Okkluusiopohjaisen tarkkaamattomuuden mittausmenetelmän validiteetin arviointi

Ajosimulaattoritutkimuksessa käytettävä okkluusiopohjainen tarkkaamattomuuden mittausmenetelmä on kehitetty operationalisoimaan kuljettajan tarkkaamattomuutta ja siihen vaikuttavia tekijöitä okkluusiomatkojen ja –aikojen perusteella. Okkluusiomatka on sellainen matka metreinä, jonka kuljettaja etene...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Norja, Sara
Other Authors: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, Informaatioteknologia, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54205
_version_ 1826225740147851264
author Norja, Sara
author2 Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Norja, Sara Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Norja, Sara Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Norja, Sara
datasource_str_mv jyx
description Ajosimulaattoritutkimuksessa käytettävä okkluusiopohjainen tarkkaamattomuuden mittausmenetelmä on kehitetty operationalisoimaan kuljettajan tarkkaamattomuutta ja siihen vaikuttavia tekijöitä okkluusiomatkojen ja –aikojen perusteella. Okkluusiomatka on sellainen matka metreinä, jonka kuljettaja etenee katsomatta tietä ja okkluusioaika se aika sekunteina, joka kuljettajalla kestää ajaa tietä näkemättä. Menetelmässä kuljettaja voi dynaamisesti säätää ajonopeuttaan ja ajokäyttäytymistään, jolloin tarkkaamattomuutta voidaan mitata aikaisempaa tutkimusta monipuolisemmin. Okkluusiopohjainen tarkkaamattomuuden mittausmenetelmän avulla voidaan tutkia esimerkiksi erilaisten mobiililaitteiden käytön aiheuttamaa visuaalista vaativuutta realistisen kaltaisessa liikenneympäristössä. Testin taustalla on vahva kausaalinen oletus siitä, että liian vaikea tai häiritsevä ajonaikainen tehtävä häiritsee kuljettajan visuaalisen tarkkaavaisuuden säätelyä. Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena oli arvioida okkluusiopohjaisen tarkkaamattomuuden mittausmenetelmän reliabiliteettia ja validiteettia. Tutkimus on empiirinen ja kvantitatiivinen ja se koostuu kirjallisuuskatsauksesta ja kvantitatiivisesta meta-analyysista. Tutkimuksessa käytetty aineisto koostuu kolmesta Jyväskylän yliopistossa tehdystä ajosimulaattoritutkimuksesta. Okkluusiopohjainen tarkkaamattomuuden mittausmenetelmä vaikuttaa kohtuullisen toistettavalta ja luotettavalta mittarilta visuaalisen tarkkaamattomuuden säätelyn tutkimisessa. Menetelmällä saadaan aikaan sellaisia tuloksia, jotka toistuvat samankaltaisina erilaisista asetelmista ja tutkituista laitteista toisiin, ja tulokset ovat linjassa aikaisemman tutkimuksen kanssa. Jatkossa olisi hyvä tutkia erityisesti erilaisten kuljettajien henkilökohtaisen preferenssin ja ajotapojen eroja ja arvioida, olisiko syytä muodostaa erilaisia verifikaatiorajoja erilaisille kuljettajille. The occlusion-based distraction measurement method which is measured in occlusion time and distance was developed to be used in driving simulator research to operationalize factors leading to driver’s inattention. In this method the driver can dynamically adjust the driving speed and behavior and therefore the distractions and driver’s inattention can be measured more diversely than before. For example, by using occlusion-based distraction measurement method the visual demand of using mobile devices in a realistic driving environment can be examined. The causal assumption behind the test is that driver will be distracted from controlling one’s visual attention by tasks that are too difficult or distractive. The aim of the thesis was to evaluate the reliability and validity of the occlusion-based distraction measurement method. The study includes a literature review and a quantitative meta-analysis carried out to data gathered from three different studies. This research shows that the occlusion-based distraction measurement method is reasonably valid and reliable for measuring the driver’s control of visual attention. The method brings results that appear similar in different set-ups and devices and that are in line with earlier research. As a follow-up research it might be good to study differences in driver’s personal preference and driving styles which could show if there is a need to set different boundaries for verification for different drivers.
first_indexed 2023-03-22T09:56:48Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kujala, Tuomo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Norja, Sara", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-05-31T08:52:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-05-31T08:52:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1702416", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54205", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ajosimulaattoritutkimuksessa k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4 okkluusiopohjainen\ntarkkaamattomuuden mittausmenetelm\u00e4 on kehitetty operationalisoimaan\nkuljettajan tarkkaamattomuutta ja siihen vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4\nokkluusiomatkojen ja \u2013aikojen perusteella. Okkluusiomatka on sellainen matka\nmetrein\u00e4, jonka kuljettaja etenee katsomatta tiet\u00e4 ja okkluusioaika se aika\nsekunteina, joka kuljettajalla kest\u00e4\u00e4 ajaa tiet\u00e4 n\u00e4kem\u00e4tt\u00e4. Menetelm\u00e4ss\u00e4\nkuljettaja voi dynaamisesti s\u00e4\u00e4t\u00e4\u00e4 ajonopeuttaan ja ajok\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4\u00e4n, jolloin\ntarkkaamattomuutta voidaan mitata aikaisempaa tutkimusta monipuolisemmin.\nOkkluusiopohjainen tarkkaamattomuuden mittausmenetelm\u00e4n avulla voidaan\ntutkia esimerkiksi erilaisten mobiililaitteiden k\u00e4yt\u00f6n aiheuttamaa visuaalista\nvaativuutta realistisen kaltaisessa liikenneymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. Testin taustalla on\nvahva kausaalinen oletus siit\u00e4, ett\u00e4 liian vaikea tai h\u00e4iritsev\u00e4 ajonaikainen\nteht\u00e4v\u00e4 h\u00e4iritsee kuljettajan visuaalisen tarkkaavaisuuden s\u00e4\u00e4tely\u00e4.\nT\u00e4m\u00e4n pro gradu \u2013tutkielman tarkoituksena oli arvioida okkluusiopohjaisen\ntarkkaamattomuuden mittausmenetelm\u00e4n reliabiliteettia ja validiteettia.\nTutkimus on empiirinen ja kvantitatiivinen ja se koostuu\nkirjallisuuskatsauksesta ja kvantitatiivisesta meta-analyysista. Tutkimuksessa\nk\u00e4ytetty aineisto koostuu kolmesta Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistossa tehdyst\u00e4\najosimulaattoritutkimuksesta.\nOkkluusiopohjainen tarkkaamattomuuden mittausmenetelm\u00e4 vaikuttaa\nkohtuullisen toistettavalta ja luotettavalta mittarilta visuaalisen\ntarkkaamattomuuden s\u00e4\u00e4telyn tutkimisessa. Menetelm\u00e4ll\u00e4 saadaan aikaan\nsellaisia tuloksia, jotka toistuvat samankaltaisina erilaisista asetelmista ja\ntutkituista laitteista toisiin, ja tulokset ovat linjassa aikaisemman tutkimuksen\nkanssa. Jatkossa olisi hyv\u00e4 tutkia erityisesti erilaisten kuljettajien\nhenkil\u00f6kohtaisen preferenssin ja ajotapojen eroja ja arvioida, olisiko syyt\u00e4\nmuodostaa erilaisia verifikaatiorajoja erilaisille kuljettajille.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The occlusion-based distraction measurement method which is measured in\nocclusion time and distance was developed to be used in driving simulator\nresearch to operationalize factors leading to driver\u2019s inattention. In this method\nthe driver can dynamically adjust the driving speed and behavior and therefore\nthe distractions and driver\u2019s inattention can be measured more diversely than\nbefore.\nFor example, by using occlusion-based distraction measurement method the\nvisual demand of using mobile devices in a realistic driving environment can be\nexamined. The causal assumption behind the test is that driver will be\ndistracted from controlling one\u2019s visual attention by tasks that are too difficult\nor distractive.\nThe aim of the thesis was to evaluate the reliability and validity of the\nocclusion-based distraction measurement method. The study includes a\nliterature review and a quantitative meta-analysis carried out to data gathered\nfrom three different studies.\nThis research shows that the occlusion-based distraction measurement method\nis reasonably valid and reliable for measuring the driver\u2019s control of visual\nattention. The method brings results that appear similar in different set-ups and\ndevices and that are in line with earlier research. As a follow-up research it\nmight be good to study differences in driver\u2019s personal preference and driving\nstyles which could show if there is a need to set different boundaries for\nverification for different drivers.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sara Norja (sakaterh) on 2017-05-31 08:52:56.216657. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-05-31T08:52:56Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201705312591.pdf: 183107 bytes, checksum: 75a5eaa97600defba8b42f2b2144284c (MD5)\nlicense.html: 4829 bytes, checksum: e20e6e810df1406e3ab685898023dc84 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-05-31T08:52:56Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201705312591.pdf: 183107 bytes, checksum: 75a5eaa97600defba8b42f2b2144284c (MD5)\nlicense.html: 4829 bytes, checksum: e20e6e810df1406e3ab685898023dc84 (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (49 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ajosimulaattoritutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Okkluusiopohjaisen tarkkaamattomuuden mittausmenetelm\u00e4n validiteetin arviointi", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201705312591", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Cognitive Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kognitiotiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-05-31T08:52:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuljettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54205
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:05Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3a64f85d-950b-4639-bfc5-aaaa35a72adf\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201705312591.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Norja, Sara Okkluusiopohjaisen tarkkaamattomuuden mittausmenetelmän validiteetin arviointi ajosimulaattoritutkimus Cognitive Science Kognitiotiede 601 kuljettajat
title Okkluusiopohjaisen tarkkaamattomuuden mittausmenetelmän validiteetin arviointi
title_full Okkluusiopohjaisen tarkkaamattomuuden mittausmenetelmän validiteetin arviointi
title_fullStr Okkluusiopohjaisen tarkkaamattomuuden mittausmenetelmän validiteetin arviointi Okkluusiopohjaisen tarkkaamattomuuden mittausmenetelmän validiteetin arviointi
title_full_unstemmed Okkluusiopohjaisen tarkkaamattomuuden mittausmenetelmän validiteetin arviointi Okkluusiopohjaisen tarkkaamattomuuden mittausmenetelmän validiteetin arviointi
title_short Okkluusiopohjaisen tarkkaamattomuuden mittausmenetelmän validiteetin arviointi
title_sort okkluusiopohjaisen tarkkaamattomuuden mittausmenetelmän validiteetin arviointi
title_txtP Okkluusiopohjaisen tarkkaamattomuuden mittausmenetelmän validiteetin arviointi
topic ajosimulaattoritutkimus Cognitive Science Kognitiotiede 601 kuljettajat
topic_facet 601 Cognitive Science Kognitiotiede ajosimulaattoritutkimus kuljettajat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54205 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705312591
work_keys_str_mv AT norjasara okkluusiopohjaisentarkkaamattomuudenmittausmenetelmänvaliditeetinarviointi