Move!-mittareilla mitatun ja koetun fyysisen toimintakyvyn sekä liikuntaharrastuksen väliset yhteydet kahdeksasluokkalaisilla

Jänkä, J. & Löppönen, M. 2017. Move!-mittareilla mitatun ja koetun fyysisen toimintakyvyn sekä liikuntaharrastuksen väliset yhteydet kahdeksasluokkalaisilla. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 59 s., 3 liitettä. Tämän tutkimuksen...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Jänkä, Jussi, Löppönen, Mikko
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54163
_version_ 1826225750333718528
author Jänkä, Jussi Löppönen, Mikko
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Jänkä, Jussi Löppönen, Mikko Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Jänkä, Jussi Löppönen, Mikko Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Jänkä, Jussi
datasource_str_mv jyx
description Jänkä, J. & Löppönen, M. 2017. Move!-mittareilla mitatun ja koetun fyysisen toimintakyvyn sekä liikuntaharrastuksen väliset yhteydet kahdeksasluokkalaisilla. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 59 s., 3 liitettä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka kahdeksannen luokan oppilaat sekä heidän huoltajansa kokivat oppilaan fyysisen kunnon ja miten arvio oli yhteydessä Move!-mittauksista saatuihin objektiivisiin kuntotuloksiin. Oppilaiden ja huoltajien kokemuksia selvitettiin kyselylomakkeilla, joissa hyödynnettiin Move!-palautejärjestelmän palautteita. Tutkimuksen avulla etsittiin myös vapaa-ajan liikunnan määrän sekä urheiluseuratoiminnan määrän yhteyksiä Move!-mittaustuloksiin. Lisäksi selvitettiin vapaa-ajallaan eri määrän liikkuvien oppilaiden itsearviointien eroavaisuuksia. Myös kahdeksannen luokan tyttöjen ja poikien välisiä eroja fyysisessä toimintakyvyssä Move!-mittauksen perusteella tutkittiin. Kohderyhmänä tutkimuksessa olivat kahdeksannen luokan oppilaat Tohmajärven ja Vetelin yläkouluista. Tutkimuksesta saadut tulokset osoittivat, että tytöt arvioivat itseään heikommiksi ja pojat puo-lestaan paremmiksi kuin Move!-mittaus osoitti. Move!-mittausten tulosten perusteella tytöt olivat poikia paremmassa fyysisessä kunnossa jokaisella mittausosiolla tarkasteltuna. Poikien huoltajat olivat arvioineet lapsensa fyysisesti vahvemmiksi todelliseen mittaukseen nähden, kun taas tyttöjen huoltajat olivat arvioineet lapsiaan realistisemmin. Move!-mittauksessa hyvän tuloksen saaneet oppilaat arvioivat itseään tarkemmin kuin heikosti menestyneet. Lisäksi havaittiin, että urheiluseurassa ja vapaa-ajallaan liikuntaa harrastavat oppilaat pärjäsivät Move!-mittauksessa muita paremmin. Tulokset osoittivat, että oppilailla oli vaikeuksia arvioida itseään realistisesti Move!-mittaukseen pohjautuen. Tulosten perusteella olisi tärkeää luoda nuorille onnistumisen mahdol-lisuuksia, sillä koettu pätevyys lisää liikuntamotivaatiota. Lisääntynyt liikuntamotivaatio puolestaan mahdollistaa liikunnallisen elämäntavan muodostumisen, jolloin myös oman kehon tuntemus paranee. Jänkä, J & Löppönen, M. 2017. Associations between the 8th gradersˈ physical functional ca-pacity analysed through self-evaluation and Move! measurements. Department of Sport and Health Sciences, University of Jyväskylä, Master's thesis in Sports Pedagogy, 59 pp. 3 appen-dices. The aim of this study was to find out how the 8th grade students and their caretakers evaluat-ed the students' physical fitness and how their evaluations corresponded to the objective Move! measurement scores on physical fitness. The evaluations of the students and their care-takers were examined via questionnaires which utilized the feedback received from the Move! feedback system. The study also aimed to find out whether the amount of leisure time physi-cal activity and the amount of participation in sports club activity are visible in the Move! sta-tistics. Furthermore, the study examined the differences between the self-evaluations done by the 8th grade students who spend different amount of time on physical activity in their leisure time. The differences in the physical functional capacity between the girls and the boys were also examined based on the Move! measurements. The target group in this study was the 8th grade students in upper comprehensive schools of Tohmajärvi and Veteli. The results showed that the girls evaluated themselves to be in a weaker physical fitness and the boys evaluated themselves to be in a better physical fitness than what the Move! meas-urement indicated. According to the Move! scores, the girls were in a better physical condition in every measurement section. The boys’ caretakers had evaluated their children to be physi-cally stronger than what the actual scores indicated whereas the girls’ caretakers had evaluated their children more realistically. The students who achieved good results in the Move! meas-urement evaluated themselves more accurately than the students who did poorly in the meas-urement sections. Moreover, those students who were physically active in sports clubs and in their leisure time achieved better results in the Move! measurement than the others. When comparing the self-evaluations to the obtained Move! scores, it can be stated that, the students had difficulties evaluate themselves realistically. Based on the results it can be sug-gested that it would be important to create possibilities for experience of success for young people, since perceived competence adds motivation for exercise. Increased motivation for exercise contributes a sporty lifestyle, which maybe leads to better self-evaluation of fitness. Key words: Move! measurements, experientialism, exercise motivation, self-evaluation, physi-cal fitness, motor skills, perceived competence
first_indexed 2023-03-22T09:59:50Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Bottas, Reijo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "J\u00e4nk\u00e4, Jussi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "L\u00f6pp\u00f6nen, Mikko", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-05-29T11:52:46Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-05-29T11:52:46Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1702371", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54163", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "J\u00e4nk\u00e4, J. & L\u00f6pp\u00f6nen, M. 2017. Move!-mittareilla mitatun ja koetun fyysisen toimintakyvyn sek\u00e4 liikuntaharrastuksen v\u00e4liset yhteydet kahdeksasluokkalaisilla. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 59 s., 3 liitett\u00e4. \r\n\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka kahdeksannen luokan oppilaat sek\u00e4 heid\u00e4n huoltajansa kokivat oppilaan fyysisen kunnon ja miten arvio oli yhteydess\u00e4 Move!-mittauksista saatuihin objektiivisiin kuntotuloksiin. Oppilaiden ja huoltajien kokemuksia selvitettiin kyselylomakkeilla, joissa hy\u00f6dynnettiin Move!-palautej\u00e4rjestelm\u00e4n palautteita. Tutkimuksen avulla etsittiin my\u00f6s vapaa-ajan liikunnan m\u00e4\u00e4r\u00e4n sek\u00e4 urheiluseuratoiminnan m\u00e4\u00e4r\u00e4n yhteyksi\u00e4 Move!-mittaustuloksiin. Lis\u00e4ksi selvitettiin vapaa-ajallaan eri m\u00e4\u00e4r\u00e4n liikkuvien oppilaiden itsearviointien eroavaisuuksia. My\u00f6s kahdeksannen luokan tytt\u00f6jen ja poikien v\u00e4lisi\u00e4 eroja fyysisess\u00e4 toimintakyvyss\u00e4 Move!-mittauksen perusteella tutkittiin. Kohderyhm\u00e4n\u00e4 tutkimuksessa olivat kahdeksannen luokan oppilaat Tohmaj\u00e4rven ja Vetelin yl\u00e4kouluista.\r\n\r\nTutkimuksesta saadut tulokset osoittivat, ett\u00e4 tyt\u00f6t arvioivat itse\u00e4\u00e4n heikommiksi ja pojat puo-lestaan paremmiksi kuin Move!-mittaus osoitti. Move!-mittausten tulosten perusteella tyt\u00f6t olivat poikia paremmassa fyysisess\u00e4 kunnossa jokaisella mittausosiolla tarkasteltuna. Poikien huoltajat olivat arvioineet lapsensa fyysisesti vahvemmiksi todelliseen mittaukseen n\u00e4hden, kun taas tytt\u00f6jen huoltajat olivat arvioineet lapsiaan realistisemmin. Move!-mittauksessa hyv\u00e4n tuloksen saaneet oppilaat arvioivat itse\u00e4\u00e4n tarkemmin kuin heikosti menestyneet. Lis\u00e4ksi havaittiin, ett\u00e4 urheiluseurassa ja vapaa-ajallaan liikuntaa harrastavat oppilaat p\u00e4rj\u00e4siv\u00e4t Move!-mittauksessa muita paremmin.\r\n\r\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 oppilailla oli vaikeuksia arvioida itse\u00e4\u00e4n realistisesti Move!-mittaukseen pohjautuen. Tulosten perusteella olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 luoda nuorille onnistumisen mahdol-lisuuksia, sill\u00e4 koettu p\u00e4tevyys lis\u00e4\u00e4 liikuntamotivaatiota. Lis\u00e4\u00e4ntynyt liikuntamotivaatio puolestaan mahdollistaa liikunnallisen el\u00e4m\u00e4ntavan muodostumisen, jolloin my\u00f6s oman kehon tuntemus paranee.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "J\u00e4nk\u00e4, J & L\u00f6pp\u00f6nen, M. 2017. Associations between the 8th graders\u02c8 physical functional ca-pacity analysed through self-evaluation and Move! measurements. Department of Sport and Health Sciences, University of Jyv\u00e4skyl\u00e4, Master's thesis in Sports Pedagogy, 59 pp. 3 appen-dices.\r\n\r\nThe aim of this study was to find out how the 8th grade students and their caretakers evaluat-ed the students' physical fitness and how their evaluations corresponded to the objective Move! measurement scores on physical fitness. The evaluations of the students and their care-takers were examined via questionnaires which utilized the feedback received from the Move! feedback system. The study also aimed to find out whether the amount of leisure time physi-cal activity and the amount of participation in sports club activity are visible in the Move! sta-tistics. Furthermore, the study examined the differences between the self-evaluations done by the 8th grade students who spend different amount of time on physical activity in their leisure time. The differences in the physical functional capacity between the girls and the boys were also examined based on the Move! measurements. The target group in this study was the 8th grade students in upper comprehensive schools of Tohmaj\u00e4rvi and Veteli. \r\n\r\nThe results showed that the girls evaluated themselves to be in a weaker physical fitness and the boys evaluated themselves to be in a better physical fitness than what the Move! meas-urement indicated. According to the Move! scores, the girls were in a better physical condition in every measurement section. The boys\u2019 caretakers had evaluated their children to be physi-cally stronger than what the actual scores indicated whereas the girls\u2019 caretakers had evaluated their children more realistically. The students who achieved good results in the Move! meas-urement evaluated themselves more accurately than the students who did poorly in the meas-urement sections. Moreover, those students who were physically active in sports clubs and in their leisure time achieved better results in the Move! measurement than the others.\r\n\r\nWhen comparing the self-evaluations to the obtained Move! scores, it can be stated that, the students had difficulties evaluate themselves realistically. Based on the results it can be sug-gested that it would be important to create possibilities for experience of success for young people, since perceived competence adds motivation for exercise. Increased motivation for exercise contributes a sporty lifestyle, which maybe leads to better self-evaluation of fitness.\r\n\r\nKey words: Move! measurements, experientialism, exercise motivation, self-evaluation, physi-cal fitness, motor skills, perceived competence", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jussi J\u00e4nk\u00e4 (jupejank) on 2017-05-29 11:52:46.452950. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-05-29T11:52:46Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201705292546.pdf: 815212 bytes, checksum: ce0c43530f8f6eec111de55af5250acb (MD5)\r\nlicense.html: 5202 bytes, checksum: a40687deeaf8259edd3dbf7c0bb1f06d (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-05-29T11:52:46Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201705292546.pdf: 815212 bytes, checksum: ce0c43530f8f6eec111de55af5250acb (MD5)\r\nlicense.html: 5202 bytes, checksum: a40687deeaf8259edd3dbf7c0bb1f06d (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (78 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Move!-mittaukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Move!-mittareilla mitatun ja koetun fyysisen toimintakyvyn sek\u00e4 liikuntaharrastuksen v\u00e4liset yhteydet kahdeksasluokkalaisilla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201705292546", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-05-29T11:52:47Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motoriset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemuksellisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntaharrastus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruumiillisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen kunto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54163
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:43Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a7d4c79a-0176-4e02-831c-793658252550\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201705292546.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jänkä, Jussi Löppönen, Mikko Move!-mittareilla mitatun ja koetun fyysisen toimintakyvyn sekä liikuntaharrastuksen väliset yhteydet kahdeksasluokkalaisilla Move!-mittaukset Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 nuoret motoriset taidot kokemuksellisuus liikunta liikuntaharrastus motivaatio ruumiillisuus fyysinen kunto
title Move!-mittareilla mitatun ja koetun fyysisen toimintakyvyn sekä liikuntaharrastuksen väliset yhteydet kahdeksasluokkalaisilla
title_full Move!-mittareilla mitatun ja koetun fyysisen toimintakyvyn sekä liikuntaharrastuksen väliset yhteydet kahdeksasluokkalaisilla
title_fullStr Move!-mittareilla mitatun ja koetun fyysisen toimintakyvyn sekä liikuntaharrastuksen väliset yhteydet kahdeksasluokkalaisilla Move!-mittareilla mitatun ja koetun fyysisen toimintakyvyn sekä liikuntaharrastuksen väliset yhteydet kahdeksasluokkalaisilla
title_full_unstemmed Move!-mittareilla mitatun ja koetun fyysisen toimintakyvyn sekä liikuntaharrastuksen väliset yhteydet kahdeksasluokkalaisilla Move!-mittareilla mitatun ja koetun fyysisen toimintakyvyn sekä liikuntaharrastuksen väliset yhteydet kahdeksasluokkalaisilla
title_short Move!-mittareilla mitatun ja koetun fyysisen toimintakyvyn sekä liikuntaharrastuksen väliset yhteydet kahdeksasluokkalaisilla
title_sort move mittareilla mitatun ja koetun fyysisen toimintakyvyn sekä liikuntaharrastuksen väliset yhteydet kahdeksasluokkalaisilla
title_txtP Move!-mittareilla mitatun ja koetun fyysisen toimintakyvyn sekä liikuntaharrastuksen väliset yhteydet kahdeksasluokkalaisilla
topic Move!-mittaukset Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 nuoret motoriset taidot kokemuksellisuus liikunta liikuntaharrastus motivaatio ruumiillisuus fyysinen kunto
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Move!-mittaukset Physical Education Teacher Education fyysinen kunto kokemuksellisuus liikunta liikuntaharrastus motivaatio motoriset taidot nuoret ruumiillisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54163 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705292546
work_keys_str_mv AT jänkäjussi movemittareillamitatunjakoetunfyysisentoimintakyvynsekäliikuntaharrastuksenvälisetyht