Asiatekstien ymmärtämisen strategiaopetus alakoulussa katsaus vaikuttavuustutkimukseen

Käsillä oleva pro gradu -tutkielma pyrkii paikkaamaan puutetta asiatekstien ymmärtämisen strategiaopetuksen tutkimuksessa alakoulun kontekstissa. Tut- kielma kokoaa yhteen niitä harvoja interventiotutkimuksia, joita aiheesta on tehty. Työ on toteutettu systemaattisena kirjallisuuskatsauksena lu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kemppainen, Riia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54216
_version_ 1826225723469201408
author Kemppainen, Riia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kemppainen, Riia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kemppainen, Riia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kemppainen, Riia
datasource_str_mv jyx
description Käsillä oleva pro gradu -tutkielma pyrkii paikkaamaan puutetta asiatekstien ymmärtämisen strategiaopetuksen tutkimuksessa alakoulun kontekstissa. Tut- kielma kokoaa yhteen niitä harvoja interventiotutkimuksia, joita aiheesta on tehty. Työ on toteutettu systemaattisena kirjallisuuskatsauksena luetun ymmär- tämisen strategiaopetuksen vaikuttavuustutkimukseen, jota on tehty alakou- luikäisten lasten yleis- ja erityisopetuksessa. Koko tutkielman läpäisevä kysy- mys on: Millaisilla lukustrategiaohjelmilla voidaan osoittaa olevan vaikutusta asiatekstien ymmärtämisen paranemiseen alakoulukontekstissa? Kysymykseen vastataan aineistosta johdetun narratiivisen synteesin avulla Snown (2002) lue- tun ymmärtämisen prosessimalliin sekä Cromleyn ja Azevedon (2007) DIME- malliin (Direct and Inferential Mediation) sitoen. Aineiston analyysi osoittaa, että monistrategiset metakognition kehityk- seen kohdistuvat interventio-ohjelmat vaikuttavat myös pienten alakoululaisten asiatekstien ymmärtämiseen positiivisesti, kuten jo aiempi tutkimus on isompi- en koululaisten kohdalla osoittanut. Vaikuttavuus näyttää perustuvan suoraan strategiaopetukseen, jossa kukin strategia opetetaan kognitiivisen mallintami- sen sekä ohjatun ja yksilöllisesti tuetun harjoittelun avulla. Nämä ohjelmat opettavat, kuinka tiettyä strategiaa käytetään yksin tai yhdessä muiden strate- gioiden rinnalla, ja osoittavat milloin ja miksi ne ovat käyttökelpoisia. Synteesin perusteella voidaan päätellä, että erityisen keskeistä asiatekstien ymmärtämisen kehittymisessä on kognitiivisten ja metakognitiivisten strategi- oiden yhdistäminen, systemaattinen ja intensiivinen vastavuoroinen strate- giaharjoitus sekä harjoittelutekstien sisältöjen yhdistäminen oppilaan elämys- maailmaan ja kiinnostuksen kohteisiin.
first_indexed 2023-03-22T09:59:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Torppa, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kauppinen, Merja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kemppainen, Riia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-05-31T11:03:16Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-05-31T11:03:16Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1702448", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54216", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "K\u00e4sill\u00e4 oleva pro gradu -tutkielma pyrkii paikkaamaan puutetta asiatekstien \r\nymm\u00e4rt\u00e4misen strategiaopetuksen tutkimuksessa alakoulun kontekstissa. Tut-\r\nkielma kokoaa yhteen niit\u00e4 harvoja interventiotutkimuksia, joita aiheesta on \r\ntehty. Ty\u00f6 on toteutettu systemaattisena kirjallisuuskatsauksena luetun ymm\u00e4r-\r\nt\u00e4misen strategiaopetuksen vaikuttavuustutkimukseen, jota on tehty alakou-\r\nluik\u00e4isten lasten yleis- ja erityisopetuksessa. Koko tutkielman l\u00e4p\u00e4isev\u00e4 kysy-\r\nmys on: Millaisilla lukustrategiaohjelmilla voidaan osoittaa olevan vaikutusta \r\nasiatekstien ymm\u00e4rt\u00e4misen paranemiseen alakoulukontekstissa? Kysymykseen \r\nvastataan aineistosta johdetun narratiivisen synteesin avulla Snown (2002) lue-\r\ntun ymm\u00e4rt\u00e4misen prosessimalliin sek\u00e4 Cromleyn ja Azevedon (2007) DIME-\r\nmalliin (Direct and Inferential Mediation) sitoen. \r\n\r\nAineiston analyysi osoittaa, ett\u00e4 monistrategiset metakognition kehityk-\r\nseen kohdistuvat interventio-ohjelmat vaikuttavat my\u00f6s pienten alakoululaisten \r\nasiatekstien ymm\u00e4rt\u00e4miseen positiivisesti, kuten jo aiempi tutkimus on isompi-\r\nen koululaisten kohdalla osoittanut. Vaikuttavuus n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 perustuvan suoraan \r\nstrategiaopetukseen, jossa kukin strategia opetetaan kognitiivisen mallintami-\r\nsen sek\u00e4 ohjatun ja yksil\u00f6llisesti tuetun harjoittelun avulla. N\u00e4m\u00e4 ohjelmat \r\nopettavat, kuinka tietty\u00e4 strategiaa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n yksin tai yhdess\u00e4 muiden strate-\r\ngioiden rinnalla, ja osoittavat milloin ja miksi ne ovat k\u00e4ytt\u00f6kelpoisia. \r\n\r\nSynteesin perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 erityisen keskeist\u00e4 asiatekstien \r\nymm\u00e4rt\u00e4misen kehittymisess\u00e4 on kognitiivisten ja metakognitiivisten strategi-\r\noiden yhdist\u00e4minen, systemaattinen ja intensiivinen vastavuoroinen strate-\r\ngiaharjoitus sek\u00e4 harjoittelutekstien sis\u00e4lt\u00f6jen yhdist\u00e4minen oppilaan el\u00e4mys-\r\nmaailmaan ja kiinnostuksen kohteisiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Riia Kemppainen (rmkemppa) on 2017-05-31 11:03:16.259676. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-05-31T11:03:16Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201705312593.pdf: 800876 bytes, checksum: 07bb9007f076e0cdbcd6a92f6eeb191f (MD5)\r\nlicense.html: 4849 bytes, checksum: e0833dbf2b7d65a3c5fcaa4a5d0b012b (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-05-31T11:03:16Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201705312593.pdf: 800876 bytes, checksum: 07bb9007f076e0cdbcd6a92f6eeb191f (MD5)\r\nlicense.html: 4849 bytes, checksum: e0833dbf2b7d65a3c5fcaa4a5d0b012b (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (89 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukustrategiat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vaikuttavuustutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Asiatekstien ymm\u00e4rt\u00e4misen strategiaopetus alakoulussa : katsaus vaikuttavuustutkimukseen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201705312593", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-05-31T11:03:16Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiateksti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interventio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luetun ymm\u00e4rt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54216
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:32Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2ff1771b-ce18-421f-b3f3-40c4d4f77edd\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201705312593.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kemppainen, Riia Asiatekstien ymmärtämisen strategiaopetus alakoulussa : katsaus vaikuttavuustutkimukseen lukustrategiat vaikuttavuustutkimus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 asiateksti interventio luetun ymmärtäminen opetusmenetelmät
title Asiatekstien ymmärtämisen strategiaopetus alakoulussa : katsaus vaikuttavuustutkimukseen
title_full Asiatekstien ymmärtämisen strategiaopetus alakoulussa : katsaus vaikuttavuustutkimukseen
title_fullStr Asiatekstien ymmärtämisen strategiaopetus alakoulussa : katsaus vaikuttavuustutkimukseen Asiatekstien ymmärtämisen strategiaopetus alakoulussa : katsaus vaikuttavuustutkimukseen
title_full_unstemmed Asiatekstien ymmärtämisen strategiaopetus alakoulussa : katsaus vaikuttavuustutkimukseen Asiatekstien ymmärtämisen strategiaopetus alakoulussa : katsaus vaikuttavuustutkimukseen
title_short Asiatekstien ymmärtämisen strategiaopetus alakoulussa
title_sort asiatekstien ymmärtämisen strategiaopetus alakoulussa katsaus vaikuttavuustutkimukseen
title_sub katsaus vaikuttavuustutkimukseen
title_txtP Asiatekstien ymmärtämisen strategiaopetus alakoulussa : katsaus vaikuttavuustutkimukseen
topic lukustrategiat vaikuttavuustutkimus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 asiateksti interventio luetun ymmärtäminen opetusmenetelmät
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education asiateksti interventio luetun ymmärtäminen lukustrategiat opetusmenetelmät vaikuttavuustutkimus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54216 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705312593
work_keys_str_mv AT kemppainenriia asiatekstienymmärtämisenstrategiaopetusalakoulussakatsausvaikuttavuustutkimukseen