"It was all fun and games" perceptions of English vocabulary acquisition via playing video games

Videopelaaminen on yksi nykypäivän suosituimmista vapaa-ajan harrastuksista, ja sillä on tutkittu olevan monia positiivisia vaikutuksia. Pelaamisen suosion kasvu osoittautuu esimerkiksi kasvavina tuotantobudjetteina, jotka lähentelevät suuruusluokaltaan elokuvabudjetteja sekä tuotannon että markkino...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Teittinen, Taija
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54249
_version_ 1826225715037601792
author Teittinen, Taija
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Teittinen, Taija Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Teittinen, Taija Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Teittinen, Taija
datasource_str_mv jyx
description Videopelaaminen on yksi nykypäivän suosituimmista vapaa-ajan harrastuksista, ja sillä on tutkittu olevan monia positiivisia vaikutuksia. Pelaamisen suosion kasvu osoittautuu esimerkiksi kasvavina tuotantobudjetteina, jotka lähentelevät suuruusluokaltaan elokuvabudjetteja sekä tuotannon että markkinoinnin puolella. Tämä tutkimus pyrkii kartoittamaan ensisijaisesti yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia ja ajatuksia videopelaamisen ja kielenoppimisen suhteesta. Erityisesti tutkimus keskittyy opiskelijoiden kokemuksiin ja käsityksiin videopelaamisen kautta tapahtuvasta sanaston omaksumisesta. Tutkimus toteutettiin verkkopohjaisena kyselynä. Tutkimuksen otos koostui 119 yliopisto-opiskelijasta, joista 67 oli miehiä ja 52 naisia, joiden vastaukset taulukoitiin sukupuolta ja pelaamistiheyttä apuna käyttäen. Avokysymysten luokittelussa käytettin apuna myös kategorisointia. Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että videopelejä pelanneet suomalaiset yliopistoopiskelijat kokivat omaksuneensa englannin kielen sanastoa videopelaamisen kautta. Opittu sanasto koostui pääasiassa substantiiveista, verbeistä sekä kuvailevista sanoista. Suurin osa opiskelijoista koki omaksuneensa sanaston hyödyllisenä, ja koki sen edistäneen heidän kielenoppimistaan. Sukupuolten väliset erot korostuivat pelaamistiheydessä ja koetun sanastonomaksumisen määrässä ja laadussa. Pelaamistiheys itsessään ei juuri vaikuttanut vastauksiin. Koska videopelaamisen koettiin olleen hyödyllistä kielenoppimisen kannalta, tulisi aihealuetta kartoittaa lisää. Videopelejä tulisi myös pyrkiä hyödyntämään oppimateriaalina.
first_indexed 2023-03-22T09:58:00Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Katja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Teittinen, Taija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-06-01T17:36:02Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-06-01T17:36:02Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1702701", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54249", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Videopelaaminen on yksi nykyp\u00e4iv\u00e4n suosituimmista vapaa-ajan harrastuksista, ja sill\u00e4 on tutkittu olevan monia positiivisia vaikutuksia. Pelaamisen suosion kasvu osoittautuu esimerkiksi kasvavina tuotantobudjetteina, jotka l\u00e4hentelev\u00e4t suuruusluokaltaan elokuvabudjetteja sek\u00e4 tuotannon ett\u00e4 markkinoinnin puolella.\r\n T\u00e4m\u00e4 tutkimus pyrkii kartoittamaan ensisijaisesti yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia ja ajatuksia videopelaamisen ja kielenoppimisen suhteesta. Erityisesti tutkimus keskittyy opiskelijoiden kokemuksiin ja k\u00e4sityksiin videopelaamisen kautta tapahtuvasta sanaston omaksumisesta. Tutkimus toteutettiin verkkopohjaisena kyselyn\u00e4. Tutkimuksen otos koostui 119 yliopisto-opiskelijasta, joista 67 oli miehi\u00e4 ja 52 naisia, joiden vastaukset taulukoitiin sukupuolta ja pelaamistiheytt\u00e4 apuna k\u00e4ytt\u00e4en. Avokysymysten luokittelussa k\u00e4ytettin apuna my\u00f6s kategorisointia.\r\n Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, ett\u00e4 videopelej\u00e4 pelanneet suomalaiset yliopistoopiskelijat kokivat omaksuneensa englannin kielen sanastoa videopelaamisen kautta. Opittu sanasto koostui p\u00e4\u00e4asiassa substantiiveista, verbeist\u00e4 sek\u00e4 kuvailevista sanoista. Suurin osa opiskelijoista koki omaksuneensa sanaston hy\u00f6dyllisen\u00e4, ja koki sen edist\u00e4neen heid\u00e4n kielenoppimistaan.\r\n Sukupuolten v\u00e4liset erot korostuivat pelaamistiheydess\u00e4 ja koetun sanastonomaksumisen m\u00e4\u00e4r\u00e4ss\u00e4 ja laadussa. Pelaamistiheys itsess\u00e4\u00e4n ei juuri vaikuttanut vastauksiin. Koska videopelaamisen koettiin olleen hy\u00f6dyllist\u00e4 kielenoppimisen kannalta, tulisi aihealuetta kartoittaa lis\u00e4\u00e4. Videopelej\u00e4 tulisi my\u00f6s pyrki\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n oppimateriaalina.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Taija Teittinen (tamateit) on 2017-06-01 17:36:01.363767. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-06-01T17:36:01Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201706012631.pdf: 603617 bytes, checksum: 9005e9fada43e51769cff88efbe296aa (MD5)\r\nlicense.html: 4857 bytes, checksum: 272f0dd0f10cd6ebb692fce45a909048 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-06-01T17:36:02Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201706012631.pdf: 603617 bytes, checksum: 9005e9fada43e51769cff88efbe296aa (MD5)\r\nlicense.html: 4857 bytes, checksum: 272f0dd0f10cd6ebb692fce45a909048 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (73 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "video games", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vocabulary", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "acquisition", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"It was all fun and games\" : perceptions of English vocabulary acquisition via playing video games", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Perceptions of English vocabulary acquisition via playing video games", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201706012631", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-06-01T17:36:02Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "videopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sanastot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "omaksuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54249
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:44Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/599b9772-85e3-42aa-8ae3-5a6814b31889\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201706012631.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Teittinen, Taija "It was all fun and games" : perceptions of English vocabulary acquisition via playing video games video games vocabulary acquisition Englannin kieli English 301 videopelit sanastot kielen oppiminen englannin kieli omaksuminen
title "It was all fun and games" : perceptions of English vocabulary acquisition via playing video games
title_alt Perceptions of English vocabulary acquisition via playing video games
title_full "It was all fun and games" : perceptions of English vocabulary acquisition via playing video games
title_fullStr "It was all fun and games" : perceptions of English vocabulary acquisition via playing video games "It was all fun and games" : perceptions of English vocabulary acquisition via playing video games
title_full_unstemmed "It was all fun and games" : perceptions of English vocabulary acquisition via playing video games "It was all fun and games" : perceptions of English vocabulary acquisition via playing video games
title_short "It was all fun and games"
title_sort it was all fun and games perceptions of english vocabulary acquisition via playing video games
title_sub perceptions of English vocabulary acquisition via playing video games
title_txtP "It was all fun and games" : perceptions of English vocabulary acquisition via playing video games
topic video games vocabulary acquisition Englannin kieli English 301 videopelit sanastot kielen oppiminen englannin kieli omaksuminen
topic_facet 301 Englannin kieli English acquisition englannin kieli kielen oppiminen omaksuminen sanastot video games videopelit vocabulary
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54249 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706012631
work_keys_str_mv AT teittinentaija itwasallfunandgamesperceptionsofenglishvocabularyacquisitionviaplayingvideogames