Oppilaiden näkemykset keskiössä kyselytutkimus oppilaiden osallisuudesta

Tutkimuksessa selvitettiin erään keskisuomalaisen koulun oppilaiden näkemyksiä osallisuudesta. Tässä tutkimuksessa keskiössä olivat oppilaiden näkemykset heidän mielipiteensä huomioinnista päätöksenteossa ja mahdollisista eroista eri ryhmien kesken. Lisäksi selvitettiin oppilaiden näkemyksiä oppilas...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Alfthan, Tuomas
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54112
_version_ 1826225712990781440
author Alfthan, Tuomas
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Alfthan, Tuomas Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Alfthan, Tuomas Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Alfthan, Tuomas
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa selvitettiin erään keskisuomalaisen koulun oppilaiden näkemyksiä osallisuudesta. Tässä tutkimuksessa keskiössä olivat oppilaiden näkemykset heidän mielipiteensä huomioinnista päätöksenteossa ja mahdollisista eroista eri ryhmien kesken. Lisäksi selvitettiin oppilaiden näkemyksiä oppilaskunnan hallituksesta, asioista, joihin he haluaisivat vaikuttaa jatkossa ja mielipiteen ilmaisuun kannustamisesta koulussa. Tiedon saaminen käytännön tason osallisuudesta on ajankohtaista, sillä osallisuutta on pyritty edistämään kouluissa mm. uusissa perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteissa. Kyselytutkimukseen osallistui noin kolmasosa koulun oppilaista (N = 117). Sähköisen kyselylomakkeen vastauksia analysoitiin tarkastelemalla vastausjakaumia, vertailemalla eri ryhmien vastauksia ja tarkastelemalla vastausten keskilukuja, muodostamalla summamuuttujia sekä tarkastelemalla korrelaatioita. Avoimet kysymykset käsiteltiin teemoittelemalla. Tulokset osoittavat, että oppilaat kokivat heidän mielipiteensä otettavan vain vähän huomioon opetuksesta ja oppimisesta päätettäessä. Sen sijaan vapaamuotoisemmat toiminnot koulussa näyttäytyivät hyvinä vaikutusmahdollisuuksien kannalta. Verrattaessa kolmas- ja kuudesluokkalaisia huomattiin, että kolmasluokkalaiset oppilaat kokivat heidän mielipiteensä otettavan enemmän huomioon kuin kuudesluokkalaiset. Oppilaskunnan hallituksen toiminnassa mukana olevilla oppilailla ja toiminnan ulkopuolisten välillä ei ollut eroa heidän mielipiteensä huomioinnissa. Oppilaiden osallisuutta tulisi kehittää kouluissa hyödyntäen edelleen oppilaskunnan hallituksen kaltaisia edustuksellisia järjestelmiä, sillä oppilaat kokevat ne merkityksellisiksi. Rinnalle tarvittaisiin kuitenkin entistä enemmän yksilötason osallisuuden keinoja.
first_indexed 2023-03-22T09:58:46Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kostiainen, Emma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00e4kkinen, P\u00e4ivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "P\u00f6ys\u00e4-Tarhonen, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Alfthan, Tuomas", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-05-24T13:05:41Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-05-24T13:05:41Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1702241", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54112", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa selvitettiin er\u00e4\u00e4n keskisuomalaisen koulun oppilaiden n\u00e4kemyksi\u00e4 osallisuudesta. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa keski\u00f6ss\u00e4 olivat oppilaiden n\u00e4kemykset heid\u00e4n mielipiteens\u00e4 huomioinnista p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteossa ja mahdollisista eroista eri ryhmien kesken. Lis\u00e4ksi selvitettiin oppilaiden n\u00e4kemyksi\u00e4 oppilaskunnan hallituksesta, asioista, joihin he haluaisivat vaikuttaa jatkossa ja mielipiteen ilmaisuun kannustamisesta koulussa. Tiedon saaminen k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n tason osallisuudesta on ajankohtaista, sill\u00e4 osallisuutta on pyritty edist\u00e4m\u00e4\u00e4n kouluissa mm. uusissa perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteissa.\r\nKyselytutkimukseen osallistui noin kolmasosa koulun oppilaista (N = 117). S\u00e4hk\u00f6isen kyselylomakkeen vastauksia analysoitiin tarkastelemalla vastausjakaumia, vertailemalla eri ryhmien vastauksia ja tarkastelemalla vastausten keskilukuja, muodostamalla summamuuttujia sek\u00e4 tarkastelemalla korrelaatioita. Avoimet kysymykset k\u00e4siteltiin teemoittelemalla.\r\nTulokset osoittavat, ett\u00e4 oppilaat kokivat heid\u00e4n mielipiteens\u00e4 otettavan vain v\u00e4h\u00e4n huomioon opetuksesta ja oppimisesta p\u00e4\u00e4tett\u00e4ess\u00e4. Sen sijaan vapaamuotoisemmat toiminnot koulussa n\u00e4ytt\u00e4ytyiv\u00e4t hyvin\u00e4 vaikutusmahdollisuuksien kannalta. Verrattaessa kolmas- ja kuudesluokkalaisia huomattiin, ett\u00e4 kolmasluokkalaiset oppilaat kokivat heid\u00e4n mielipiteens\u00e4 otettavan enemm\u00e4n huomioon kuin kuudesluokkalaiset. Oppilaskunnan hallituksen toiminnassa mukana olevilla oppilailla ja toiminnan ulkopuolisten v\u00e4lill\u00e4 ei ollut eroa heid\u00e4n mielipiteens\u00e4 huomioinnissa.\r\nOppilaiden osallisuutta tulisi kehitt\u00e4\u00e4 kouluissa hy\u00f6dynt\u00e4en edelleen oppilaskunnan hallituksen kaltaisia edustuksellisia j\u00e4rjestelmi\u00e4, sill\u00e4 oppilaat kokevat ne merkityksellisiksi. Rinnalle tarvittaisiin kuitenkin entist\u00e4 enemm\u00e4n yksil\u00f6tason osallisuuden keinoja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tuomas Alfthan (tuosalft) on 2017-05-24 13:05:40.673737. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-05-24T13:05:41Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201705242495.pdf: 909280 bytes, checksum: 17db25dc1307f2768cdc6ebcdb6be922 (MD5)\r\nlicense.html: 4837 bytes, checksum: bc61d97872b04c805d4645d62feacd32 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-05-24T13:05:41Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201705242495.pdf: 909280 bytes, checksum: 17db25dc1307f2768cdc6ebcdb6be922 (MD5)\r\nlicense.html: 4837 bytes, checksum: bc61d97872b04c805d4645d62feacd32 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (75 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "osallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vaikuttaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "osallistuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "peruskoulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "alakoulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kyselytutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilaiden n\u00e4kemykset keski\u00f6ss\u00e4 : kyselytutkimus oppilaiden osallisuudesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201705242495", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kyselytutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-05-24T13:05:41Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vaikuttaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallistuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54112
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:10Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/35d83d78-b37b-4ce7-9e26-aff7c5f46c83\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201705242495.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Alfthan, Tuomas Oppilaiden näkemykset keskiössä : kyselytutkimus oppilaiden osallisuudesta osallisuus vaikuttaminen osallistuminen peruskoulu alakoulu kyselytutkimus Luokanopettajakoulutus Teacher Education Kyselytutkimus 103 lapset
title Oppilaiden näkemykset keskiössä : kyselytutkimus oppilaiden osallisuudesta
title_full Oppilaiden näkemykset keskiössä : kyselytutkimus oppilaiden osallisuudesta
title_fullStr Oppilaiden näkemykset keskiössä : kyselytutkimus oppilaiden osallisuudesta Oppilaiden näkemykset keskiössä : kyselytutkimus oppilaiden osallisuudesta
title_full_unstemmed Oppilaiden näkemykset keskiössä : kyselytutkimus oppilaiden osallisuudesta Oppilaiden näkemykset keskiössä : kyselytutkimus oppilaiden osallisuudesta
title_short Oppilaiden näkemykset keskiössä
title_sort oppilaiden näkemykset keskiössä kyselytutkimus oppilaiden osallisuudesta
title_sub kyselytutkimus oppilaiden osallisuudesta
title_txtP Oppilaiden näkemykset keskiössä : kyselytutkimus oppilaiden osallisuudesta
topic osallisuus vaikuttaminen osallistuminen peruskoulu alakoulu kyselytutkimus Luokanopettajakoulutus Teacher Education Kyselytutkimus 103 lapset
topic_facet 103 Kyselytutkimus Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu kyselytutkimus lapset osallistuminen osallisuus peruskoulu vaikuttaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54112 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705242495
work_keys_str_mv AT alfthantuomas oppilaidennäkemyksetkeskiössäkyselytutkimusoppilaidenosallisuudesta