Kuudesluokkalaisten asenteet ilmastonmuutosta kohtaan ja heidän uskonsa omiin vaikutusmahdollisuuksiin sen ehkäisyssä

Perttilä, Pia ja Riihijärvi, Sara. 2017. Kuudesluokkalaisten asenteet ilmastonmuutosta kohtaan ja heidän uskonsa omiin vaikutusmahdollisuuksiin sen ehkäisyssä. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 72 sivua, 15 liitesivua. Ilmastokasvatus pyrkii rake...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Perttilä, Pia, Riihijärvi, Sara
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54136
_version_ 1826225715032358912
author Perttilä, Pia Riihijärvi, Sara
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Perttilä, Pia Riihijärvi, Sara Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Perttilä, Pia Riihijärvi, Sara Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Perttilä, Pia
datasource_str_mv jyx
description Perttilä, Pia ja Riihijärvi, Sara. 2017. Kuudesluokkalaisten asenteet ilmastonmuutosta kohtaan ja heidän uskonsa omiin vaikutusmahdollisuuksiin sen ehkäisyssä. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 72 sivua, 15 liitesivua. Ilmastokasvatus pyrkii rakentamaan kestävää elämäntapaa ja tarjoamaan keinoja vaikuttaa ilmastonmuutoksen ehkäisyyn. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka koulujen ilmastokasvatuksen avuksi koottu ratkaisukeskeistä lähestymistapaa painottava Open ilmasto-opas ja sen aktiviteetit vaikuttavat oppilaiden asenteisiin ilmastonmuutosta kohtaan ja heidän uskoon omista vaikutusmahdollisuuksista sen ehkäisyssä. Tätä tutkittiin Open ilmasto-oppaan pohjalta luodulla opetuskokeilulla jyväskyläläisellä kuudennella luokalla (n=23). Tutkimus toteutettiin niin kutsutulla mixed method -lähestymistavalla eli käyttäen sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla ennen ja jälkeen opetuskokeilun sekä haastattelemalla neljää oppilasta. Tämän lisäksi opetuskokeilu videoitiin. Aineiston määrällinen osuus analysoitiin SPSS-ohjelmalla ja laadullinen osuus fenomenografisin menetelmin. Opetuskokeilulla oli positiivinen vaikutus oppilaiden uskoon omista vaikutusmahdollisuuksista, mutta oppilaiden asenteissa ei tapahtunut merkittävää muutosta. Kuitenkin oppilaiden välinpitämättömän asenteen vähentyessä, heidän uskonsa omiin vaikutusmahdollisuuksiin kasvoi. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että ratkaisukeskeisellä lähestymistavalla on mahdollista lisätä oppilaiden kiinnostusta ilmastonmuutosta kohtaan ja kasvattaa heidän uskoaan omiin vaikutusmahdollisuuksiin.
first_indexed 2023-03-22T09:57:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ratinen, Ilkka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Perttil\u00e4, Pia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Riihij\u00e4rvi, Sara", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-05-28T19:30:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-05-28T19:30:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1703111", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54136", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Perttil\u00e4, Pia ja Riihij\u00e4rvi, Sara. 2017. Kuudesluokkalaisten asenteet ilmastonmuutosta kohtaan ja heid\u00e4n uskonsa omiin vaikutusmahdollisuuksiin sen ehk\u00e4isyss\u00e4. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 72 sivua, 15 liitesivua.\r\n\r\nIlmastokasvatus pyrkii rakentamaan kest\u00e4v\u00e4\u00e4 el\u00e4m\u00e4ntapaa ja tarjoamaan keinoja vaikuttaa ilmastonmuutoksen ehk\u00e4isyyn. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka koulujen ilmastokasvatuksen avuksi koottu ratkaisukeskeist\u00e4 l\u00e4hestymistapaa painottava Open ilmasto-opas ja sen aktiviteetit vaikuttavat oppilaiden asenteisiin ilmastonmuutosta kohtaan ja heid\u00e4n uskoon omista vaikutusmahdollisuuksista sen ehk\u00e4isyss\u00e4. T\u00e4t\u00e4 tutkittiin Open ilmasto-oppaan pohjalta luodulla opetuskokeilulla jyv\u00e4skyl\u00e4l\u00e4isell\u00e4 kuudennella luokalla (n=23).\r\nTutkimus toteutettiin niin kutsutulla mixed method -l\u00e4hestymistavalla eli k\u00e4ytt\u00e4en sek\u00e4 laadullisia ett\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llisi\u00e4 tutkimusmenetelmi\u00e4. Aineisto ker\u00e4ttiin kyselylomakkeilla ennen ja j\u00e4lkeen opetuskokeilun sek\u00e4 haastattelemalla nelj\u00e4\u00e4 oppilasta. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi opetuskokeilu videoitiin. Aineiston m\u00e4\u00e4r\u00e4llinen osuus analysoitiin SPSS-ohjelmalla ja laadullinen osuus fenomenografisin menetelmin.\r\nOpetuskokeilulla oli positiivinen vaikutus oppilaiden uskoon omista vaikutusmahdollisuuksista, mutta oppilaiden asenteissa ei tapahtunut merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 muutosta. Kuitenkin oppilaiden v\u00e4linpit\u00e4m\u00e4tt\u00f6m\u00e4n asenteen v\u00e4hentyess\u00e4, heid\u00e4n uskonsa omiin vaikutusmahdollisuuksiin kasvoi.\r\nTutkimuksen perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 ratkaisukeskeisell\u00e4 l\u00e4hestymistavalla on mahdollista lis\u00e4t\u00e4 oppilaiden kiinnostusta ilmastonmuutosta kohtaan ja kasvattaa heid\u00e4n uskoaan omiin vaikutusmahdollisuuksiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sara Riihij\u00e4rvi (sarannma) on 2017-05-28 19:30:28.501043. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-05-28T19:30:29Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201705282530.pdf: 1481266 bytes, checksum: 21d87555b962ba8042a3afb0f835c9e1 (MD5)\r\nlicense.html: 5195 bytes, checksum: fd4d8f99d6266c0d3c8064fe2273dc86 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-05-28T19:30:29Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201705282530.pdf: 1481266 bytes, checksum: 21d87555b962ba8042a3afb0f835c9e1 (MD5)\r\nlicense.html: 5195 bytes, checksum: fd4d8f99d6266c0d3c8064fe2273dc86 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (87 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ilmastonmuutos", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kest\u00e4v\u00e4 kehitys ja el\u00e4m\u00e4ntapa", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ilmastokasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6vastuullinen k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6tietoisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kuudesluokkalaisten asenteet ilmastonmuutosta kohtaan ja heid\u00e4n uskonsa omiin vaikutusmahdollisuuksiin sen ehk\u00e4isyss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201705282530", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-05-28T19:30:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ilmastonmuutokset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kest\u00e4v\u00e4 kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6tietoisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54136
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:31Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b65d08ca-341c-4fb2-8409-5e16e94c50fb\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201705282530.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Perttilä, Pia Riihijärvi, Sara Kuudesluokkalaisten asenteet ilmastonmuutosta kohtaan ja heidän uskonsa omiin vaikutusmahdollisuuksiin sen ehkäisyssä ilmastonmuutos kestävä kehitys ja elämäntapa ilmastokasvatus ympäristövastuullinen käyttäytyminen ympäristötietoisuus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 ilmastonmuutokset kestävä kehitys kasvatus opetus ympäristökasvatus
title Kuudesluokkalaisten asenteet ilmastonmuutosta kohtaan ja heidän uskonsa omiin vaikutusmahdollisuuksiin sen ehkäisyssä
title_full Kuudesluokkalaisten asenteet ilmastonmuutosta kohtaan ja heidän uskonsa omiin vaikutusmahdollisuuksiin sen ehkäisyssä
title_fullStr Kuudesluokkalaisten asenteet ilmastonmuutosta kohtaan ja heidän uskonsa omiin vaikutusmahdollisuuksiin sen ehkäisyssä Kuudesluokkalaisten asenteet ilmastonmuutosta kohtaan ja heidän uskonsa omiin vaikutusmahdollisuuksiin sen ehkäisyssä
title_full_unstemmed Kuudesluokkalaisten asenteet ilmastonmuutosta kohtaan ja heidän uskonsa omiin vaikutusmahdollisuuksiin sen ehkäisyssä Kuudesluokkalaisten asenteet ilmastonmuutosta kohtaan ja heidän uskonsa omiin vaikutusmahdollisuuksiin sen ehkäisyssä
title_short Kuudesluokkalaisten asenteet ilmastonmuutosta kohtaan ja heidän uskonsa omiin vaikutusmahdollisuuksiin sen ehkäisyssä
title_sort kuudesluokkalaisten asenteet ilmastonmuutosta kohtaan ja heidän uskonsa omiin vaikutusmahdollisuuksiin sen ehkäisyssä
title_txtP Kuudesluokkalaisten asenteet ilmastonmuutosta kohtaan ja heidän uskonsa omiin vaikutusmahdollisuuksiin sen ehkäisyssä
topic ilmastonmuutos kestävä kehitys ja elämäntapa ilmastokasvatus ympäristövastuullinen käyttäytyminen ympäristötietoisuus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 ilmastonmuutokset kestävä kehitys kasvatus opetus ympäristökasvatus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ilmastokasvatus ilmastonmuutokset ilmastonmuutos kasvatus kestävä kehitys kestävä kehitys ja elämäntapa opetus ympäristökasvatus ympäristötietoisuus ympäristövastuullinen käyttäytyminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54136 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705282530
work_keys_str_mv AT perttiläpia kuudesluokkalaistenasenteetilmastonmuutostakohtaanjaheidänuskonsaomiinvaikutusmahdol