuussa 2016. Haastatteluihin osallistui yhteensä seitsemän oppivelvollisuuden Suomessa suorittanutta aikuista, joista kolme oli naisia ja neljä miehiä. Heidät jaettiin iän ja sukupuolen perusteella kolmeen ryhmään, jotka olivat seuraavat: 1) 26–32-vuotiaiden ryhmässä kaksi miestä ja yksi nainen 2) 50–59-vuotiaat mies ja nainen sekä 3) 70–79-vuotiaat mies ja nainen. Aineisto teemoiteltiin teoriapohjaisesti, mutta myös aineistossa esiintyneet uudet teemat otettiin huomioon. Näiden pohjalta rakensimme analyysimme. Tutkimuksen tulosten raportoinnissa on esitelty tutkimusongelmien kannalta keskeisimmät löydökset sekä vertailtu niitä aiempaan tutkimustietoon. Tutkimustulosten mukaan koululiikunnalla on merkitystä erityisesti liikuntataidoiltaan heikompien oppilaiden aikuisiän liikuntamotivaatioon, kun taas koululiikunnassa menestyneille oppilaille koululiikuntakokemuksilla ei ollut juuri merkitystä. Oppilaiden taustatekijöillä oli yhteyttä siihen, miten kokemukset käsitellään ja kuinka pitkäaikaisia vaikutuksia kokemuksilla voi olla. Liikunnanopettajan käyttäytymisellä liikuntatunneilla ei näyttänyt juurikaan olleen merkitystä aikuisiän liikuntamotivaatioon, mutta tämän tekemillä valinnoilla liittyen esimerkiksi tuntien sisältöihin oli keskeinen merkitys koululiikuntakokemuksiin. Tärkeäksi näimme myös liikunnanopettajan mahdollisuuden ohjata oppilaita liikuntaseuratoimintaan mukaan. Koululiikunnan arvioinnin mielekkyyttä pohti useampi tutkittava. Hyvä arvosana ei tämän tutkimuksen mukaan vaikuta aikuisiän liikuntamotivaatioon ja toisaalta huono numero ei motivoi liikkumaan. Tämän pohjalta on perusteltua miettiä pitääkö liikuntaa arvioida. Oksanen, V. & Välimäki, M. 2017. The effect of physical education experiences in adulthood motivation. University of Jyväskylä. Department of Sport Sciences. Master’s thesis in physical education. 115 pages. Attachments 5 pages. The purpose of this study was to examine what types of physical education experiences are relevant for adult physical activity and motivation, and how relevant the change of a sports culture is for physical education and motivation of the students by using a qualitative research methods. We strive at the same time to learn the students' experience of the world and create a possible means to prevent the emergence of negative experiences. The data was collected by theme interviews in December 2016. The interviews were attended by a total of seven adults, who had completed their compulsory education in Finland, of whom three were women and four men. They were divided by age and gender on the basis of three categories: 1) 26–32 years of age, two men and one woman 2) from 50 to 59 years old man and a woman, and 3) from 70 to 79 years old man and a woman. The material were thematized on a theoretical basis, but new themes in the material were also taken into account. Based on these, we built our analysis Reporting the results of the study have been presented research problems in terms of the key findings and compared them to previous researches. According to our results, physical education is relevant specially for the weaker physical skills of pupils in adulthood exercise motivation, while successful in school sports to students, physical education experiences just not played a role. Student background factors appear to have contributed to the way the experience is processed and how long-term effects of experience can have. The behavior of physical education teacher did not seem to have been significant to adult sports motivation, but the choices made by him regarding the content of the lessons were on central importance to the experiences of physical education experiences. We also found it particularly important for a physical education teacher to guide students to sports activities. The meaningfulness of the evaluation in physical education were discussed by many examinee. A good grade does not affect the adulthood exercise motivation and on the other hand a bad number does not motivate to move. Based on this it is justified to consider whether the evaluation is needed.
first_indexed 2024-09-11T08:49:46Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Siljam\u00e4ki, Mariana", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Oksanen, Ville", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "V\u00e4lim\u00e4ki, Matti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-06-02T06:53:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-06-02T06:53:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1703490", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54265", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Oksanen, V. & V\u00e4lim\u00e4ki, M. 2017. Koululiikuntakokemusten vaikutus aikuisi\u00e4n liikuntamotivaatioon. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Liikuntatieteellinen tiedekunta. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. 115 sivua. Liitteet 5 sivua.\n\nTutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 laadullisin tutkimusmenetelmin, millaiset koululiikuntakokemukset ovat merkityksellisi\u00e4 aikuisi\u00e4n liikuntamotivaation kannalta sek\u00e4 sit\u00e4, miten merkityksellist\u00e4 liikuntakulttuurin muutos on liikunnanopetukselle ja oppilaiden motivaatioon. Pyrimme samalla oppimaan oppilaiden kokemusmaailmasta ja luomaan mahdollisia keinoja ennaltaehk\u00e4ist\u00e4 kielteisten kokemusten syntymist\u00e4. \n\nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin teemahaastatteluiden avulla joulukuussa 2016. Haastatteluihin osallistui yhteens\u00e4 seitsem\u00e4n oppivelvollisuuden Suomessa suorittanutta aikuista, joista kolme oli naisia ja nelj\u00e4 miehi\u00e4. Heid\u00e4t jaettiin i\u00e4n ja sukupuolen perusteella kolmeen ryhm\u00e4\u00e4n, jotka olivat seuraavat: 1) 26\u201332-vuotiaiden ryhm\u00e4ss\u00e4 kaksi miest\u00e4 ja yksi nainen 2) 50\u201359-vuotiaat mies ja nainen sek\u00e4 3) 70\u201379-vuotiaat mies ja nainen. Aineisto teemoiteltiin teoriapohjaisesti, mutta my\u00f6s aineistossa esiintyneet uudet teemat otettiin huomioon. N\u00e4iden pohjalta rakensimme analyysimme. Tutkimuksen tulosten raportoinnissa on esitelty tutkimusongelmien kannalta keskeisimm\u00e4t l\u00f6yd\u00f6kset sek\u00e4 vertailtu niit\u00e4 aiempaan tutkimustietoon. \n\nTutkimustulosten mukaan koululiikunnalla on merkityst\u00e4 erityisesti liikuntataidoiltaan heikompien oppilaiden aikuisi\u00e4n liikuntamotivaatioon, kun taas koululiikunnassa menestyneille oppilaille koululiikuntakokemuksilla ei ollut juuri merkityst\u00e4. Oppilaiden taustatekij\u00f6ill\u00e4 oli yhteytt\u00e4 siihen, miten kokemukset k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n ja kuinka pitk\u00e4aikaisia vaikutuksia kokemuksilla voi olla. Liikunnanopettajan k\u00e4ytt\u00e4ytymisell\u00e4 liikuntatunneilla ei n\u00e4ytt\u00e4nyt juurikaan olleen merkityst\u00e4 aikuisi\u00e4n liikuntamotivaatioon, mutta t\u00e4m\u00e4n tekemill\u00e4 valinnoilla liittyen esimerkiksi tuntien sis\u00e4lt\u00f6ihin oli keskeinen merkitys koululiikuntakokemuksiin. T\u00e4rke\u00e4ksi n\u00e4imme my\u00f6s liikunnanopettajan mahdollisuuden ohjata oppilaita liikuntaseuratoimintaan mukaan. Koululiikunnan arvioinnin mielekkyytt\u00e4 pohti useampi tutkittava. Hyv\u00e4 arvosana ei t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen mukaan vaikuta aikuisi\u00e4n liikuntamotivaatioon ja toisaalta huono numero ei motivoi liikkumaan. T\u00e4m\u00e4n pohjalta on perusteltua mietti\u00e4 pit\u00e4\u00e4k\u00f6 liikuntaa arvioida.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Oksanen, V. & V\u00e4lim\u00e4ki, M. 2017. The effect of physical education experiences in adulthood motivation. University of Jyv\u00e4skyl\u00e4. Department of Sport Sciences. Master\u2019s thesis in physical education. 115 pages. Attachments 5 pages.\n\nThe purpose of this study was to examine what types of physical education experiences are relevant for adult physical activity and motivation, and how relevant the change of a sports culture is for physical education and motivation of the students by using a qualitative research methods. We strive at the same time to learn the students' experience of the world and create a possible means to prevent the emergence of negative experiences.\n\nThe data was collected by theme interviews in December 2016. The interviews were attended by a total of seven adults, who had completed their compulsory education in Finland, of whom three were women and four men. They were divided by age and gender on the basis of three categories: 1) 26\u201332 years of age, two men and one woman 2) from 50 to 59 years old man and a woman, and 3) from 70 to 79 years old man and a woman. \nThe material were thematized on a theoretical basis, but new themes in the material were also taken into account. Based on these, we built our analysis Reporting the results of the study have been presented research problems in terms of the key findings and compared them to previous researches.\n\nAccording to our results, physical education is relevant specially for the weaker physical skills of pupils in adulthood exercise motivation, while successful in school sports to students, physical education experiences just not played a role. Student background factors appear to have contributed to the way the experience is processed and how long-term effects of experience can have. The behavior of physical education teacher did not seem to have been significant to adult sports motivation, but the choices made by him regarding the content of the lessons were on central importance to the experiences of physical education experiences. We also found it particularly important for a physical education teacher to guide students to sports activities. The meaningfulness of the evaluation in physical education were discussed by many examinee. A good grade does not affect the adulthood exercise motivation and on the other hand a bad number does not motivate to move. Based on this it is justified to consider whether the evaluation is needed.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Ville Oksanen (vijovaok) on 2017-06-02 06:53:52.753537. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-06-02T06:53:53Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201706022637.pdf: 846596 bytes, checksum: 75b0b1348f5dfaa8d19f43a158e1c592 (MD5)\nlicense.html: 5137 bytes, checksum: 11ff9c97e777cf7ee59bbf973292ecd6 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-06-02T06:53:53Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201706022637.pdf: 846596 bytes, checksum: 75b0b1348f5dfaa8d19f43a158e1c592 (MD5)\nlicense.html: 5137 bytes, checksum: 11ff9c97e777cf7ee59bbf973292ecd6 (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (114 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koululiikuntakokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "aikuisi\u00e4n liikuntamotivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Koululiikuntakokemusten yhteys aikuisi\u00e4n liikuntamotivaatioon", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201706022637", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-06-02T06:53:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aikuiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54265
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:21Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bfb35470-1188-4ef7-a06a-fd67692fa303\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201706022637.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Oksanen, Ville Välimäki, Matti Koululiikuntakokemusten yhteys aikuisiän liikuntamotivaatioon koululiikunta koululiikuntakokemus aikuisiän liikuntamotivaatio Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunta kokemukset motivaatio aikuiset
title Koululiikuntakokemusten yhteys aikuisiän liikuntamotivaatioon
title_full Koululiikuntakokemusten yhteys aikuisiän liikuntamotivaatioon
title_fullStr Koululiikuntakokemusten yhteys aikuisiän liikuntamotivaatioon Koululiikuntakokemusten yhteys aikuisiän liikuntamotivaatioon
title_full_unstemmed Koululiikuntakokemusten yhteys aikuisiän liikuntamotivaatioon Koululiikuntakokemusten yhteys aikuisiän liikuntamotivaatioon
title_short Koululiikuntakokemusten yhteys aikuisiän liikuntamotivaatioon
title_sort koululiikuntakokemusten yhteys aikuisiän liikuntamotivaatioon
title_txtP Koululiikuntakokemusten yhteys aikuisiän liikuntamotivaatioon
topic koululiikunta koululiikuntakokemus aikuisiän liikuntamotivaatio Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunta kokemukset motivaatio aikuiset
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education aikuiset aikuisiän liikuntamotivaatio kokemukset koululiikunta koululiikuntakokemus liikunta motivaatio
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54265 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706022637
work_keys_str_mv AT oksanenville koululiikuntakokemustenyhteysaikuisiänliikuntamotivaatioon