Vanhempien päiväkotivalinta ja näkemykset päiväkodin toiminnasta tapaustutkimus steinerpäiväkodista

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millä perusteella vanhemmat ovat tehneet lastaan koskevan päiväkotivalinnan ja valinneet vaihtoehtopedagogiikkaa painottavan päiväkodin. Lisäksi selvitettiin vanhempien käsityksiä päiväkodin toiminnasta ja toimintaa ohjaavista periaatteista. Tutkimus toteutet...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tamlander, Inkeri
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54170
Description
Summary:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millä perusteella vanhemmat ovat tehneet lastaan koskevan päiväkotivalinnan ja valinneet vaihtoehtopedagogiikkaa painottavan päiväkodin. Lisäksi selvitettiin vanhempien käsityksiä päiväkodin toiminnasta ja toimintaa ohjaavista periaatteista. Tutkimus toteutettiin pienenä yhteen päiväkotiin sijoittuvana tapaustutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin steinerpedagogisesti suuntautuneesta pienestä yksityisestä päiväkodista. Aineistonkeruu toteutettiin nettikyselyn avulla ja aineisto tallennettiin anonyymisti tietokoneelle. Päiväkodin 11:stä perheestä yhdeksän oli vastannut kyselyyn. Osa vastauksista oli molempien vanhempien kirjoittamia ja osa vain toisen vanhemman kirjoittama. Aineiston analyysi toteutettiin laadullisen tutkimuksen periaatteiden mukaisesti. Tutkimus osoitti, että vanhemmat ovat päätyneet päiväkotivalintaansa usean kriteerin perusteella. Yksikään vanhemmista ei tehnyt valintaa vain yhden periaatteen mukaisesti. Päiväkodin vanhemmat olivat kiinnostuneita toimin-nasta ja olivat halukkaita tutustumaan enemmänkin toimintaan. Vanhempien käsitykset päiväkodin toiminnasta ja toimintaa ohjaavasta steinerpedagogiikasta vaihtelivat. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että vanhemmat tekevät valintansa usean tekijän pohjalta. He ovat kiinnostuneita tutustumaan lapsensa päiväkotiin ja sitä ohjaaviin periaatteisiin, mutta luottavat myös ammattilaisiin. Valintaa ohjaavat järkiperustaiset syyt, kuten päiväkodin sijainti ja mielikuvat toiminnasta, kuten näkemykset steinerpedagogiikasta. Tämän tapaustutkimuksen perusteella voisi todeta, että yksityisellä päivähoidolla ja vaihtoehtopedagogisella toiminnalla on tulevaisuudessakin kysyntää Suomessa. On silti tärkeää, että päiväkodit kertovat mahdollisimman avoimesti ja usealla tavalla toiminnastaan sekä selvittävät, mikä on vanhemmille tärkeää toiminnassa.