Yliopisto-opintojen aikainen käsitteellinen muutos opiskelijoiden kuvaamana

Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia käsitysten muutoksia yliopisto-opiskelijat kuvaavat tapahtuneen opintojensa aikana. Tutkimuksissa on tähän asti tarkasteltu yliopisto-opiskelijoiden käsitysten muutosta ulkopuolisen tutkijan arvioimana kohdistuen tiettyyn, etukäteen valittuun aiheeseen. Tässä tu...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kinnunen, Helena, Lallukka, Elsa
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54082
Description
Summary:Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia käsitysten muutoksia yliopisto-opiskelijat kuvaavat tapahtuneen opintojensa aikana. Tutkimuksissa on tähän asti tarkasteltu yliopisto-opiskelijoiden käsitysten muutosta ulkopuolisen tutkijan arvioimana kohdistuen tiettyyn, etukäteen valittuun aiheeseen. Tässä tutkimuksessa yliopisto-opiskelijat kuvailivat käsitystensä muutosta vapaasti ilman tarkasti rajattua aihetta ja perustuen heidän omaan itsearviointiinsa. Tutkimuksen kohdejoukkona oli Jyväskylän yliopiston ensimmäisen, kolmannen ja viidennen vuoden opiskelijat vuosina 2013 ja 2015. Aineisto koostui 727 vastauksesta käsitteellistä muutosta koskevaan avoimeen kysymykseen Opetus, opiskelu ja oppiminen -opiskelijakyselyssä. Laadullista aineistoa tutkittiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Opiskelijat kuvailivat, miten heidän käsityksensä opiskeltavista aiheista olivat muuttuneet, mihin käsitysten muutokset olivat kohdistuneet ja miten ne olivat ilmenneet. Näistä kuvauksista muodostettiin kolme luokitusta: käsitteellisen muutoksen tyypit, käsitteellisen muutoksen kohteet ja käsitteellisen muutoksen ilmeneminen. Luokitukset ovat limittäisiä ja yhteydessä toisiinsa. Itsearvioidusta käsitteellisestä muutoksesta ei ole aiemmin tehty tutkimusta. Opiskelijoiden oma ymmärrys käsitteellisestä muutoksesta noudattaa monissa kohdin alan tutkijoiden näkemyksiä, mutta opiskelijat esittivät myös uusia näkökulmia erityisesti käsitteellisen muutoksen ilmenemiseen liittyen. Jatkotutkimusten avulla tuloksia voi hyödyntää opiskelijoiden käsitteellisen muutoksen tukemiseen ja edistämiseen.