Lukujonotaidot, lukujen vertailu, työmuisti ja nopea nimeäminen peruslaskutaidon sujuvuuden kehityksen selittäjinä 1.-2. luokalla

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kognitiivisten taustataitojen yhteyttä peruslaskutaidon sujuvuuden kehitykseen. Tarkasteltuja taustataitoja olivat lukujonotaidot, lukujen vertailu, työmuisti ja nopea nimeäminen. Tutkimuksen aineistona käytettiin Jyväskylän yliopiston Lasten luku- ja...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Kyösti, Sohvi, Olkkonen, Josefiina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54204
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kognitiivisten taustataitojen yhteyttä peruslaskutaidon sujuvuuden kehitykseen. Tarkasteltuja taustataitoja olivat lukujonotaidot, lukujen vertailu, työmuisti ja nopea nimeäminen. Tutkimuksen aineistona käytettiin Jyväskylän yliopiston Lasten luku- ja laskutaidon sujuvuus -hankkeen aineistoa. Aineisto kerättiin vuonna 2016 keskisuomalaisista peruskouluista. Tutkimukseen osallistui 200 oppilasta, joiden yhteen- ja vähennyslaskutaidon sujuvuuden kehitystä tarkasteltiin ensimmäisen luokan keväästä toisen luokan syksyyn. Aineisto analysoitiin käyttämällä hierarkkista lineaarista regressioanalyysia. Tutkimuksessa vakioitiin prosessoinnin nopeus, fonologinen tietoisuus ja sukupuoli. Tulokset osoittivat, että peruslaskutaito on hyvin pysyvä koulun alussa. Ensimmäisen luokan yhteen-/vähennyslaskutaito selitti valtaosan toisen luokan vastaavan taidon sujuvuuden vaihtelusta. Tutkimuksen kohteena olleiden taustataitojen selitysosuus jäi näin ollen kehityksen osalta pieneksi. Sen sijaan ensimmäisellä luokalla laskutaidon sujuvuuteen tutkituista taustataidoista lukujonotaidoilla, lukujen vertailulla ja työmuistilla oli selvä yhteys. Tulokset siis osoittavat, että kyseiset taidot ovat yhteydessä laskutaidon sujuvuuden kehitykseen ensimmäisen luokan taitotason kautta. Tämä tutkimus täydentää aikaisempaa tutkimustietoa laskutaidon sujuvuuden kehityksestä. Lisätutkimusta kuitenkin tarvitaan, jotta sujuvuuden haasteita voidaan tunnistaa ja niihin voidaan puuttua jatkossa entistä paremmin.