Liikunnanopettajien kokemuksia oppilaiden motivaatiosta ja motivoinnista

Motivaatio vaikuttaa kaiken tekemisen taustalla ja toimii tekemisen vauhdittajana tai jarruttajana. Motivaation edistäminen liikunnan opetuksessa nähdään isona haasteena johtuen ryhmässä toimivien yksilöiden välisistä eroista. Motivaation taustalla vaikuttavista tekijöistä voidaan kuitenkin löytää y...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Aapro, Ville
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54135
_version_ 1828193098238263296
author Aapro, Ville
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Aapro, Ville Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Aapro, Ville Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Aapro, Ville
datasource_str_mv jyx
description Motivaatio vaikuttaa kaiken tekemisen taustalla ja toimii tekemisen vauhdittajana tai jarruttajana. Motivaation edistäminen liikunnan opetuksessa nähdään isona haasteena johtuen ryhmässä toimivien yksilöiden välisistä eroista. Motivaation taustalla vaikuttavista tekijöistä voidaan kuitenkin löytää yleisesti päteviä vaikuttimia, joiden avulla motivaation muodostumista positiiviseksi voidaan edistää. Opettajan rooli on merkittävä tarkasteltaessa oppilaiden motivaatiota ja motivaatioilmapiirin muodostumista liikuntatunneilla. Tämän pro-gradu tutkielman tarkoitus oli selvittää motivaation ja motivoinnin taustalla vaikuttavia tekijöitä liikunnanopetuksen näkökulmasta käytännön opettajan työssä. Millaisena oppilaiden motivaatio ja motivointi näyttäytyivät liikunnan opetuksessa ja minkälaisia motivoinnin keinoja opettajat käyttävät, sekä millaisina motivoinnin kohteina opettajat kokevat nykypäivän oppilaat? Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena, johon osallistui viisi yhden kaakkoissuomalaisen yhtenäiskoulun liikunnanopettajaa. Tutkimusjoukko koostui kahdesta naisopettajasta ja kolmesta miesopettajasta, jotka kaikki olivat toimineet työssään vähintään 15 vuotta. Opettajien kokemusten mukaan oppilaiden motivaatio näyttäytyi liikunnan opetuksessa pääasiassa positiivisena ja oppilaat koettiin hyvin motivoituneiksi. Sisäinen motivaatio nähtiin yleisesti hyvänä ja tavoiteltavana asiana. Keskeisimmiksi asioiksi oppilaiden motivoinnissa käytännön tasolla nousivat yksilölähtöiset toimintatavat sekä erityisesti pätevyyden ja autonomian kokemusten aikaansaaminen liikuntatilanteiden yhteydessä. Oppilaiden motivaation ja motivoinnin koettiin olevan menossa koko ajan yksilöllisempään suuntaan ja oppilasryhmien nähtiin muuttuneen entistä heterogeenisemmiksi. Tutkimukseen osallistuneiden opettajien kokemukset vahvistavat olemassa olevia teorioita ja aikaisempia tutkimustuloksia oppilaiden motivaatiosta ja motivoinnista sekä niihin vaikuttavista tekijöistä. Tästä päätellen tutkimukseen osallistuneiden opettajien voidaan katsoa tekevän työssään motivaation edistämisen näkökulmasta oikeita asioita. Motivation affects everything we do by either boosting or slowing down our actions. Increasing student motivation in physical education is seen as a major challenge due to individual differences among students. Positive motivation can be increased with the help of some general guidelines. The teacher’s role is significantly related to student motivation during physical education lessons. This study highlights ways to motivate both groups and individual students. The aim of this study was to investigate motivation from a practical physical education perspective. How was student motivation present in physical education? In which ways did the teachers motivate their students and use these methods of motivation in their everyday work? Also, what was the teachers’ perception of modern students as targets of motivation? The study was carried out as a qualitative survey. The five participants (3 men and 2 women) were all physical education teachers from a comprehensive school in South-East Finland. They had been working as teachers at least for 15 years. Teachers experienced mainly positive student motivation in physical education. Inner motivation was commonly seen as a good and desirable matter. Student-oriented, individual working methods enabling student autonomy were key elements in increasing student motivation. Motivating students was seen to become ever more individual with more and more heterogeneous groups. As a conclusion, the experiences of the teachers were in line with existing theories and research results related to student motivation and the affecting factors behind motivation. To conclude, the participating teachers’ work seems to be well adjusted to increase motivation.
first_indexed 2024-09-11T08:51:35Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Bottas, Reijo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Aapro, Ville", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-05-28T17:57:55Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-05-28T17:57:55Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1702273", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54135", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Motivaatio vaikuttaa kaiken tekemisen taustalla ja toimii tekemisen vauhdittajana tai jarruttajana. Motivaation edist\u00e4minen liikunnan opetuksessa n\u00e4hd\u00e4\u00e4n isona haasteena johtuen ryhm\u00e4ss\u00e4 toimivien yksil\u00f6iden v\u00e4lisist\u00e4 eroista. Motivaation taustalla vaikuttavista tekij\u00f6ist\u00e4 voidaan kuitenkin l\u00f6yt\u00e4\u00e4 yleisesti p\u00e4tevi\u00e4 vaikuttimia, joiden avulla motivaation muodostumista positiiviseksi voidaan edist\u00e4\u00e4. Opettajan rooli on merkitt\u00e4v\u00e4 tarkasteltaessa oppilaiden motivaatiota ja motivaatioilmapiirin muodostumista liikuntatunneilla. \r\n\r\nT\u00e4m\u00e4n pro-gradu tutkielman tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4 motivaation ja motivoinnin taustalla vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4 liikunnanopetuksen n\u00e4k\u00f6kulmasta k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n opettajan ty\u00f6ss\u00e4. Millaisena oppilaiden motivaatio ja motivointi n\u00e4ytt\u00e4ytyiv\u00e4t liikunnan opetuksessa ja mink\u00e4laisia motivoinnin keinoja opettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t, sek\u00e4 millaisina motivoinnin kohteina opettajat kokevat nykyp\u00e4iv\u00e4n oppilaat? Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena, johon osallistui viisi yhden kaakkoissuomalaisen yhten\u00e4iskoulun liikunnanopettajaa. Tutkimusjoukko koostui kahdesta naisopettajasta ja kolmesta miesopettajasta, jotka kaikki olivat toimineet ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n v\u00e4hint\u00e4\u00e4n 15 vuotta.\r\n\r\nOpettajien kokemusten mukaan oppilaiden motivaatio n\u00e4ytt\u00e4ytyi liikunnan opetuksessa p\u00e4\u00e4asiassa positiivisena ja oppilaat koettiin hyvin motivoituneiksi. Sis\u00e4inen motivaatio n\u00e4htiin yleisesti hyv\u00e4n\u00e4 ja tavoiteltavana asiana. Keskeisimmiksi asioiksi oppilaiden motivoinnissa k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n tasolla nousivat yksil\u00f6l\u00e4ht\u00f6iset toimintatavat sek\u00e4 erityisesti p\u00e4tevyyden ja autonomian kokemusten aikaansaaminen liikuntatilanteiden yhteydess\u00e4. Oppilaiden motivaation ja motivoinnin koettiin olevan menossa koko ajan yksil\u00f6llisemp\u00e4\u00e4n suuntaan ja oppilasryhmien n\u00e4htiin muuttuneen entist\u00e4 heterogeenisemmiksi.\r\n\r\nTutkimukseen osallistuneiden opettajien kokemukset vahvistavat olemassa olevia teorioita ja aikaisempia tutkimustuloksia oppilaiden motivaatiosta ja motivoinnista sek\u00e4 niihin vaikuttavista tekij\u00f6ist\u00e4. T\u00e4st\u00e4 p\u00e4\u00e4tellen tutkimukseen osallistuneiden opettajien voidaan katsoa tekev\u00e4n ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n motivaation edist\u00e4misen n\u00e4k\u00f6kulmasta oikeita asioita.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Motivation affects everything we do by either boosting or slowing down our actions. Increasing student motivation in physical education is seen as a major challenge due to individual differences among students. Positive motivation can be increased with the help of some general guidelines. The teacher\u2019s role is significantly related to student motivation during physical education lessons. This study highlights ways to motivate both groups and individual students. \r\n\r\nThe aim of this study was to investigate motivation from a practical physical education perspective. How was student motivation present in physical education? In which ways did the teachers motivate their students and use these methods of motivation in their everyday work? Also, what was the teachers\u2019 perception of modern students as targets of motivation? The study was carried out as a qualitative survey. The five participants (3 men and 2 women) were all physical education teachers from a comprehensive school in South-East Finland. They had been working as teachers at least for 15 years. \r\n\r\nTeachers experienced mainly positive student motivation in physical education. Inner motivation was commonly seen as a good and desirable matter. Student-oriented, individual working methods enabling student autonomy were key elements in increasing student motivation. Motivating students was seen to become ever more individual with more and more heterogeneous groups. \r\n\r\nAs a conclusion, the experiences of the teachers were in line with existing theories and research results related to student motivation and the affecting factors behind motivation. To conclude, the participating teachers\u2019 work seems to be well adjusted to increase motivation.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Ville Aapro (vimijoaa) on 2017-05-28 17:57:55.190662. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-05-28T17:57:55Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201705282529.pdf: 500213 bytes, checksum: 743623f22c2e0bf641368ce318d82a74 (MD5)\r\nlicense.html: 4824 bytes, checksum: 0cf73db574c968073cc9a2131663cd71 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-05-28T17:57:55Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201705282529.pdf: 500213 bytes, checksum: 743623f22c2e0bf641368ce318d82a74 (MD5)\r\nlicense.html: 4824 bytes, checksum: 0cf73db574c968073cc9a2131663cd71 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (58 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Motivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Motivointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Liikunnan opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Liikunnanopettajien kokemuksia oppilaiden motivaatiosta ja motivoinnista", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201705282529", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-05-28T17:57:55Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatioilmasto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunnanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54135
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:19Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cd8ee7cc-8148-4d66-b90c-64eed7ebaef3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201705282529.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Aapro, Ville Liikunnanopettajien kokemuksia oppilaiden motivaatiosta ja motivoinnista Motivaatio Motivointi Liikunnan opetus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 motivaatio motivointi motivaatioilmasto liikunnanopettajat liikunta opetus koululiikunta
title Liikunnanopettajien kokemuksia oppilaiden motivaatiosta ja motivoinnista
title_full Liikunnanopettajien kokemuksia oppilaiden motivaatiosta ja motivoinnista
title_fullStr Liikunnanopettajien kokemuksia oppilaiden motivaatiosta ja motivoinnista Liikunnanopettajien kokemuksia oppilaiden motivaatiosta ja motivoinnista
title_full_unstemmed Liikunnanopettajien kokemuksia oppilaiden motivaatiosta ja motivoinnista Liikunnanopettajien kokemuksia oppilaiden motivaatiosta ja motivoinnista
title_short Liikunnanopettajien kokemuksia oppilaiden motivaatiosta ja motivoinnista
title_sort liikunnanopettajien kokemuksia oppilaiden motivaatiosta ja motivoinnista
title_txtP Liikunnanopettajien kokemuksia oppilaiden motivaatiosta ja motivoinnista
topic Motivaatio Motivointi Liikunnan opetus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 motivaatio motivointi motivaatioilmasto liikunnanopettajat liikunta opetus koululiikunta
topic_facet 502 Liikunnan opetus Liikuntapedagogiikka Motivaatio Motivointi Physical Education Teacher Education koululiikunta liikunnanopettajat liikunta motivaatio motivaatioilmasto motivointi opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54135 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705282529
work_keys_str_mv AT aaproville liikunnanopettajienkokemuksiaoppilaidenmotivaatiostajamotivoinnista