Summary: | Tällä tutkimuksella selvitimme, mitkä tekijät ovat yhteydessä maahanmuuttajalasten
vertaissuhteisiin päiväkodissa lasten näkökulmasta. Tutkimme vertaissuhteita
vahvistavia ja heikentäviä tekijöitä. Kyseessä on kvalitatiivinen tutkimus,
jossa aineisto on kerätty haastattelemalla ja havainnoimalla lapsia päivä-
kodissa. Tutkimukseen osallistui viisi maahanmuuttajalasta jyväskyläläisestä
päiväkodista ja he olivat kaikki 5-6-vuotiaita.
Teoreettisessa viitekehyksessä avaamme maahanmuuttajuutta ja vertaissuhteita
käsitteinä. Tutkimusaineisto on analysoitu aineistolähtöisesti. Analyysissa tarkastelemme
sekä lasten omia kertomuksia kaverisuhteista että havainnoinnissa
esiin tulleita lasten keskinäisiä suhteita ja toimintatapoja vertaissuhteissa.
Tutkimustulokset osoittivat, että vertaissuhteita vahvistavia tekijöitä ovat kielitaito,
sosiaaliset taidot, lapsen oma aktiivisuus vertaissuhteissa ja sosiaalisten
roolien tunnistaminen. Maahanmuuttajalasten vertaissuhteita heikentäviä tekijöitä
ovat tutkimuksemme mukaan heikko kielitaito, haasteet sosiaalisissa taidoissa,
lapsen passiivisuus vertaissuhteissa, suppea kaveriverkosto ja oma toiminta
esteenä.
Maahanmuuttajalasten vertaissuhteisiin vaikuttavat monet eri tekijät päiväkodissa.
Tutkimuksemme on osoittanut, että maahanmuuttajalasta on tuettava
valtakielen opettelemisessa ja sosiaalisten taitojen harjoittelemisessa vertaissuhteiden
edistämisen kannalta. Vertaissuhteet muodostavat tärkeän osan lapsen
arkea.
|