Opettajiin ja vanhempiin asennoituminen Ylen Koulukiusaamis-illassa

Tutkielmassani selvitän, miten opettajiin ja vanhempiin asennoidutaan Ylen A2-iltoihin kuuluvassa Koulukiusaamis-ilta-keskusteluohjelmassa. Tutkimuskysymykseni ovat 1) Miten opettajiin ja vanhempiin asen-noidutaan Ylen Koulukiusaamis-illassa, 2) Millaisia asemia opettajille ja vanhemmille tuotetaan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hujala, Rosina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54256
_version_ 1828193098754162688
author Hujala, Rosina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hujala, Rosina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hujala, Rosina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hujala, Rosina
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmassani selvitän, miten opettajiin ja vanhempiin asennoidutaan Ylen A2-iltoihin kuuluvassa Koulukiusaamis-ilta-keskusteluohjelmassa. Tutkimuskysymykseni ovat 1) Miten opettajiin ja vanhempiin asen-noidutaan Ylen Koulukiusaamis-illassa, 2) Millaisia asemia opettajille ja vanhemmille tuotetaan asennoitu-valla kielenkäytöllä ja 3) millaisilla vuorovaikutuksen ja kielen keinoilla asennoitumista ja asemia tuotetaan. Asennoitumisella tarkoitetaan sellaista sosiaalista toimintaa ja vuorovaikutuskäytänteitä, joilla asen-teita ja kannanottoja rakennetaan ja joilla niistä neuvotellaan. Kyse on sosiaalisen toimijan suorittamasta julkisesta teosta, joka rakentuu vuorovaikutuksessa toisten kanssa ja jolla suoritetaan tiettyjä tehtäviä. Nämä tehtävät, jotka ilmenevät Du Bois´n asennekolmiomallista, ovat evaluointi, positiointi ja linjaan asettuminen. Aineistoni on Ylen A2-sarjaan kuuluva Koulukiusaamis-ilta. Se on kaksituntinen televisiokeskuste-luohjelma, jota juontaa kaksi toimittajaa ja jonka osallistujiin kuuluu eri instituutioiden edustajia. Televisio-keskustelu onkin institutionaalista toimintaa, ja sitä määrittävät arkikeskustelusta eroavat vuorovaikutus-säännöt. Aineiston vuorovaikutuksellisen luonteen vuoksi pohjaan analyysini keskustelunanalyyttiseen tutkimukseen ja sen näkemykseen kielen ja kommunikaation välisestä suhteesta. Asennoitumisen analyysissa olen hyödyntänyt Du Bois´n asennekolmiomallia. Analyysini perusteella olen jakanut Koulukiusaamis-illan asennoitumistoiminnan kolmeen pääryhmään. Nämä ovat aikuisiin asennoituminen, opettajiin asennoituminen ja vanhempiin asennoituminen. Kus-sakin pääryhmässä on kolme alaryhmää, jotka on nimetty niiden asemien mukaan, joita asennoitumistoimin-nalla opettajille ja vanhemmille luodaan. Aikuisiin asennoituminen viittaa toimintaan, jossa asennoituminen kohdistuu sekä opettajiin että vanhempiin. Tässä ryhmässä aikuisiin asennoiduttiin kiusaamisen havainnoijina, luotettuina ja luottajina sekä yhteistyön tekijöinä. Opettajiin ja kouluun asennoituminen jakautuu seuraaviin ryhmiin: koulu ja opettajat tehottomina toimijoina, opettajat vastuunkantajina ja kasvattajina sekä koulu keinonsa käyttäneenä toimijana. Vanhempiin puolestaan asennoidutaan tunteella reagoijina, kiusaamiseen puuttujina sekä kasvattajina ja vastuunkantajina. Tutkielmani pohjautuu käsitykseen siitä, että kielenkäyttötavat vaikuttavat siihen, millaisena ilmiönä koulukiusaamista pidetään. Onkin syytä miettiä, millaisia positioita opettajille ja vanhemmille rakennetaan ja mitä positioita pidetään heille mahdollisina. Tutkimukseni antaa myös viitteitä siitä, että kiusaamisenvas-taisia toimia on syytä kehittää. Koska koulua pidetään tehottomana toimijana, on mietittävä, miten kiusaamiseen voitaisiin paremmin puuttua. Opettajien ja aikuisten välinen yhteistyö ei näyttäydy aineistossani tämänhetkisenä kiusaamisenvastaisena työskentelytapana, vaikka sitä kannatetaankin. Tämä puhetapa implikoi, että myös yhteistyön tekemisessä on kehitettävää.
first_indexed 2023-03-22T09:58:53Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntynen, Anne", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hujala, Rosina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-06-02T05:37:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-06-02T05:37:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1702702", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54256", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmassani selvit\u00e4n, miten opettajiin ja vanhempiin asennoidutaan Ylen A2-iltoihin kuuluvassa Koulukiusaamis-ilta-keskusteluohjelmassa. Tutkimuskysymykseni ovat 1) Miten opettajiin ja vanhempiin asen-noidutaan Ylen Koulukiusaamis-illassa, 2) Millaisia asemia opettajille ja vanhemmille tuotetaan asennoitu-valla kielenk\u00e4yt\u00f6ll\u00e4 ja 3) millaisilla vuorovaikutuksen ja kielen keinoilla asennoitumista ja asemia tuotetaan.\n\nAsennoitumisella tarkoitetaan sellaista sosiaalista toimintaa ja vuorovaikutusk\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4, joilla asen-teita ja kannanottoja rakennetaan ja joilla niist\u00e4 neuvotellaan. Kyse on sosiaalisen toimijan suorittamasta julkisesta teosta, joka rakentuu vuorovaikutuksessa toisten kanssa ja jolla suoritetaan tiettyj\u00e4 teht\u00e4vi\u00e4. N\u00e4m\u00e4 teht\u00e4v\u00e4t, jotka ilmenev\u00e4t Du Bois\u00b4n asennekolmiomallista, ovat evaluointi, positiointi ja linjaan asettuminen. \n\n\nAineistoni on Ylen A2-sarjaan kuuluva Koulukiusaamis-ilta. Se on kaksituntinen televisiokeskuste-luohjelma, jota juontaa kaksi toimittajaa ja jonka osallistujiin kuuluu eri instituutioiden edustajia. Televisio-keskustelu onkin institutionaalista toimintaa, ja sit\u00e4 m\u00e4\u00e4ritt\u00e4v\u00e4t arkikeskustelusta eroavat vuorovaikutus-s\u00e4\u00e4nn\u00f6t. Aineiston vuorovaikutuksellisen luonteen vuoksi pohjaan analyysini keskustelunanalyyttiseen tutkimukseen ja sen n\u00e4kemykseen kielen ja kommunikaation v\u00e4lisest\u00e4 suhteesta. Asennoitumisen analyysissa olen hy\u00f6dynt\u00e4nyt Du Bois\u00b4n asennekolmiomallia.\n\nAnalyysini perusteella olen jakanut Koulukiusaamis-illan asennoitumistoiminnan kolmeen p\u00e4\u00e4ryhm\u00e4\u00e4n. N\u00e4m\u00e4 ovat aikuisiin asennoituminen, opettajiin asennoituminen ja vanhempiin asennoituminen. Kus-sakin p\u00e4\u00e4ryhm\u00e4ss\u00e4 on kolme alaryhm\u00e4\u00e4, jotka on nimetty niiden asemien mukaan, joita asennoitumistoimin-nalla opettajille ja vanhemmille luodaan. Aikuisiin asennoituminen viittaa toimintaan, jossa asennoituminen kohdistuu sek\u00e4 opettajiin ett\u00e4 vanhempiin. T\u00e4ss\u00e4 ryhm\u00e4ss\u00e4 aikuisiin asennoiduttiin kiusaamisen havainnoijina, luotettuina ja luottajina sek\u00e4 yhteisty\u00f6n tekij\u00f6in\u00e4. Opettajiin ja kouluun asennoituminen jakautuu seuraaviin ryhmiin: koulu ja opettajat tehottomina toimijoina, opettajat vastuunkantajina ja kasvattajina sek\u00e4 koulu keinonsa k\u00e4ytt\u00e4neen\u00e4 toimijana. Vanhempiin puolestaan asennoidutaan tunteella reagoijina, kiusaamiseen puuttujina sek\u00e4 kasvattajina ja vastuunkantajina. \n\nTutkielmani pohjautuu k\u00e4sitykseen siit\u00e4, ett\u00e4 kielenk\u00e4ytt\u00f6tavat vaikuttavat siihen, millaisena ilmi\u00f6n\u00e4 koulukiusaamista pidet\u00e4\u00e4n. Onkin syyt\u00e4 mietti\u00e4, millaisia positioita opettajille ja vanhemmille rakennetaan ja mit\u00e4 positioita pidet\u00e4\u00e4n heille mahdollisina. Tutkimukseni antaa my\u00f6s viitteit\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 kiusaamisenvas-taisia toimia on syyt\u00e4 kehitt\u00e4\u00e4. Koska koulua pidet\u00e4\u00e4n tehottomana toimijana, on mietitt\u00e4v\u00e4, miten kiusaamiseen voitaisiin paremmin puuttua. Opettajien ja aikuisten v\u00e4linen yhteisty\u00f6 ei n\u00e4ytt\u00e4ydy aineistossani t\u00e4m\u00e4nhetkisen\u00e4 kiusaamisenvastaisena ty\u00f6skentelytapana, vaikka sit\u00e4 kannatetaankin. T\u00e4m\u00e4 puhetapa implikoi, ett\u00e4 my\u00f6s yhteisty\u00f6n tekemisess\u00e4 on kehitett\u00e4v\u00e4\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Rosina Hujala (nerohuja) on 2017-06-02 05:37:57.107809. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-06-02T05:37:57Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201706022636.pdf: 1251468 bytes, checksum: eb3d110b20926c492bfa75f383b7a724 (MD5)\nlicense.html: 4822 bytes, checksum: 50face6280269776e580071d8f5abe72 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-06-02T05:37:57Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201706022636.pdf: 1251468 bytes, checksum: eb3d110b20926c492bfa75f383b7a724 (MD5)\nlicense.html: 4822 bytes, checksum: 50face6280269776e580071d8f5abe72 (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (132 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asennoituminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulukiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "positiointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajiin ja vanhempiin asennoituminen Ylen Koulukiusaamis-illassa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201706022636", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-06-02T05:37:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulukiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "positiointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "keskustelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54256
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:51Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f03156f4-ca78-4566-b40f-4824ccb153b5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201706022636.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hujala, Rosina Opettajiin ja vanhempiin asennoituminen Ylen Koulukiusaamis-illassa asennoituminen koulukiusaaminen positiointi Suomen kieli Finnish 309 keskustelu
title Opettajiin ja vanhempiin asennoituminen Ylen Koulukiusaamis-illassa
title_full Opettajiin ja vanhempiin asennoituminen Ylen Koulukiusaamis-illassa
title_fullStr Opettajiin ja vanhempiin asennoituminen Ylen Koulukiusaamis-illassa Opettajiin ja vanhempiin asennoituminen Ylen Koulukiusaamis-illassa
title_full_unstemmed Opettajiin ja vanhempiin asennoituminen Ylen Koulukiusaamis-illassa Opettajiin ja vanhempiin asennoituminen Ylen Koulukiusaamis-illassa
title_short Opettajiin ja vanhempiin asennoituminen Ylen Koulukiusaamis-illassa
title_sort opettajiin ja vanhempiin asennoituminen ylen koulukiusaamis illassa
title_txtP Opettajiin ja vanhempiin asennoituminen Ylen Koulukiusaamis-illassa
topic asennoituminen koulukiusaaminen positiointi Suomen kieli Finnish 309 keskustelu
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli asennoituminen keskustelu koulukiusaaminen positiointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54256 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706022636
work_keys_str_mv AT hujalarosina opettajiinjavanhempiinasennoituminenylenkoulukiusaamisillassa