Summary: | Käsillä oleva pro gradu -tutkielma pyrkii paikkaamaan puutetta asiatekstien
ymmärtämisen strategiaopetuksen tutkimuksessa alakoulun kontekstissa. Tut-
kielma kokoaa yhteen niitä harvoja interventiotutkimuksia, joita aiheesta on
tehty. Työ on toteutettu systemaattisena kirjallisuuskatsauksena luetun ymmär-
tämisen strategiaopetuksen vaikuttavuustutkimukseen, jota on tehty alakou-
luikäisten lasten yleis- ja erityisopetuksessa. Koko tutkielman läpäisevä kysy-
mys on: Millaisilla lukustrategiaohjelmilla voidaan osoittaa olevan vaikutusta
asiatekstien ymmärtämisen paranemiseen alakoulukontekstissa? Kysymykseen
vastataan aineistosta johdetun narratiivisen synteesin avulla Snown (2002) lue-
tun ymmärtämisen prosessimalliin sekä Cromleyn ja Azevedon (2007) DIME-
malliin (Direct and Inferential Mediation) sitoen.
Aineiston analyysi osoittaa, että monistrategiset metakognition kehityk-
seen kohdistuvat interventio-ohjelmat vaikuttavat myös pienten alakoululaisten
asiatekstien ymmärtämiseen positiivisesti, kuten jo aiempi tutkimus on isompi-
en koululaisten kohdalla osoittanut. Vaikuttavuus näyttää perustuvan suoraan
strategiaopetukseen, jossa kukin strategia opetetaan kognitiivisen mallintami-
sen sekä ohjatun ja yksilöllisesti tuetun harjoittelun avulla. Nämä ohjelmat
opettavat, kuinka tiettyä strategiaa käytetään yksin tai yhdessä muiden strate-
gioiden rinnalla, ja osoittavat milloin ja miksi ne ovat käyttökelpoisia.
Synteesin perusteella voidaan päätellä, että erityisen keskeistä asiatekstien
ymmärtämisen kehittymisessä on kognitiivisten ja metakognitiivisten strategi-
oiden yhdistäminen, systemaattinen ja intensiivinen vastavuoroinen strate-
giaharjoitus sekä harjoittelutekstien sisältöjen yhdistäminen oppilaan elämys-
maailmaan ja kiinnostuksen kohteisiin.
|