Kehityskeskusteluiden merkityksiä lastentarhanopettajien työhyvinvoinnille

Tutkimuksessa selvitettiin yksilöllisten kehityskeskusteluiden merkityksiä lastentarhanopettajien työhyvinvoinnille. Lisäksi esiteltiin tutkimuspäiväkotien tämän hetken kehityskeskustelukäytäntöjä ja kartutettiin niihin liittyviä kehitysehdotuksia. Varhaiskasvatukseen kohdistuvat yhteiskunnallise...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Vilkki, Anni
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54131
_version_ 1826225801468575744
author Vilkki, Anni
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Vilkki, Anni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Vilkki, Anni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Vilkki, Anni
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa selvitettiin yksilöllisten kehityskeskusteluiden merkityksiä lastentarhanopettajien työhyvinvoinnille. Lisäksi esiteltiin tutkimuspäiväkotien tämän hetken kehityskeskustelukäytäntöjä ja kartutettiin niihin liittyviä kehitysehdotuksia. Varhaiskasvatukseen kohdistuvat yhteiskunnalliset ja rakenteelliset muutokset antavat aihetta kiinnittää entistä enemmän huomiota lastentarhanopettajien työhyvinvointiin ja sen vuoksi olikin tärkeää tutkia, miten yksilölliset kehityskeskustelut palvelevat lastentarhanopettajia työhyvinvoinnin näkökulmasta. Tutkimus oli laadullinen tapaustutkimus, jossa aineisto koostui neljän lastentarhanopettajan sekä yhden päiväkodin johtajan puolistrukturoiduista haastatteluista sekä aiheeseen liittyvistä dokumenteista. Aineiston analysoinnissa käytin sisällönanalyysiä. Tutkimuksen mukaan yksilöllisten kehityskeskusteluiden merkitys lastentarhanopettajien työhyvinvoinnille on pääsääntöisesti positiivinen. Työhyvinvoinnista huolehtiminen on tärkein positiiviseen merkitykseen johtava perustelu, mutta työhyvinvoinnin ylläpitämiseksi tarvitaan myös muita toimintatapoja. Kehityskeskusteluiden käytännöt vaihtelevat vuosittain ja kehitysehdotukset liittyvät keskusteluiden ajankohtaan, määrään, keskusteluun varattuun aikaan ja sisältöön. Tutkimuksen keskeisinä johtopäätöksinä yksilöllinen kehityskeskustelu tulee järjestää ainakin kerran vuodessa eikä sitä saa korvata tiimikehityskeskustelulla. Johtajalla on huomattava rooli kehityskeskusteluiden positiivisen merkityksen syntymisessä, mutta ihmisten yksilöllisyydestä johtuen kehityskeskustelut koetaan aina eri tavalla ja niille luodaan erilaisia merkityksiä. Tutkimuksesta saadut tulokset ovat hyödynnettävissä muissa tarpeeksi samankaltaisissa konteksteissa. Niiden avulla yksilöllisiä kehityskeskusteluja voidaan kehittää vastaamaan paremmin lastentarhanopettajien tarpeita työhyvinvoinnin näkökulmasta.
first_indexed 2017-05-28T20:15:51Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Vilkki, Anni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-05-28T13:09:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-05-28T13:09:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54131", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa selvitettiin yksil\u00f6llisten kehityskeskusteluiden merkityksi\u00e4 lastentarhanopettajien\r\nty\u00f6hyvinvoinnille. Lis\u00e4ksi esiteltiin tutkimusp\u00e4iv\u00e4kotien\r\nt\u00e4m\u00e4n hetken kehityskeskusteluk\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4 ja kartutettiin niihin liittyvi\u00e4 kehitysehdotuksia.\r\nVarhaiskasvatukseen kohdistuvat yhteiskunnalliset ja rakenteelliset\r\nmuutokset antavat aihetta kiinnitt\u00e4\u00e4 entist\u00e4 enemm\u00e4n huomiota lastentarhanopettajien\r\nty\u00f6hyvinvointiin ja sen vuoksi olikin t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tutkia, miten yksil\u00f6lliset\r\nkehityskeskustelut palvelevat lastentarhanopettajia ty\u00f6hyvinvoinnin\r\nn\u00e4k\u00f6kulmasta.\r\nTutkimus oli laadullinen tapaustutkimus, jossa aineisto koostui nelj\u00e4n lastentarhanopettajan\r\nsek\u00e4 yhden p\u00e4iv\u00e4kodin johtajan puolistrukturoiduista haastatteluista\r\nsek\u00e4 aiheeseen liittyvist\u00e4 dokumenteista. Aineiston analysoinnissa\r\nk\u00e4ytin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4.\r\nTutkimuksen mukaan yksil\u00f6llisten kehityskeskusteluiden merkitys lastentarhanopettajien\r\nty\u00f6hyvinvoinnille on p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti positiivinen. Ty\u00f6hyvinvoinnista\r\nhuolehtiminen on t\u00e4rkein positiiviseen merkitykseen johtava perustelu,\r\nmutta ty\u00f6hyvinvoinnin yll\u00e4pit\u00e4miseksi tarvitaan my\u00f6s muita toimintatapoja.\r\nKehityskeskusteluiden k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t vaihtelevat vuosittain ja kehitysehdotukset\r\nliittyv\u00e4t keskusteluiden ajankohtaan, m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n, keskusteluun varattuun aikaan\r\nja sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n.\r\nTutkimuksen keskeisin\u00e4 johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksin\u00e4 yksil\u00f6llinen kehityskeskustelu\r\ntulee j\u00e4rjest\u00e4\u00e4 ainakin kerran vuodessa eik\u00e4 sit\u00e4 saa korvata tiimikehityskeskustelulla.\r\nJohtajalla on huomattava rooli kehityskeskusteluiden positiivisen merkityksen\r\nsyntymisess\u00e4, mutta ihmisten yksil\u00f6llisyydest\u00e4 johtuen kehityskeskustelut\r\nkoetaan aina eri tavalla ja niille luodaan erilaisia merkityksi\u00e4.\r\nTutkimuksesta saadut tulokset ovat hy\u00f6dynnett\u00e4viss\u00e4 muissa tarpeeksi\r\nsamankaltaisissa konteksteissa. Niiden avulla yksil\u00f6llisi\u00e4 kehityskeskusteluja\r\nvoidaan kehitt\u00e4\u00e4 vastaamaan paremmin lastentarhanopettajien tarpeita ty\u00f6hyvinvoinnin\r\nn\u00e4k\u00f6kulmasta.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anni Vilkki (anlevilk) on 2017-05-28 13:09:02.516114. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-05-28T13:09:02Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201705282526.pdf: 1090744 bytes, checksum: 3329f84367440cac9117689f8e05dfb2 (MD5)\nlicense.html: 4815 bytes, checksum: a82ebd730b028b1497b44550ecc9c6b0 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-05-28T13:09:02Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201705282526.pdf: 1090744 bytes, checksum: 3329f84367440cac9117689f8e05dfb2 (MD5)\nlicense.html: 4815 bytes, checksum: a82ebd730b028b1497b44550ecc9c6b0 (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "64", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kehityskeskusteluiden merkityksi\u00e4 lastentarhanopettajien ty\u00f6hyvinvoinnille", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201705282526", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-05-28T13:09:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54131
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:14Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7b6f495c-ea7a-4d56-9540-bb7b3b959a82\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201705282526.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vilkki, Anni Kehityskeskusteluiden merkityksiä lastentarhanopettajien työhyvinvoinnille Varhaiskasvatus
title Kehityskeskusteluiden merkityksiä lastentarhanopettajien työhyvinvoinnille
title_full Kehityskeskusteluiden merkityksiä lastentarhanopettajien työhyvinvoinnille
title_fullStr Kehityskeskusteluiden merkityksiä lastentarhanopettajien työhyvinvoinnille Kehityskeskusteluiden merkityksiä lastentarhanopettajien työhyvinvoinnille
title_full_unstemmed Kehityskeskusteluiden merkityksiä lastentarhanopettajien työhyvinvoinnille Kehityskeskusteluiden merkityksiä lastentarhanopettajien työhyvinvoinnille
title_short Kehityskeskusteluiden merkityksiä lastentarhanopettajien työhyvinvoinnille
title_sort kehityskeskusteluiden merkityksiä lastentarhanopettajien työhyvinvoinnille
title_txtP Kehityskeskusteluiden merkityksiä lastentarhanopettajien työhyvinvoinnille
topic Varhaiskasvatus
topic_facet Varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54131 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705282526
work_keys_str_mv AT vilkkianni kehityskeskusteluidenmerkityksiälastentarhanopettajientyöhyvinvoinnille