Brändin persoonallisuuden rooli samaistumisessa ja uskollisuudessa autobrändiä kohtaan

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia brändin persoonallisuuden roolia samaistumisessa ja uskollisuudessa. Tutkimuksen kohteena oli automerkki Audi, koska oli mielenkiintoista tutkia brändin persoonallisuutta autoalan kontekstissa. Tutkimuksen aluksi käydään läpi brändin persoonallisuuden teor...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jylhä-Ollila, Heidi
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54228
_version_ 1828193098722705408
author Jylhä-Ollila, Heidi
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Jylhä-Ollila, Heidi Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Jylhä-Ollila, Heidi Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Jylhä-Ollila, Heidi
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia brändin persoonallisuuden roolia samaistumisessa ja uskollisuudessa. Tutkimuksen kohteena oli automerkki Audi, koska oli mielenkiintoista tutkia brändin persoonallisuutta autoalan kontekstissa. Tutkimuksen aluksi käydään läpi brändin persoonallisuuden teoriaa sekä aikaisempia tutkimuksia brändiin samaistumiseen ja uskollisuuteen liittyen. Aiempien teorioiden pohjalta muodostettiin tutkimusmalli ja hypoteesit. Hypoteeseja testattiin tutkimuksen empiirisessä osiossa. Tutkimuksen empiirinen osio toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena. Kyselyllä kartoitettiin vastaajien mielikuvia Audin brändin persoonallisuudesta, samaistumisesta Audiin sekä uskollisuudesta Audia kohtaan. Tutkimuksen tulokset tukevat aiempia teoreettisia malleja kohtuullisesti. Brändin persoonallisuuden ulottuvuudet esiintyivät Audin osalta hieman eri tavalla kuin brändin persoonallisuusteorian kehittäneen Aakerin (1997) mallissa. Tässä tutkimuksessa muodostui uusi ulottuvuus viehättävyys, joka irtautui hienostuneisuus-ulottuvuudesta. Tutkimuksen johtopäätös on se, että hypoteesit saivat tukea. Brändin persoonallisuudella on rooli siihen samaistumisessa ja uskollisuudessa. Tässä tutkimuksessa muodostetuista brändin persoonallisuuden ulottuvuuksista samaistumista aiheuttaa eniten vilpittömyys, hienostuneisuus ja viehättävyys. Uskollisuus tapahtuu puolestaan nimenomaan samaistuminen kautta. Sukupuolten välisiä eroja testattiin myös, mutta miesten ja naisten välillä ei nähty eroja brändin persoonallisuuden, samaistumisen ja uskollisuuden kokemisessa. Tutkimuksen rajoitteena oli tutkimusjoukon yksipuolisuus, sillä se tavoitettiin tutkijan omien sosiaalisen median kanavien kautta. Kyselyyn vastasi kuitenkin yhteensä 81 henkilöä, joten tämän perusteella voidaan sanoa tutkimustulosten olevan jokseenkin yleistettävissä.
first_indexed 2023-03-22T09:58:35Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Munnukka Juha", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jylh\u00e4-Ollila, Heidi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-06-01T05:05:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-06-01T05:05:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1702441", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54228", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli tutkia br\u00e4ndin persoonallisuuden roolia\r\nsamaistumisessa ja uskollisuudessa. Tutkimuksen kohteena oli automerkki Audi, koska\r\noli mielenkiintoista tutkia br\u00e4ndin persoonallisuutta autoalan kontekstissa.\r\nTutkimuksen aluksi k\u00e4yd\u00e4\u00e4n l\u00e4pi br\u00e4ndin persoonallisuuden teoriaa sek\u00e4\r\naikaisempia tutkimuksia br\u00e4ndiin samaistumiseen ja uskollisuuteen liittyen. Aiempien\r\nteorioiden pohjalta muodostettiin tutkimusmalli ja hypoteesit. Hypoteeseja testattiin\r\ntutkimuksen empiirisess\u00e4 osiossa.\r\nTutkimuksen empiirinen osio toteutettiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen\u00e4 kyselytutkimuksena.\r\nKyselyll\u00e4 kartoitettiin vastaajien mielikuvia Audin br\u00e4ndin persoonallisuudesta,\r\nsamaistumisesta Audiin sek\u00e4 uskollisuudesta Audia kohtaan. Tutkimuksen tulokset\r\ntukevat aiempia teoreettisia malleja kohtuullisesti. Br\u00e4ndin persoonallisuuden\r\nulottuvuudet esiintyiv\u00e4t Audin osalta hieman eri tavalla kuin br\u00e4ndin\r\npersoonallisuusteorian kehitt\u00e4neen Aakerin (1997) mallissa. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa\r\nmuodostui uusi ulottuvuus vieh\u00e4tt\u00e4vyys, joka irtautui hienostuneisuus-ulottuvuudesta.\r\nTutkimuksen johtop\u00e4\u00e4t\u00f6s on se, ett\u00e4 hypoteesit saivat tukea. Br\u00e4ndin\r\npersoonallisuudella on rooli siihen samaistumisessa ja uskollisuudessa. T\u00e4ss\u00e4\r\ntutkimuksessa muodostetuista br\u00e4ndin persoonallisuuden ulottuvuuksista\r\nsamaistumista aiheuttaa eniten vilpitt\u00f6myys, hienostuneisuus ja vieh\u00e4tt\u00e4vyys. Uskollisuus\r\ntapahtuu puolestaan nimenomaan samaistuminen kautta. Sukupuolten v\u00e4lisi\u00e4 eroja\r\ntestattiin my\u00f6s, mutta miesten ja naisten v\u00e4lill\u00e4 ei n\u00e4hty eroja br\u00e4ndin\r\npersoonallisuuden, samaistumisen ja uskollisuuden kokemisessa.\r\nTutkimuksen rajoitteena oli tutkimusjoukon yksipuolisuus, sill\u00e4 se tavoitettiin\r\ntutkijan omien sosiaalisen median kanavien kautta. Kyselyyn vastasi kuitenkin yhteens\u00e4\r\n81 henkil\u00f6\u00e4, joten t\u00e4m\u00e4n perusteella voidaan sanoa tutkimustulosten olevan jokseenkin\r\nyleistett\u00e4viss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Heidi Jylh\u00e4-Ollila (henimaku) on 2017-06-01 05:05:52.059907. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-06-01T05:05:52Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201706012609.pdf: 519264 bytes, checksum: 9f02477e00f32b8a83a8174b057324ca (MD5)\nlicense.html: 4856 bytes, checksum: e38617b7283a805cbbff004fd5bb9272 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-06-01T05:05:52Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201706012609.pdf: 519264 bytes, checksum: 9f02477e00f32b8a83a8174b057324ca (MD5)\nlicense.html: 4856 bytes, checksum: e38617b7283a805cbbff004fd5bb9272 (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (41 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Br\u00e4ndin persoonallisuuden rooli samaistumisessa ja uskollisuudessa autobr\u00e4ndi\u00e4 kohtaan", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201706012609", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-06-01T05:05:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "persoonallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "samaistuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uskollisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54228
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:43Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7b9e8e92-b2f3-42cb-9eb1-45e959f671f8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201706012609.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jylhä-Ollila, Heidi Brändin persoonallisuuden rooli samaistumisessa ja uskollisuudessa autobrändiä kohtaan Markkinointi Marketing 20423 brändit persoonallisuus samaistuminen uskollisuus
title Brändin persoonallisuuden rooli samaistumisessa ja uskollisuudessa autobrändiä kohtaan
title_full Brändin persoonallisuuden rooli samaistumisessa ja uskollisuudessa autobrändiä kohtaan
title_fullStr Brändin persoonallisuuden rooli samaistumisessa ja uskollisuudessa autobrändiä kohtaan Brändin persoonallisuuden rooli samaistumisessa ja uskollisuudessa autobrändiä kohtaan
title_full_unstemmed Brändin persoonallisuuden rooli samaistumisessa ja uskollisuudessa autobrändiä kohtaan Brändin persoonallisuuden rooli samaistumisessa ja uskollisuudessa autobrändiä kohtaan
title_short Brändin persoonallisuuden rooli samaistumisessa ja uskollisuudessa autobrändiä kohtaan
title_sort brändin persoonallisuuden rooli samaistumisessa ja uskollisuudessa autobrändiä kohtaan
title_txtP Brändin persoonallisuuden rooli samaistumisessa ja uskollisuudessa autobrändiä kohtaan
topic Markkinointi Marketing 20423 brändit persoonallisuus samaistuminen uskollisuus
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi brändit persoonallisuus samaistuminen uskollisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54228 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706012609
work_keys_str_mv AT jylhäollilaheidi brändinpersoonallisuudenroolisamaistumisessajauskollisuudessaautobrändiäkohtaan