Lisätyn todellisuuden yleistyminen kuluttajan arjessa

Tämän kandidaatintutkielman pääasiallisena tutkimuskohteena on perehtyä lisätyn todellisuuden mahdollisuuksiin kuluttajanäkökulmasta. Lisätyllä todellisuudella tarkoitetaan yleisesti keinoja, joilla digitaalista informaatiota on lisätty reaaliaikaisesti todelliseen ympäristöön osaksi kokonaisuutta....

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ollila, Markus
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54121
_version_ 1826225814172073984
author Ollila, Markus
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ollila, Markus Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ollila, Markus Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ollila, Markus
datasource_str_mv jyx
description Tämän kandidaatintutkielman pääasiallisena tutkimuskohteena on perehtyä lisätyn todellisuuden mahdollisuuksiin kuluttajanäkökulmasta. Lisätyllä todellisuudella tarkoitetaan yleisesti keinoja, joilla digitaalista informaatiota on lisätty reaaliaikaisesti todelliseen ympäristöön osaksi kokonaisuutta. Teknologiaa on vielä toistaiseksi suhteellisen vähän hyödynnetty kuluttajaympäristössä. Viime vuosina lisätyn todellisuuden sovelluksia on kuitenkin alkanut vähitellen ilmaantua myös kuluttajien jokapäiväiseen arkeen. Tutkielmassa perehdytään selventämään lisätyn todellisuuden käsitettä ja eroja todellisen ja virtuaalitodellisuuden välille. Työssä käsitellään myös teknologian yleistä historiaa, yleisimpiä kuluttajasovelluksia, teknologian mukanaan tuomia mahdollisuuksia sekä haasteita. Tutkielmassa tarkastellaan myös sitä, miten kuluttajat suhtautuvat teknologian käyttöön ja ovat ottaneet sen vastaan. Lähitulevaisuudessa lisättyä todellisuutta ja virtuaalitodellisuutta hyödyntävien kuluttajatuotteiden ja -palveluiden yleistyminen voidaan nähdä alati kasvavana markkina-alueena. Tästä syystä teknologian hyväksyntää osaksi yhteiskuntaa pitkällä aikavälillä tulee tutkia myös tulevina vuosina tarkemmin. Kandidaatintutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena alan tieteelli-siin julkaisuihin, markkinatutkimuksiin sekä kirjallisuuteen. Tutkimuksen pääasiallisena tarkoituksena on kartoittaa uusia käyttömahdollisuuksia sekä teknologian vaikutuksia arkielämän helpottamiseksi. The main area of study in this research paper is to focus on the opportunities that Augmented Reality (AR) based applications can offer to consumers. By definition, Augmented Reality means various different ways, where digital information has been added as a part of the real environment in real-time. The technologies that use AR are yet relatively little utilized in the consumer markets. Lately, there has however been an increase on the general popularity of adapting the AR-technology in consumer usage. Augmented Reality based applications have begun to emerge gradually to people’s everyday life and the business is continually growing. This Bachelor’s Thesis focuses on clarifying the concept of Augmented Re-ality and makes difference between actual world, augmented and virtual reali-ties. The thesis also covers the general history of the technology, some of the most common consumer applications so far and both the opportunities and the challenges that the technology brings with it. The primary focus of the thesis lies in how the consumers perceive the technology and have utilized the appli-cations in their everyday life. In the near future, the amount of Augmented Re-ality and Virtual Reality based consumer products and services are constantly increasing and simultaneously the market is growing rapidly. This raises debate whether the acceptance of the technology should be also furtherly studied in the longer term. This Bachelor’s Thesis has been carried out as a literature review on the publications of the field of Information Technology, market research and the literature focusing on this technology. The purpose of this study is to identify new opportunities and the effects on the consumers’ everyday life.
first_indexed 2017-05-26T20:16:13Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Makkonen, Pekka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ollila, Markus", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-05-26T08:11:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-05-26T08:11:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54121", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n kandidaatintutkielman p\u00e4\u00e4asiallisena tutkimuskohteena on perehty\u00e4 lis\u00e4tyn todellisuuden mahdollisuuksiin kuluttajan\u00e4k\u00f6kulmasta. Lis\u00e4tyll\u00e4 todellisuudella tarkoitetaan yleisesti keinoja, joilla digitaalista informaatiota on lis\u00e4tty reaaliaikaisesti todelliseen ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n osaksi kokonaisuutta. Teknologiaa on viel\u00e4 toistaiseksi suhteellisen v\u00e4h\u00e4n hy\u00f6dynnetty kuluttajaymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. Viime vuosina lis\u00e4tyn todellisuuden sovelluksia on kuitenkin alkanut v\u00e4hitellen ilmaantua my\u00f6s kuluttajien jokap\u00e4iv\u00e4iseen arkeen. \nTutkielmassa perehdyt\u00e4\u00e4n selvent\u00e4m\u00e4\u00e4n lis\u00e4tyn todellisuuden k\u00e4sitett\u00e4 ja eroja todellisen ja virtuaalitodellisuuden v\u00e4lille. Ty\u00f6ss\u00e4 k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n my\u00f6s teknologian yleist\u00e4 historiaa, yleisimpi\u00e4 kuluttajasovelluksia, teknologian mukanaan tuomia mahdollisuuksia sek\u00e4 haasteita. Tutkielmassa tarkastellaan my\u00f6s sit\u00e4, miten kuluttajat suhtautuvat teknologian k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n ja ovat ottaneet sen vastaan. L\u00e4hitulevaisuudessa lis\u00e4tty\u00e4 todellisuutta ja virtuaalitodellisuutta hy\u00f6dynt\u00e4vien kuluttajatuotteiden ja -palveluiden yleistyminen voidaan n\u00e4hd\u00e4 alati kasvavana markkina-alueena. T\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 teknologian hyv\u00e4ksynt\u00e4\u00e4 osaksi yhteiskuntaa pitk\u00e4ll\u00e4 aikav\u00e4lill\u00e4 tulee tutkia my\u00f6s tulevina vuosina tarkemmin. \nKandidaatintutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena alan tieteelli-siin julkaisuihin, markkinatutkimuksiin sek\u00e4 kirjallisuuteen. Tutkimuksen p\u00e4\u00e4asiallisena tarkoituksena on kartoittaa uusia k\u00e4ytt\u00f6mahdollisuuksia sek\u00e4 teknologian vaikutuksia arkiel\u00e4m\u00e4n helpottamiseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The main area of study in this research paper is to focus on the opportunities that Augmented Reality (AR) based applications can offer to consumers. By definition, Augmented Reality means various different ways, where digital information has been added as a part of the real environment in real-time. The technologies that use AR are yet relatively little utilized in the consumer markets. Lately, there has however been an increase on the general popularity of adapting the AR-technology in consumer usage. Augmented Reality based applications have begun to emerge gradually to people\u2019s everyday life and the business is continually growing. \nThis Bachelor\u2019s Thesis focuses on clarifying the concept of Augmented Re-ality and makes difference between actual world, augmented and virtual reali-ties. The thesis also covers the general history of the technology, some of the most common consumer applications so far and both the opportunities and the challenges that the technology brings with it. The primary focus of the thesis lies in how the consumers perceive the technology and have utilized the appli-cations in their everyday life. In the near future, the amount of Augmented Re-ality and Virtual Reality based consumer products and services are constantly increasing and simultaneously the market is growing rapidly. This raises debate whether the acceptance of the technology should be also furtherly studied in the longer term.\nThis Bachelor\u2019s Thesis has been carried out as a literature review on the publications of the field of Information Technology, market research and the literature focusing on this technology. The purpose of this study is to identify new opportunities and the effects on the consumers\u2019 everyday life.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Markus Ollila (mapaheol) on 2017-05-26 08:11:14.044524. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-05-26T08:11:14Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201705262504.pdf: 702967 bytes, checksum: bd924ee2e95004e437e0c32e34b10b6f (MD5)\nlicense.html: 4797 bytes, checksum: 21fefd7f6865048bcd0e50ec355bfb1a (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-05-26T08:11:14Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201705262504.pdf: 702967 bytes, checksum: bd924ee2e95004e437e0c32e34b10b6f (MD5)\nlicense.html: 4797 bytes, checksum: 21fefd7f6865048bcd0e50ec355bfb1a (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "34", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lis\u00e4tty todellisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laajennettu todellisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "virtuaalitodellisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuluttaja", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lis\u00e4tyn todellisuuden yleistyminen kuluttajan arjessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201705262504", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-05-26T08:11:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54121
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:43Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b19182a1-2b19-413b-869c-9c593947d33b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201705262504.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ollila, Markus Lisätyn todellisuuden yleistyminen kuluttajan arjessa lisätty todellisuus laajennettu todellisuus virtuaalitodellisuus teknologia kuluttaja Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title Lisätyn todellisuuden yleistyminen kuluttajan arjessa
title_full Lisätyn todellisuuden yleistyminen kuluttajan arjessa
title_fullStr Lisätyn todellisuuden yleistyminen kuluttajan arjessa Lisätyn todellisuuden yleistyminen kuluttajan arjessa
title_full_unstemmed Lisätyn todellisuuden yleistyminen kuluttajan arjessa Lisätyn todellisuuden yleistyminen kuluttajan arjessa
title_short Lisätyn todellisuuden yleistyminen kuluttajan arjessa
title_sort lisätyn todellisuuden yleistyminen kuluttajan arjessa
title_txtP Lisätyn todellisuuden yleistyminen kuluttajan arjessa
topic lisätty todellisuus laajennettu todellisuus virtuaalitodellisuus teknologia kuluttaja Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet Information Systems Science Tietojärjestelmätiede kuluttaja laajennettu todellisuus lisätty todellisuus teknologia virtuaalitodellisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54121 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705262504
work_keys_str_mv AT ollilamarkus lisätyntodellisuudenyleistyminenkuluttajanarjessa