"Ketään toista minunlaistani lasta ei ole olemassa" perhehoitolasten koulukokemuksia

Laadultaan kvalitatiivinen tutkimukseni lähtee päätehtävänään selvittämään millainen on hyvä opettaja perhehoitolapsen mielestä. Selvitin perhehoitolasten omasta näkökulmasta, mitä mahdollisuuksia opettajalla on oppilaan terueen ja vahvan itsetunnon rakentumisen tukemiseen. Kirjoitelma-aineisto koo...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kuhalampi, Päivi
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2005
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54140
_version_ 1826225717105393664
author Kuhalampi, Päivi
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kuhalampi, Päivi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kuhalampi, Päivi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kuhalampi, Päivi
datasource_str_mv jyx
description Laadultaan kvalitatiivinen tutkimukseni lähtee päätehtävänään selvittämään millainen on hyvä opettaja perhehoitolapsen mielestä. Selvitin perhehoitolasten omasta näkökulmasta, mitä mahdollisuuksia opettajalla on oppilaan terueen ja vahvan itsetunnon rakentumisen tukemiseen. Kirjoitelma-aineisto koostuu viiden eri-ikäisen perhehoitolapsen, tyttöjen ja pojan, kirjoitelmista, Tutkimus palvelee perhehoidon ajankohtaisia, laadullisia kehittämistavoitteita tuomalla kuuluville perhehoidossa olevien lasten ja nuorten ääntä kokemuksistaan koulumaailmassa. Tavoitteena on edistää alkanutta kehittämistyötä koulun, opetuksen, opettajankoulutuksen ja täydennyskoulutuksen sekä lastensuojelun, erityisesti sijaishuollon välillä. Tutkimuksen teoriaosassa määrittelen perhehoitoon liittyvät keskeiset käsitteet sekä perhehoidon kehittymisen nykyiseen muotoonsa. Tarkastelen itsetuntoon, sosiaalisen pääoman rakentumiseen ja pedagogiseen rakkauteen liittyviä tekijöitä. Tutkimuksessa pohditaan opettajan mahdollisuuksia toimia oppilaan suojaavana ja voimavaroja vahvistavana tekijänä. Opettajan oman arvofilosofian tiedostaminen nousee tässä tarkastelussa keskeiseksi tekijäksi. Tuloksissa pohdin erityisesti hyvän opettajuuden emotionaalista ulottuvuutta, teoriaosuus mahdollistaa tämän tarkastelun. Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että perhehoitolapset pitävät merkittävänä opettajan aitoa läsnäoloa ja pedagogiseen dialogiin tähtäävää lasta aruostavaa ja kunnioittavaa vuorovaikutusta. Pelkoa, turvattomuutta ja hylkäämisen kokemuksia koulukontekstissa luo opettajan avoin ja hallitsematon negatiivisten tunteiden näyttäminen kuten: suuttuminen, huonotuulisuus, alentava ja ymmärtämätön käyttäytyminen, Erityisen merkittäväksi nousee opettajan emotionaalinen käyttäytyminen ja tämän aiheen koulutustarpeen huomioiminen opettajankoulutuksessa sekä opettajien täydennyskoulutuksessa, Onnistumisen ja hyväksymisen kokemuksia tarjoamalla koulu ottaa suojaavan tekijän roolin perhehoitolapsen elämässä riski-, ja haavoittuvuustekijöitä kompensoimalla.
first_indexed 2024-09-11T08:50:20Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kuhalampi, P\u00e4ivi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-05-29T06:24:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-05-29T06:24:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2005", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1702275", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54140", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Laadultaan kvalitatiivinen tutkimukseni l\u00e4htee p\u00e4\u00e4teht\u00e4v\u00e4n\u00e4\u00e4n selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n millainen on hyv\u00e4 opettaja perhehoitolapsen mielest\u00e4. Selvitin perhehoitolasten omasta n\u00e4k\u00f6kulmasta, mit\u00e4 mahdollisuuksia opettajalla on oppilaan terueen ja vahvan itsetunnon rakentumisen tukemiseen.\r\nKirjoitelma-aineisto koostuu viiden eri-ik\u00e4isen perhehoitolapsen, tytt\u00f6jen ja pojan, kirjoitelmista, Tutkimus palvelee perhehoidon ajankohtaisia, laadullisia kehitt\u00e4mistavoitteita tuomalla kuuluville perhehoidossa olevien lasten ja nuorten \u00e4\u00e4nt\u00e4 kokemuksistaan koulumaailmassa. Tavoitteena on edist\u00e4\u00e4 alkanutta kehitt\u00e4misty\u00f6t\u00e4 koulun, opetuksen, opettajankoulutuksen ja t\u00e4ydennyskoulutuksen sek\u00e4 lastensuojelun, erityisesti sijaishuollon v\u00e4lill\u00e4. Tutkimuksen teoriaosassa m\u00e4\u00e4rittelen perhehoitoon liittyv\u00e4t keskeiset k\u00e4sitteet sek\u00e4 perhehoidon kehittymisen nykyiseen muotoonsa. Tarkastelen itsetuntoon, sosiaalisen p\u00e4\u00e4oman rakentumiseen ja pedagogiseen rakkauteen liittyvi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4. Tutkimuksessa pohditaan opettajan mahdollisuuksia toimia oppilaan suojaavana ja voimavaroja vahvistavana tekij\u00e4n\u00e4. Opettajan oman arvofilosofian tiedostaminen nousee t\u00e4ss\u00e4 tarkastelussa keskeiseksi tekij\u00e4ksi. Tuloksissa pohdin erityisesti hyv\u00e4n opettajuuden emotionaalista ulottuvuutta, teoriaosuus mahdollistaa t\u00e4m\u00e4n tarkastelun. Tutkimustulosten perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 perhehoitolapset pit\u00e4v\u00e4t merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 opettajan aitoa l\u00e4sn\u00e4oloa ja pedagogiseen dialogiin t\u00e4ht\u00e4\u00e4v\u00e4\u00e4 lasta aruostavaa ja kunnioittavaa vuorovaikutusta. Pelkoa, turvattomuutta ja hylk\u00e4\u00e4misen kokemuksia koulukontekstissa luo opettajan avoin ja hallitsematon negatiivisten tunteiden n\u00e4ytt\u00e4minen kuten: suuttuminen, huonotuulisuus, alentava ja ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4t\u00f6n k\u00e4ytt\u00e4ytyminen,\r\nErityisen merkitt\u00e4v\u00e4ksi nousee opettajan emotionaalinen k\u00e4ytt\u00e4ytyminen ja t\u00e4m\u00e4n aiheen koulutustarpeen huomioiminen opettajankoulutuksessa sek\u00e4 opettajien t\u00e4ydennyskoulutuksessa, Onnistumisen ja hyv\u00e4ksymisen kokemuksia tarjoamalla koulu ottaa suojaavan tekij\u00e4n roolin perhehoitolapsen el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 riski-, ja haavoittuvuustekij\u00f6it\u00e4 kompensoimalla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2017-05-29 06:24:49.219613. Form: Admin-lomake opinn\u00e4ytteiden julkaisuun (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-opinnaytteet). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-05-29T06:24:50Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201705292534.pdf: 5027882 bytes, checksum: fee9361c76114a49796f02f65ddcf4c5 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-05-29T06:24:50Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201705292534.pdf: 5027882 bytes, checksum: fee9361c76114a49796f02f65ddcf4c5 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2005", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (83 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Perhehoitolapsi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "itsetunto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen p\u00e4\u00e4oma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Ket\u00e4\u00e4n toista minunlaistani lasta ei ole olemassa\" : perhehoitolasten koulukokemuksia", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Perhehoitolasten koulukokemuksia", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201705292534", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-05-29T06:24:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perhehoito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsetunto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen p\u00e4\u00e4oma", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54140
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:27Z
main_date 2005-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2005
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c144cdd7-f96e-4e7a-811c-bafc6e8dd661\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201705292534.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2005
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kuhalampi, Päivi "Ketään toista minunlaistani lasta ei ole olemassa" : perhehoitolasten koulukokemuksia Perhehoitolapsi opettaja itsetunto vuorovaikutus sosiaalinen pääoma Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 perhehoito lapset opettajat
title "Ketään toista minunlaistani lasta ei ole olemassa" : perhehoitolasten koulukokemuksia
title_alt Perhehoitolasten koulukokemuksia
title_full "Ketään toista minunlaistani lasta ei ole olemassa" : perhehoitolasten koulukokemuksia
title_fullStr "Ketään toista minunlaistani lasta ei ole olemassa" : perhehoitolasten koulukokemuksia "Ketään toista minunlaistani lasta ei ole olemassa" : perhehoitolasten koulukokemuksia
title_full_unstemmed "Ketään toista minunlaistani lasta ei ole olemassa" : perhehoitolasten koulukokemuksia "Ketään toista minunlaistani lasta ei ole olemassa" : perhehoitolasten koulukokemuksia
title_short "Ketään toista minunlaistani lasta ei ole olemassa"
title_sort ketään toista minunlaistani lasta ei ole olemassa perhehoitolasten koulukokemuksia
title_sub perhehoitolasten koulukokemuksia
title_txtP "Ketään toista minunlaistani lasta ei ole olemassa" : perhehoitolasten koulukokemuksia
topic Perhehoitolapsi opettaja itsetunto vuorovaikutus sosiaalinen pääoma Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 perhehoito lapset opettajat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Perhehoitolapsi Teacher Education itsetunto lapset opettaja opettajat perhehoito sosiaalinen pääoma vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54140 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705292534
work_keys_str_mv AT kuhalampipäivi ketääntoistaminunlaistanilastaeioleolemassaperhehoitolastenkoulukokemuksia