Lapsinäkökulmainen tutkimus varhaiskasvatuksen laatutekijöistä

Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää mitkä tekijät ovat varhaiskasvatuksen laatua lasten näkökulmasta. Tätä tutkittiin selvittämällä lapsille merkityksellisiä asioita varhaiskasvatuksen arjessa. Lisäksi tutkimuksen tehtävänä oli tuottaa tietoa siitä, miten lapsilta on ylipäätään mahdollista saa...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Saramäki, Laura, Saari, Hanna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54181
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää mitkä tekijät ovat varhaiskasvatuksen laatua lasten näkökulmasta. Tätä tutkittiin selvittämällä lapsille merkityksellisiä asioita varhaiskasvatuksen arjessa. Lisäksi tutkimuksen tehtävänä oli tuottaa tietoa siitä, miten lapsilta on ylipäätään mahdollista saada merkityksellistä tutkimustietoa. Tutkimuksemme on laadullinen ja perustuu etnografiseen tutkimusotteeseen. Aineistonkeruumenetelminä olemme käyttäneet lasten havainnointia ja sen pohjalta toteutettua teemoiteltua ryhmähaastattelua. Informantteina tutkimuksessamme oli 42 lasta kolmesta eri päiväkodista, kolmelta eri paikkakunnalta. Iältään lapset olivat 5–6-vuotiaita. Analyysi on suoritettu etnografiselle tutkimukselle tyypillisesti aineistolähtöisesti. Tutkimuksessamme selvisi, että lasten näkökulmasta varhaiskasvatuksen laatua ovat monipuolinen ja turvallinen oppimisympäristö, mahdollisuus leikkiin ja vertaisryhmässä toimimiseen, aikuisen läsnäolo ja vuorovaikutus aikuisen kanssa, lasten mahdollisuus osallisuuteen ja oppimiseen sekä perheen ja kodin näkyminen varhaiskasvatuksen arjessa. Lisäksi tutkimuksemme perusteella voidaan todeta, että lapsinäkökulmainen tutkimus vaatii eri tiedonhankintamenetelmien yhdistelemistä ja huolellista pohdintaa. Tutkimuksemme perusteella voidaan päätellä, että lasten näkemykset siitä, mikä on laatua vastaavat vain osittain olemassa olevia, asiantuntijalähtöisesti laadittuja laadunarviointimalleja. Tarvitaan lisää lasten tuottamaa tutkimustietoa siitä, mikä heille on merkityksellistä varhaiskasvatuksessa ja mitä tekijöitä laadukas varhaiskasvatus sisältää. Lisäksi on tarpeen kehittää menetelmiä, joilla lasten näkökulma saataisiin mahdollisimman aidosti esille.