Asiatekstien ymmärtämisen strategiaopetus alakoulussa katsaus vaikuttavuustutkimukseen

Käsillä oleva pro gradu -tutkielma pyrkii paikkaamaan puutetta asiatekstien ymmärtämisen strategiaopetuksen tutkimuksessa alakoulun kontekstissa. Tut- kielma kokoaa yhteen niitä harvoja interventiotutkimuksia, joita aiheesta on tehty. Työ on toteutettu systemaattisena kirjallisuuskatsauksena lu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kemppainen, Riia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54216
Description
Summary:Käsillä oleva pro gradu -tutkielma pyrkii paikkaamaan puutetta asiatekstien ymmärtämisen strategiaopetuksen tutkimuksessa alakoulun kontekstissa. Tut- kielma kokoaa yhteen niitä harvoja interventiotutkimuksia, joita aiheesta on tehty. Työ on toteutettu systemaattisena kirjallisuuskatsauksena luetun ymmär- tämisen strategiaopetuksen vaikuttavuustutkimukseen, jota on tehty alakou- luikäisten lasten yleis- ja erityisopetuksessa. Koko tutkielman läpäisevä kysy- mys on: Millaisilla lukustrategiaohjelmilla voidaan osoittaa olevan vaikutusta asiatekstien ymmärtämisen paranemiseen alakoulukontekstissa? Kysymykseen vastataan aineistosta johdetun narratiivisen synteesin avulla Snown (2002) lue- tun ymmärtämisen prosessimalliin sekä Cromleyn ja Azevedon (2007) DIME- malliin (Direct and Inferential Mediation) sitoen. Aineiston analyysi osoittaa, että monistrategiset metakognition kehityk- seen kohdistuvat interventio-ohjelmat vaikuttavat myös pienten alakoululaisten asiatekstien ymmärtämiseen positiivisesti, kuten jo aiempi tutkimus on isompi- en koululaisten kohdalla osoittanut. Vaikuttavuus näyttää perustuvan suoraan strategiaopetukseen, jossa kukin strategia opetetaan kognitiivisen mallintami- sen sekä ohjatun ja yksilöllisesti tuetun harjoittelun avulla. Nämä ohjelmat opettavat, kuinka tiettyä strategiaa käytetään yksin tai yhdessä muiden strate- gioiden rinnalla, ja osoittavat milloin ja miksi ne ovat käyttökelpoisia. Synteesin perusteella voidaan päätellä, että erityisen keskeistä asiatekstien ymmärtämisen kehittymisessä on kognitiivisten ja metakognitiivisten strategi- oiden yhdistäminen, systemaattinen ja intensiivinen vastavuoroinen strate- giaharjoitus sekä harjoittelutekstien sisältöjen yhdistäminen oppilaan elämys- maailmaan ja kiinnostuksen kohteisiin.