Daily physical activity and physical activity in soccer practice with children

Päivittäisen fyysisen aktiivisuuden määrässä ja intensiteetissä on eroja ihmisten välillä. Suurin osa fyysisestä aktiivisuudesta tapahtuu vapaa-ajalla, lapsilla koulupäivän ulkopuolella. Liikuntasuositukset ohjeistavat riittävästä päivittäisen fyysisen aktiivisuuden määrästä ja laadusta. Yhä useamma...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ala-Kitula, Anniina
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54173
_version_ 1826225765924995072
author Ala-Kitula, Anniina
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ala-Kitula, Anniina Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ala-Kitula, Anniina Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ala-Kitula, Anniina
datasource_str_mv jyx
description Päivittäisen fyysisen aktiivisuuden määrässä ja intensiteetissä on eroja ihmisten välillä. Suurin osa fyysisestä aktiivisuudesta tapahtuu vapaa-ajalla, lapsilla koulupäivän ulkopuolella. Liikuntasuositukset ohjeistavat riittävästä päivittäisen fyysisen aktiivisuuden määrästä ja laadusta. Yhä useammat lapset eivät saavuta näitä suosituksia ja jako aktiivisiin ja vähemmän aktiivisiin lapsiin on tullut entistä selkeämmäksi. Osallistumista ohjattuun liikuntaan on pidetty yhtenä ratkaisuna lisätä lasten päivittäisen fyysisen aktiivisuuden määrää. Tutkimukset kuitenkin ovat osoittaneet, ettei järjestettyyn liikuntaan osallistuminen kasvata lasten kokonaisaktiivisuutta. Saman päivän aikana tapahtuvan edeltävän aktiivisuuden merkitystä harjoitusten aikaiseen aktiivisuuteen on tutkittu lapsilla vähän. Tässä tutkimuksessa mitattiin 18:n 12–13 -vuotiaan pojan päivittäistä aktiivisuutta Polar A300 -aktiivisuusmittarilla. Mittausjakso kesti 10 päivää ja jaksoon sisältyi sekä päiviä ilman harjoituksia että harjoituspäiviä. Mittaukset tehtiin Jyväskylässä helmikuussa 2017. Kerätystä aktiivisuusdatasta analysoitiin mahdollista harjoitusta edeltävän saman päivän aikaisen aktiivisuuden vaikutusta harjoitusten aikaiseen aktiivisuuteen. Lisäksi datasta tutkittiin lasten päivittäisen aktiivisuuden määrää viikolla ja viikonloppuna, päivinä, jolloin harjoituksia ei ollut ja harjoituspäivinä sekä harjoitusten aikaista aktiivisuutta. Tutkimusryhmä jaettiin myös aktiivisiin ja vähemmän aktiivisiin lapsiin, jotta voitiin analysoida eroja näiden ryhmien välillä päivittäisessä ja harjoitusten aikaisessa aktiivisuudessa. Tutkimuksen päätuloksena havaittiin, että päivän aikainen harjoituksia edeltävä aktiivisuus monella eri intesiteettitasoilla korreloi positiivisesti harjoitusten aikaisen aktiivisuuden kanssa useilla eri aktiivisuustasoilla, kun harjoituksia katsotaan yksittäin. Tilastollisesti merkitseviä korrelaatioita löydettiin useiden eri fyysisen aktiivisuuden intensiteettitasojen kesken suurimpien korrelaatiokerroinarvojen vaihdellessa välillä 0,834–0,808, p < 0,001. Tulos antaa viitteitä siitä, että harjoituksia edeltävä aktiivisuus etenkin LPA-tasolla lisää aktiivisuutta myös harjoituksissa etenkin MPA-tasolla. Toinen merkittävä havainto tutkimuksessa oli, etteivät suositukset päivittäisen fyysisen aktiivisuuden määrästä erityisesti MVPA-tasolla välttämättä täyty jalkapalloa harrastavilla pojilla päivinä, jolloin harjoituksia ei ole. Esimerkiksi viikonloppuisin harjoituspäivinä VPA-aktiivisuuden määrä oli 61 ± 31 min, kun se päivinä ilman harjoitusta oli vain 18 ± 30 min (p < 0,010). Tätä voidaan pitää oleellisena perusteena lasten päivittäisen aktiivisuuden korostamiselle, myös urheilua harrastavien lasten osalta. Physical activity varies between individuals. Different amounts and intensities of physical activity is attained throughout the day, mostly during leisure time. Recommendations for daily physical activity give guidelines for the amounts of PA for children. More and more children are unable to meet these recommendations and division into high- and low-active children has become evident. Participation into organized sport has been seen as one possible solution to increase children’s PA. However, there are studies showing that participation into organized sport does not actually increase children’s overall PA. Little research has focused on the relationship of PA preceding organized sport sessions on the same day with children. In this study daily activity of 12 to 13 year old boys (N = 18) engaged in soccer was measured for 10 days with Polar A300 activity meters. The measurement period consisted of days with and without practices and took place in February 2017 in Jyväskylä, Finland. The data was analyzed to see whether preceding activity on the same day before the practice on any level had any relationship with activity on any level during practices. From the data analysis were made also to distinguish overall PA, PA during practices, PA difference between days with and without practice as well as between weekdays and weekend days. In addition the study group was divided into upper and lower half based on participants’ daily MVPA to study differences in PA between these two groups during practices and other times. Main finding of this study was that PA on different intensity levels during the day, preceding soccer practice on the same day has positive correlation with PA on different intensity levels during practice. The correlation was statistically significant for several different activity levels, highest correlation coefficient varying between 0,834 < r < 0,808 with p < 0,001 for preceding LPA and practice time MPA. This gives indications that being physically active already before the practice on the same day promotes PA also during the practice session. The results also suggest that no preceding physical activity at any intensity level decreases PA during practice session. Another important finding was that children engaged in sports club do not necessarily get the recommended amount of PA on days without practice, especially on weekends. E.g. the average amount of VPA on weekend days without practice was 18 ± 30 min, compared to 61 ± 31 min (p < 0,010) on weekend days with practice. This makes it important to promote PA even for children involved in organized sport. These findings also support the importance of daily PA in children.
first_indexed 2023-03-22T09:57:17Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Linnamo, Vesa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Peltonen, Jussi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ala-Kitula, Anniina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-05-30T06:11:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-05-30T06:11:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1702356", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54173", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "P\u00e4ivitt\u00e4isen fyysisen aktiivisuuden m\u00e4\u00e4r\u00e4ss\u00e4 ja intensiteetiss\u00e4 on eroja ihmisten v\u00e4lill\u00e4. Suurin osa fyysisest\u00e4 aktiivisuudesta tapahtuu vapaa-ajalla, lapsilla koulup\u00e4iv\u00e4n ulkopuolella. Liikuntasuositukset ohjeistavat riitt\u00e4v\u00e4st\u00e4 p\u00e4ivitt\u00e4isen fyysisen aktiivisuuden m\u00e4\u00e4r\u00e4st\u00e4 ja laadusta. Yh\u00e4 useammat lapset eiv\u00e4t saavuta n\u00e4it\u00e4 suosituksia ja jako aktiivisiin ja v\u00e4hemm\u00e4n aktiivisiin lapsiin on tullut entist\u00e4 selke\u00e4mm\u00e4ksi. Osallistumista ohjattuun liikuntaan on pidetty yhten\u00e4 ratkaisuna lis\u00e4t\u00e4 lasten p\u00e4ivitt\u00e4isen fyysisen aktiivisuuden m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4. Tutkimukset kuitenkin ovat osoittaneet, ettei j\u00e4rjestettyyn liikuntaan osallistuminen kasvata lasten kokonaisaktiivisuutta. Saman p\u00e4iv\u00e4n aikana tapahtuvan edelt\u00e4v\u00e4n aktiivisuuden merkityst\u00e4 harjoitusten aikaiseen aktiivisuuteen on tutkittu lapsilla v\u00e4h\u00e4n.\r\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa mitattiin 18:n 12\u201313 -vuotiaan pojan p\u00e4ivitt\u00e4ist\u00e4 aktiivisuutta Polar A300 -aktiivisuusmittarilla. Mittausjakso kesti 10 p\u00e4iv\u00e4\u00e4 ja jaksoon sis\u00e4ltyi sek\u00e4 p\u00e4ivi\u00e4 ilman harjoituksia ett\u00e4 harjoitusp\u00e4ivi\u00e4. Mittaukset tehtiin Jyv\u00e4skyl\u00e4ss\u00e4 helmikuussa 2017. Ker\u00e4tyst\u00e4 aktiivisuusdatasta analysoitiin mahdollista harjoitusta edelt\u00e4v\u00e4n saman p\u00e4iv\u00e4n aikaisen aktiivisuuden vaikutusta harjoitusten aikaiseen aktiivisuuteen. Lis\u00e4ksi datasta tutkittiin lasten p\u00e4ivitt\u00e4isen aktiivisuuden m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 viikolla ja viikonloppuna, p\u00e4ivin\u00e4, jolloin harjoituksia ei ollut ja harjoitusp\u00e4ivin\u00e4 sek\u00e4 harjoitusten aikaista aktiivisuutta. Tutkimusryhm\u00e4 jaettiin my\u00f6s aktiivisiin ja v\u00e4hemm\u00e4n aktiivisiin lapsiin, jotta voitiin analysoida eroja n\u00e4iden ryhmien v\u00e4lill\u00e4 p\u00e4ivitt\u00e4isess\u00e4 ja harjoitusten aikaisessa aktiivisuudessa.\r\nTutkimuksen p\u00e4\u00e4tuloksena havaittiin, ett\u00e4 p\u00e4iv\u00e4n aikainen harjoituksia edelt\u00e4v\u00e4 aktiivisuus monella eri intesiteettitasoilla korreloi positiivisesti harjoitusten aikaisen aktiivisuuden kanssa useilla eri aktiivisuustasoilla, kun harjoituksia katsotaan yksitt\u00e4in. Tilastollisesti merkitsevi\u00e4 korrelaatioita l\u00f6ydettiin useiden eri fyysisen aktiivisuuden intensiteettitasojen kesken suurimpien korrelaatiokerroinarvojen vaihdellessa v\u00e4lill\u00e4 0,834\u20130,808, p < 0,001. Tulos antaa viitteit\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 harjoituksia edelt\u00e4v\u00e4 aktiivisuus etenkin LPA-tasolla lis\u00e4\u00e4 aktiivisuutta my\u00f6s harjoituksissa etenkin MPA-tasolla. Toinen merkitt\u00e4v\u00e4 havainto tutkimuksessa oli, etteiv\u00e4t suositukset p\u00e4ivitt\u00e4isen fyysisen aktiivisuuden m\u00e4\u00e4r\u00e4st\u00e4 erityisesti MVPA-tasolla v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 t\u00e4yty jalkapalloa harrastavilla pojilla p\u00e4ivin\u00e4, jolloin harjoituksia ei ole. Esimerkiksi viikonloppuisin harjoitusp\u00e4ivin\u00e4 VPA-aktiivisuuden m\u00e4\u00e4r\u00e4 oli 61 \u00b1 31 min, kun se p\u00e4ivin\u00e4 ilman harjoitusta oli vain 18 \u00b1 30 min (p < 0,010). T\u00e4t\u00e4 voidaan pit\u00e4\u00e4 oleellisena perusteena lasten p\u00e4ivitt\u00e4isen aktiivisuuden korostamiselle, my\u00f6s urheilua harrastavien lasten osalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Physical activity varies between individuals. Different amounts and intensities of physical activity is attained throughout the day, mostly during leisure time. Recommendations for daily physical activity give guidelines for the amounts of PA for children. More and more children are unable to meet these recommendations and division into high- and low-active children has become evident. Participation into organized sport has been seen as one possible solution to increase children\u2019s PA. However, there are studies showing that participation into organized sport does not actually increase children\u2019s overall PA. Little research has focused on the relationship of PA preceding organized sport sessions on the same day with children.\r\nIn this study daily activity of 12 to 13 year old boys (N = 18) engaged in soccer was measured for 10 days with Polar A300 activity meters. The measurement period consisted of days with and without practices and took place in February 2017 in Jyv\u00e4skyl\u00e4, Finland. The data was analyzed to see whether preceding activity on the same day before the practice on any level had any relationship with activity on any level during practices. From the data analysis were made also to distinguish overall PA, PA during practices, PA difference between days with and without practice as well as between weekdays and weekend days. In addition the study group was divided into upper and lower half based on participants\u2019 daily MVPA to study differences in PA between these two groups during practices and other times.\r\nMain finding of this study was that PA on different intensity levels during the day, preceding soccer practice on the same day has positive correlation with PA on different intensity levels during practice. The correlation was statistically significant for several different activity levels, highest correlation coefficient varying between 0,834 < r < 0,808 with p < 0,001 for preceding LPA and practice time MPA. This gives indications that being physically active already before the practice on the same day promotes PA also during the practice session. The results also suggest that no preceding physical activity at any intensity level decreases PA during practice session. Another important finding was that children engaged in sports club do not necessarily get the recommended amount of PA on days without practice, especially on weekends. E.g. the average amount of VPA on weekend days without practice was 18 \u00b1 30 min, compared to 61 \u00b1 31 min (p < 0,010) on weekend days with practice. This makes it important to promote PA even for children involved in organized sport. These findings also support the importance of daily PA in children.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anniina Ala-Kitula (annemial) on 2017-05-30 06:11:06.519525. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-05-30T06:11:06Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201705302557.pdf: 667925 bytes, checksum: 1edd0ac8ee392ebacff857d187bf60de (MD5)\r\nlicense.html: 4844 bytes, checksum: ffef3ccbed2112afab2bd01489eb1887 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-05-30T06:11:06Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201705302557.pdf: 667925 bytes, checksum: 1edd0ac8ee392ebacff857d187bf60de (MD5)\r\nlicense.html: 4844 bytes, checksum: ffef3ccbed2112afab2bd01489eb1887 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (68 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "children", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "physical activity", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "acute physical activity preceding practice", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "soccer", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Daily physical activity and physical activity in soccer practice with children", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201705302557", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntafysiologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Exercise Physiology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-05-30T06:11:07Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "5011", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "jalkapallo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54173
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:20Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a54e4149-b3b7-4121-aa40-c56ee8cc3b41\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201705302557.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ala-Kitula, Anniina Daily physical activity and physical activity in soccer practice with children children physical activity acute physical activity preceding practice soccer Liikuntafysiologia Exercise Physiology 5011 lapset fyysinen aktiivisuus jalkapallo
title Daily physical activity and physical activity in soccer practice with children
title_full Daily physical activity and physical activity in soccer practice with children
title_fullStr Daily physical activity and physical activity in soccer practice with children Daily physical activity and physical activity in soccer practice with children
title_full_unstemmed Daily physical activity and physical activity in soccer practice with children Daily physical activity and physical activity in soccer practice with children
title_short Daily physical activity and physical activity in soccer practice with children
title_sort daily physical activity and physical activity in soccer practice with children
title_txtP Daily physical activity and physical activity in soccer practice with children
topic children physical activity acute physical activity preceding practice soccer Liikuntafysiologia Exercise Physiology 5011 lapset fyysinen aktiivisuus jalkapallo
topic_facet 5011 Exercise Physiology Liikuntafysiologia acute physical activity preceding practice children fyysinen aktiivisuus jalkapallo lapset physical activity soccer
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54173 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705302557
work_keys_str_mv AT alakitulaanniina dailyphysicalactivityandphysicalactivityinsoccerpracticewithchildren