Maahanmuuttajalasten vertaissuhteet päiväkodissa

Tällä tutkimuksella selvitimme, mitkä tekijät ovat yhteydessä maahanmuuttajalasten vertaissuhteisiin päiväkodissa lasten näkökulmasta. Tutkimme vertaissuhteita vahvistavia ja heikentäviä tekijöitä. Kyseessä on kvalitatiivinen tutkimus, jossa aineisto on kerätty haastattelemalla ja havainnoimalla...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Tuomimäki, Ida-Sofia, Vainio, Saija
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54177
Kuvaus
Yhteenveto:Tällä tutkimuksella selvitimme, mitkä tekijät ovat yhteydessä maahanmuuttajalasten vertaissuhteisiin päiväkodissa lasten näkökulmasta. Tutkimme vertaissuhteita vahvistavia ja heikentäviä tekijöitä. Kyseessä on kvalitatiivinen tutkimus, jossa aineisto on kerätty haastattelemalla ja havainnoimalla lapsia päivä- kodissa. Tutkimukseen osallistui viisi maahanmuuttajalasta jyväskyläläisestä päiväkodista ja he olivat kaikki 5-6-vuotiaita. Teoreettisessa viitekehyksessä avaamme maahanmuuttajuutta ja vertaissuhteita käsitteinä. Tutkimusaineisto on analysoitu aineistolähtöisesti. Analyysissa tarkastelemme sekä lasten omia kertomuksia kaverisuhteista että havainnoinnissa esiin tulleita lasten keskinäisiä suhteita ja toimintatapoja vertaissuhteissa. Tutkimustulokset osoittivat, että vertaissuhteita vahvistavia tekijöitä ovat kielitaito, sosiaaliset taidot, lapsen oma aktiivisuus vertaissuhteissa ja sosiaalisten roolien tunnistaminen. Maahanmuuttajalasten vertaissuhteita heikentäviä tekijöitä ovat tutkimuksemme mukaan heikko kielitaito, haasteet sosiaalisissa taidoissa, lapsen passiivisuus vertaissuhteissa, suppea kaveriverkosto ja oma toiminta esteenä. Maahanmuuttajalasten vertaissuhteisiin vaikuttavat monet eri tekijät päiväkodissa. Tutkimuksemme on osoittanut, että maahanmuuttajalasta on tuettava valtakielen opettelemisessa ja sosiaalisten taitojen harjoittelemisessa vertaissuhteiden edistämisen kannalta. Vertaissuhteet muodostavat tärkeän osan lapsen arkea.