Musiikki opetuksen eheyttäjänä luokanopettajien kokemuksia ja käsityksiä oppiainerajat ylittävästä musiikinopetuksesta alkuopetuksessa

Tämä tutkimus selvittää luokanopettajien kokemuksia ja käsityksiä oppiainerajat ylittävästä musiikinopetuksesta alkuopetuksessa. Tavoitteena on selvittää, miten luokanopettajat määrittelevät oppiainerajat ylittävän musiikinopetuksen, millä tavoin he ovat toteuttaneet sitä, ja minkälaisia tavoitteita...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rantala, Eveliina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54169
_version_ 1826225709178159104
author Rantala, Eveliina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Rantala, Eveliina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Rantala, Eveliina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Rantala, Eveliina
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkimus selvittää luokanopettajien kokemuksia ja käsityksiä oppiainerajat ylittävästä musiikinopetuksesta alkuopetuksessa. Tavoitteena on selvittää, miten luokanopettajat määrittelevät oppiainerajat ylittävän musiikinopetuksen, millä tavoin he ovat toteuttaneet sitä, ja minkälaisia tavoitteita, etuja, esteitä, haasteita ja edellytyksiä he siihen liittävät. Tutkimus kiinnittyy laadullisen tutkimuksen metodologiaan. Aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella ja puolistrukturoidulla puhelinhaastattelulla. Aineiston analyysitapana käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Oppiainerajat ylittävä ja oppiaineiden opetusta eheyttävä musiikinopetus ymmärretään musiikin oppiaineen integroitumisena muihin oppiaineisiin. Breslerin (1995) integrointityyleistä alistuva ja affektiivinen ovat käytetyimmät. Rinnastaminen, jaksottaminen ja toiminnallisten aktiviteettien järjestäminen ovat suosittuja opetuksen eheyttämisen tapoja. Sekä edut että tavoitteet liittyvät oppimisen tukemiseen ja tehostamiseen, keskittymiseen, oppiaineiden tavoitteisiin, oppilasryhmän tarpeisiin, oppimismotivaatioon, kokonaispersoonallisuuden kehitykseen, yhteisöllisyyteen ja yhteistyötaitoihin. Lisäksi tavoitteet liittyvät laaja-alaiseen osaamiseen ja opetuksen elävöittämiseen. Sekä hankaloittavat tekijät että edellytykset ovat yhteydessä opettajan ammatilliseen kompetenssiin, motivaatioon, yhteistyöhön, oppilasryhmän tarpeisiin ja resursseihin. Musiikkia käytetään luontevana osana opetusta useana päivänä viikossa. Musiikin rooli oppiainerajat ylittävässä musiikinopetuksessa perustuu lähinnä muiden oppiaineiden elävöittämiseen ja tehostamiseen. Musiikin tavoitteisiin keskittyminen on oppiainerajat ylittävässä musiikinopetuksessa vähäistä.
first_indexed 2023-03-22T09:59:58Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautiainen, Katri-Helena", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rantala, Eveliina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-05-29T15:50:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-05-29T15:50:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1702323", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54169", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkimus selvitt\u00e4\u00e4 luokanopettajien kokemuksia ja k\u00e4sityksi\u00e4 oppiainerajat ylitt\u00e4v\u00e4st\u00e4 musiikinopetuksesta alkuopetuksessa. Tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, miten luokanopettajat m\u00e4\u00e4rittelev\u00e4t oppiainerajat ylitt\u00e4v\u00e4n musiikinopetuksen, mill\u00e4 tavoin he ovat toteuttaneet sit\u00e4, ja mink\u00e4laisia tavoitteita, etuja, esteit\u00e4, haasteita ja edellytyksi\u00e4 he siihen liitt\u00e4v\u00e4t. Tutkimus kiinnittyy laadullisen tutkimuksen metodologiaan. Aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella ja puolistrukturoidulla puhelinhaastattelulla. Aineiston analyysitapana k\u00e4ytettiin teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. Oppiainerajat ylitt\u00e4v\u00e4 ja oppiaineiden opetusta eheytt\u00e4v\u00e4 musiikinopetus ymm\u00e4rret\u00e4\u00e4n musiikin oppiaineen integroitumisena muihin oppiaineisiin. Breslerin (1995) integrointityyleist\u00e4 alistuva ja affektiivinen ovat k\u00e4ytetyimm\u00e4t. Rinnastaminen, jaksottaminen ja toiminnallisten aktiviteettien j\u00e4rjest\u00e4minen ovat suosittuja opetuksen eheytt\u00e4misen tapoja. Sek\u00e4 edut ett\u00e4 tavoitteet liittyv\u00e4t oppimisen tukemiseen ja tehostamiseen, keskittymiseen, oppiaineiden tavoitteisiin, oppilasryhm\u00e4n tarpeisiin, oppimismotivaatioon, kokonaispersoonallisuuden kehitykseen, yhteis\u00f6llisyyteen ja yhteisty\u00f6taitoihin. Lis\u00e4ksi tavoitteet liittyv\u00e4t laaja-alaiseen osaamiseen ja opetuksen el\u00e4v\u00f6itt\u00e4miseen. Sek\u00e4 hankaloittavat tekij\u00e4t ett\u00e4 edellytykset ovat yhteydess\u00e4 opettajan ammatilliseen kompetenssiin, motivaatioon, yhteisty\u00f6h\u00f6n, oppilasryhm\u00e4n tarpeisiin ja resursseihin. Musiikkia k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n luontevana osana opetusta useana p\u00e4iv\u00e4n\u00e4 viikossa. Musiikin rooli oppiainerajat ylitt\u00e4v\u00e4ss\u00e4 musiikinopetuksessa perustuu l\u00e4hinn\u00e4 muiden oppiaineiden el\u00e4v\u00f6itt\u00e4miseen ja tehostamiseen. Musiikin tavoitteisiin keskittyminen on oppiainerajat ylitt\u00e4v\u00e4ss\u00e4 musiikinopetuksessa v\u00e4h\u00e4ist\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Eveliina Rantala (krevelra) on 2017-05-29 15:50:18.772206. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-05-29T15:50:19Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201705292553.pdf: 1144102 bytes, checksum: 14c166be769854ca446863481a751123 (MD5)\nlicense.html: 4906 bytes, checksum: c4c0747fb60d45db0f394f7521fbe82d (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-05-29T15:50:19Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201705292553.pdf: 1144102 bytes, checksum: 14c166be769854ca446863481a751123 (MD5)\nlicense.html: 4906 bytes, checksum: c4c0747fb60d45db0f394f7521fbe82d (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (147 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppiainerajat ylitt\u00e4v\u00e4 opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikinopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Musiikki opetuksen eheytt\u00e4j\u00e4n\u00e4 : luokanopettajien kokemuksia ja k\u00e4sityksi\u00e4 oppiainerajat ylitt\u00e4v\u00e4st\u00e4 musiikinopetuksesta alkuopetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Luokanopettajien kokemuksia ja k\u00e4sityksi\u00e4 oppiainerajat ylitt\u00e4v\u00e4st\u00e4 musiikinopetuksesta alkuopetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201705292553", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-05-29T15:50:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54169
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:48Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b22faedb-4242-4943-9f27-39cd40863f9b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201705292553.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rantala, Eveliina Musiikki opetuksen eheyttäjänä : luokanopettajien kokemuksia ja käsityksiä oppiainerajat ylittävästä musiikinopetuksesta alkuopetuksessa oppiainerajat ylittävä opetus alkuopetus musiikinopetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 musiikki opetus
title Musiikki opetuksen eheyttäjänä : luokanopettajien kokemuksia ja käsityksiä oppiainerajat ylittävästä musiikinopetuksesta alkuopetuksessa
title_alt Luokanopettajien kokemuksia ja käsityksiä oppiainerajat ylittävästä musiikinopetuksesta alkuopetuksessa
title_full Musiikki opetuksen eheyttäjänä : luokanopettajien kokemuksia ja käsityksiä oppiainerajat ylittävästä musiikinopetuksesta alkuopetuksessa
title_fullStr Musiikki opetuksen eheyttäjänä : luokanopettajien kokemuksia ja käsityksiä oppiainerajat ylittävästä musiikinopetuksesta alkuopetuksessa Musiikki opetuksen eheyttäjänä : luokanopettajien kokemuksia ja käsityksiä oppiainerajat ylittävästä musiikinopetuksesta alkuopetuksessa
title_full_unstemmed Musiikki opetuksen eheyttäjänä : luokanopettajien kokemuksia ja käsityksiä oppiainerajat ylittävästä musiikinopetuksesta alkuopetuksessa Musiikki opetuksen eheyttäjänä : luokanopettajien kokemuksia ja käsityksiä oppiainerajat ylittävästä musiikinopetuksesta alkuopetuksessa
title_short Musiikki opetuksen eheyttäjänä
title_sort musiikki opetuksen eheyttäjänä luokanopettajien kokemuksia ja käsityksiä oppiainerajat ylittävästä musiikinopetuksesta alkuopetuksessa
title_sub luokanopettajien kokemuksia ja käsityksiä oppiainerajat ylittävästä musiikinopetuksesta alkuopetuksessa
title_txtP Musiikki opetuksen eheyttäjänä : luokanopettajien kokemuksia ja käsityksiä oppiainerajat ylittävästä musiikinopetuksesta alkuopetuksessa
topic oppiainerajat ylittävä opetus alkuopetus musiikinopetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 musiikki opetus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alkuopetus musiikinopetus musiikki opetus oppiainerajat ylittävä opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54169 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705292553
work_keys_str_mv AT rantalaeveliina musiikkiopetukseneheyttäjänäluokanopettajienkokemuksiajakäsityksiäoppiainerajaty