Viisivuotiaiden lasten ruutuajan yhteys vauhdikkaan liikunnan määrään

Tutkimuksen tarkoitus. Nykyaikana lasten fyysisesti passiivinen vapaa-ajanvietto on kasvanut ja vain harva alle kouluikäinen lapsi täyttää Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset (2016). Erilaisten ruutulaitteiden käyttö on hyvin yleistä jo päiväkoti-ikäisten lasten keskuudessa. Tässä pro...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hasu, Eveliina
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54222
_version_ 1826225768060944384
author Hasu, Eveliina
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hasu, Eveliina Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hasu, Eveliina Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hasu, Eveliina
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoitus. Nykyaikana lasten fyysisesti passiivinen vapaa-ajanvietto on kasvanut ja vain harva alle kouluikäinen lapsi täyttää Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset (2016). Erilaisten ruutulaitteiden käyttö on hyvin yleistä jo päiväkoti-ikäisten lasten keskuudessa. Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkin, kuinka paljon lapset viettävät aikaa ruutulaitteiden parissa, leikkivät vauhdikkaita leikkejä (kuten juokseminen, hyppiminen, kiipeily) päivän aikana, ja onko tyttöjen ja poikien ruutuajan ja vauhdikkaan liikkumisen määrässä eroja. Lisäksi tutkin, miten vauhdikkaat leikit ovat yhteydessä ruutulaitteiden käyttöön ja millä tekijöillä lasten ruutuajan määrää voidaan selittää. Tutkimusaineisto ja -menetelmät. Tutkimus on toteutettu kyselylomakemenetelmällä osana laajempaa suomalaisten ja hollantilaisten 2–6-vuotiaiden päiväkoti-ikäisten lasten liikunta-aktiivisuustutkimusta. Tutkittavat (n=72) ovat osallistuneet tutkimuksen tekoon vapaaehtoisesti ja tässä opinnäytetyössä käytetyt tulokset on kerätty vuonna 2012. Tutkimusaineisto on analysoitu IBM SPSS Statistics 24 -ohjelmalla. Analysointimenetelminä käytettiin ristiintaulukointia, Khiin neliö (χ²) -testiä ja Fisherin tarkkaa testiä (Fisher’s exact test), Spearmanin järjestyskorrelaatiokerrointa sekä binääristä logistista regressioanalyysiä. Tulokset. Suurin osa 5-vuotiaista lapsista viettää ruutulaitteiden parissa alle tunnin päivässä. Television katselu ja DVD-laitteiden käyttö on pelikonsoli- tai tietokonepelien pelaamista yleisempää. Vauhdikkaisiin liikuntaleikkeihin käytetty aika jää suurimalla osalla tutkittavista lapsista alle suositusten eikä sukupuolten välillä havaittu tilastollisesti merkitsevää eroa. Tässä tutkimuksessa vauhdikkaan liikunnan ja ruutuajan määrällä ei havaittu tilastollisesti merkitsevää yhteyttä. Eniten lasten television ja DVD-laitteiden katselun määrää selitti vanhempien liikuntasuositusten toteutuminen ja liikunnan merkityksellisyys vanhemmille. Tietokone- ja pelikonsolipelien käytön määrää sen sijaan selitti eniten vauhdikkaat leikit, sisällä leikkiminen sekä vanhempien liikuntakäyttäytyminen. Johtopäätökset. Suurin osa viisivuotiaista lapsista ei liiku vauhdikkaita leikkejä riittävästi, mutta ruutuaika pysyy suositusten mukaisena. Vauhdikkaiden leikkien ja ruutuajan määrällä ei havaittu yhteyttä. Eniten lasten ruutulaitteiden käyttöön vaikuttaa vanhempien omien liikuntasuositusten toteutuminen sekä liikunnan kokeminen merkitykselliseksi. Purpose. Nowadays children spend more and more physically inactive time in front of screen devices and only few be physically active in line with physical activity recommendations. Using television or computer is common among young children. The aim of this study was to investigate how much time 5-year-old children spend in front of screen devices, how much they spent time in vigorous physical activity level (for example running, jumping, climbing) and are there any differences between boys and girls. In addition, I investigate is there any connection between screen time and vigorous physical activity games and what are the reasons for using screen devices. Methods. The research material of this master thesis was carried out in 2012. In that time, the children were 5-year-old. The methods for statistical analysis were cross tabulation, chi-square test, Fisher’s exact test, Spearman’s correlation and binary logistics regression analysis. The data was studied with SPSS for Windows 24.0 software. Results. The results shows that most of 5-year-old children do not use screen devices more than 1 hour per day. Using television or DVD-devices were more common than playing video games during weekdays and weekends. There was no difference between boys and girls. According to this master thesis, most of children do not be physically active with vigorous physical activity level enough in weekdays and weekends. There were no association between using screen time and playing vigorous activity games. Reasons for using screen devices was studied with binary logistics regression analysis. Results shows that parents play important role in reducing children’s screen time. Conclusion. Most of Finnish 5-year-old children should move more with vigorous activity level, but the usage of screen devices is in line with the recommendations. There were no differences between boys and girls and no association between using screen devices and playing vigorous physical activity games.
first_indexed 2024-09-11T08:51:48Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Poskiparta, Marita.", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hasu, Eveliina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-05-31T13:42:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-05-31T13:42:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1702440", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54222", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoitus. Nykyaikana lasten fyysisesti passiivinen vapaa-ajanvietto on kasvanut ja vain harva alle kouluik\u00e4inen lapsi t\u00e4ytt\u00e4\u00e4 Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset (2016). Erilaisten ruutulaitteiden k\u00e4ytt\u00f6 on hyvin yleist\u00e4 jo p\u00e4iv\u00e4koti-ik\u00e4isten lasten keskuudessa. T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa tutkin, kuinka paljon lapset viett\u00e4v\u00e4t aikaa ruutulaitteiden parissa, leikkiv\u00e4t vauhdikkaita leikkej\u00e4 (kuten juokseminen, hyppiminen, kiipeily) p\u00e4iv\u00e4n aikana, ja onko tytt\u00f6jen ja poikien ruutuajan ja vauhdikkaan liikkumisen m\u00e4\u00e4r\u00e4ss\u00e4 eroja. Lis\u00e4ksi tutkin, miten vauhdikkaat leikit ovat yhteydess\u00e4 ruutulaitteiden k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n ja mill\u00e4 tekij\u00f6ill\u00e4 lasten ruutuajan m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 voidaan selitt\u00e4\u00e4.\n \nTutkimusaineisto ja -menetelm\u00e4t. Tutkimus on toteutettu kyselylomakemenetelm\u00e4ll\u00e4 osana laajempaa suomalaisten ja hollantilaisten 2\u20136-vuotiaiden p\u00e4iv\u00e4koti-ik\u00e4isten lasten liikunta-aktiivisuustutkimusta. Tutkittavat (n=72) ovat osallistuneet tutkimuksen tekoon vapaaehtoisesti ja t\u00e4ss\u00e4 opinn\u00e4ytety\u00f6ss\u00e4 k\u00e4ytetyt tulokset on ker\u00e4tty vuonna 2012. Tutkimusaineisto on analysoitu IBM SPSS Statistics 24 -ohjelmalla. Analysointimenetelmin\u00e4 k\u00e4ytettiin ristiintaulukointia, Khiin neli\u00f6 (\u03c7\u00b2) -testi\u00e4 ja Fisherin tarkkaa testi\u00e4 (Fisher\u2019s exact test), Spearmanin j\u00e4rjestyskorrelaatiokerrointa sek\u00e4 bin\u00e4\u00e4rist\u00e4 logistista regressioanalyysi\u00e4. \n\nTulokset. Suurin osa 5-vuotiaista lapsista viett\u00e4\u00e4 ruutulaitteiden parissa alle tunnin p\u00e4iv\u00e4ss\u00e4. Television katselu ja DVD-laitteiden k\u00e4ytt\u00f6 on pelikonsoli- tai tietokonepelien pelaamista yleisemp\u00e4\u00e4. Vauhdikkaisiin liikuntaleikkeihin k\u00e4ytetty aika j\u00e4\u00e4 suurimalla osalla tutkittavista lapsista alle suositusten eik\u00e4 sukupuolten v\u00e4lill\u00e4 havaittu tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 eroa. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa vauhdikkaan liikunnan ja ruutuajan m\u00e4\u00e4r\u00e4ll\u00e4 ei havaittu tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 yhteytt\u00e4. Eniten lasten television ja DVD-laitteiden katselun m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 selitti vanhempien liikuntasuositusten toteutuminen ja liikunnan merkityksellisyys vanhemmille. Tietokone- ja pelikonsolipelien k\u00e4yt\u00f6n m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 sen sijaan selitti eniten vauhdikkaat leikit, sis\u00e4ll\u00e4 leikkiminen sek\u00e4 vanhempien liikuntak\u00e4ytt\u00e4ytyminen.\n\nJohtop\u00e4\u00e4t\u00f6kset. Suurin osa viisivuotiaista lapsista ei liiku vauhdikkaita leikkej\u00e4 riitt\u00e4v\u00e4sti, mutta ruutuaika pysyy suositusten mukaisena. Vauhdikkaiden leikkien ja ruutuajan m\u00e4\u00e4r\u00e4ll\u00e4 ei havaittu yhteytt\u00e4. Eniten lasten ruutulaitteiden k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n vaikuttaa vanhempien omien liikuntasuositusten toteutuminen sek\u00e4 liikunnan kokeminen merkitykselliseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Purpose. Nowadays children spend more and more physically inactive time in front of screen devices and only few be physically active in line with physical activity recommendations. Using television or computer is common among young children. The aim of this study was to investigate how much time 5-year-old children spend in front of screen devices, how much they spent time in vigorous physical activity level (for example running, jumping, climbing) and are there any differences between boys and girls. In addition, I investigate is there any connection between screen time and vigorous physical activity games and what are the reasons for using screen devices.\n\nMethods. The research material of this master thesis was carried out in 2012. In that time, the children were 5-year-old. The methods for statistical analysis were cross tabulation, chi-square test, Fisher\u2019s exact test, Spearman\u2019s correlation and binary logistics regression analysis. The data was studied with SPSS for Windows 24.0 software.\n\nResults. The results shows that most of 5-year-old children do not use screen devices more than 1 hour per day. Using television or DVD-devices were more common than playing video games during weekdays and weekends. There was no difference between boys and girls. According to this master thesis, most of children do not be physically active with vigorous physical activity level enough in weekdays and weekends. There were no association between using screen time and playing vigorous activity games. Reasons for using screen devices was studied with binary logistics regression analysis. Results shows that parents play important role in reducing children\u2019s screen time. \n \nConclusion. Most of Finnish 5-year-old children should move more with vigorous activity level, but the usage of screen devices is in line with the recommendations. There were no differences between boys and girls and no association between using screen devices and playing vigorous physical activity games.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Eveliina Hasu (maevhasu) on 2017-05-31 13:42:37.969236. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-05-31T13:42:38Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201705312601.pdf: 946206 bytes, checksum: e30ef621fe69f358d81eb8addd40158e (MD5)\nlicense.html: 4829 bytes, checksum: 7495d35303fa4c979690b3b0f56c7e62 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-05-31T13:42:38Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201705312601.pdf: 946206 bytes, checksum: e30ef621fe69f358d81eb8addd40158e (MD5)\nlicense.html: 4829 bytes, checksum: 7495d35303fa4c979690b3b0f56c7e62 (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (50 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ruutuaika", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Viisivuotiaiden lasten ruutuajan yhteys vauhdikkaan liikunnan m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201705312601", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Terveyskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Health Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-05-31T13:42:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "50411", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54222
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:42Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cef835f9-ac4b-4342-8f67-19b328b37867\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201705312601.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hasu, Eveliina Viisivuotiaiden lasten ruutuajan yhteys vauhdikkaan liikunnan määrään ruutuaika Terveyskasvatus Health Education 50411 fyysinen aktiivisuus liikunta lapset
title Viisivuotiaiden lasten ruutuajan yhteys vauhdikkaan liikunnan määrään
title_full Viisivuotiaiden lasten ruutuajan yhteys vauhdikkaan liikunnan määrään
title_fullStr Viisivuotiaiden lasten ruutuajan yhteys vauhdikkaan liikunnan määrään Viisivuotiaiden lasten ruutuajan yhteys vauhdikkaan liikunnan määrään
title_full_unstemmed Viisivuotiaiden lasten ruutuajan yhteys vauhdikkaan liikunnan määrään Viisivuotiaiden lasten ruutuajan yhteys vauhdikkaan liikunnan määrään
title_short Viisivuotiaiden lasten ruutuajan yhteys vauhdikkaan liikunnan määrään
title_sort viisivuotiaiden lasten ruutuajan yhteys vauhdikkaan liikunnan määrään
title_txtP Viisivuotiaiden lasten ruutuajan yhteys vauhdikkaan liikunnan määrään
topic ruutuaika Terveyskasvatus Health Education 50411 fyysinen aktiivisuus liikunta lapset
topic_facet 50411 Health Education Terveyskasvatus fyysinen aktiivisuus lapset liikunta ruutuaika
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54222 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705312601
work_keys_str_mv AT hasueveliina viisivuotiaidenlastenruutuajanyhteysvauhdikkaanliikunnanmäärään