Yhteenveto: | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kognitiivisten taustataitojen yhteyttä
peruslaskutaidon sujuvuuden kehitykseen. Tarkasteltuja taustataitoja olivat
lukujonotaidot, lukujen vertailu, työmuisti ja nopea nimeäminen.
Tutkimuksen aineistona käytettiin Jyväskylän yliopiston Lasten luku- ja
laskutaidon sujuvuus -hankkeen aineistoa. Aineisto kerättiin vuonna 2016 keskisuomalaisista
peruskouluista. Tutkimukseen osallistui 200 oppilasta, joiden yhteen-
ja vähennyslaskutaidon sujuvuuden kehitystä tarkasteltiin ensimmäisen
luokan keväästä toisen luokan syksyyn. Aineisto analysoitiin käyttämällä hierarkkista
lineaarista regressioanalyysia. Tutkimuksessa vakioitiin prosessoinnin
nopeus, fonologinen tietoisuus ja sukupuoli.
Tulokset osoittivat, että peruslaskutaito on hyvin pysyvä koulun alussa.
Ensimmäisen luokan yhteen-/vähennyslaskutaito selitti valtaosan toisen luokan
vastaavan taidon sujuvuuden vaihtelusta. Tutkimuksen kohteena olleiden taustataitojen
selitysosuus jäi näin ollen kehityksen osalta pieneksi. Sen sijaan ensimmäisellä
luokalla laskutaidon sujuvuuteen tutkituista taustataidoista lukujonotaidoilla,
lukujen vertailulla ja työmuistilla oli selvä yhteys. Tulokset siis osoittavat,
että kyseiset taidot ovat yhteydessä laskutaidon sujuvuuden kehitykseen ensimmäisen
luokan taitotason kautta.
Tämä tutkimus täydentää aikaisempaa tutkimustietoa laskutaidon sujuvuuden
kehityksestä. Lisätutkimusta kuitenkin tarvitaan, jotta sujuvuuden haasteita
voidaan tunnistaa ja niihin voidaan puuttua jatkossa entistä paremmin.
|