Leikin suoja ajatuksia leikin merkityksestä taidekasvattajan elämässä

Leikin suoja on Hanna Brotkinin ja Heidi Pasasen laadullinen tutkielma, jossa analysoimme yhdessä omia kokemuksiamme vuorovaikutteisesti teoriaan peilaten. Nostamme tutkimuksessamme esiin niitä näkökulmia, jotka puhuttelevat meitä leikkiin ja leikillisyyteen liittyen. Tutkielman alussa oletimme, ett...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Brotkin, Hanna, Pasanen, Heidi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54079
_version_ 1826225788595208192
author Brotkin, Hanna Pasanen, Heidi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Brotkin, Hanna Pasanen, Heidi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Brotkin, Hanna Pasanen, Heidi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Brotkin, Hanna
datasource_str_mv jyx
description Leikin suoja on Hanna Brotkinin ja Heidi Pasasen laadullinen tutkielma, jossa analysoimme yhdessä omia kokemuksiamme vuorovaikutteisesti teoriaan peilaten. Nostamme tutkimuksessamme esiin niitä näkökulmia, jotka puhuttelevat meitä leikkiin ja leikillisyyteen liittyen. Tutkielman alussa oletimme, että leikki voi olla monitasoinen työkalu taidekasvattajalle. Tutkimusoletuksemme oli, että leikillä on suoja ja se voi lisätä hyvinvointia. Tutkimustehtävänämme oli selvittää, onko leikin suoja olemassa. Tutkielmassa asetimme teorian ja kokemuksemme subjektiiviset tulkinnat leikillisissä tilanteissa esimerkkiemme avulla vuoropuheluun keskenään. Näin rakensimme uutta ymmärrystä kokemiamme asioita analysoiden. Tutkimuksessa annoimme tulkinnan määräytyä kokemistamme leikin suojaan liittyvistä tapahtumista. Näiden kokemusten avulla suuntasimme katseemme tutkimusoletukseemme, peilaten sitä Hans-Georg Gadamerin hermeneuttiseen ajatteluun. Teimme tutkimusta parityönä, joten olimme avoimia toistemme näkemyksille, suhteutimme näkemyksiämme molempien kokemuksiin ja vertasimme niitä kokonaisymmärrykseemme aiheesta ja tarkastelimme tätä kaikkea leikin suojan näkökulmasta. Tutkimuksemme osoittaa, että leikillä on suoja ja leikki voi olla moniulotteinen työkalu kameleonttikasvattajalle. Leikin suoja syntyy erityisessä leikin tilassa ja toteutuu konkreettisissa leikkielämyksissä. Toteutuakseen leikin suoja vaatii leikillisen asenteen. Leikin suojassa voi oivaltaa ja tuoda näkyväksi asioita, jotka muuten jäisivät piiloon. Käsitteen luomisen rinnalla on syntynyt leikin suojan filosofia, jonka tiedostaminen tukee kameleonttikasvattajaa työssään. Leikin suojan filosofiasta on muodostunut osa ajattelutapaamme ja tutkimuksemme on vahvistanut oletuksiamme leikin suojan hyvinvointivaikutuksista. Leikin suoja luo hyvinvointia. Tutkielman aihe on ajankohtainen ja leikin merkityksellisyys yhteiskunnassa kiinnostaa tällä hetkellä monia muitakin tutkijoita. Olemme rekisteröineet Leikin suoja®:n tavaramerkiksi ja työ sen parissa jatkuu. Potential play is Hanna Brotkin’s and Heidi Pasanen’s qualitative study in which we analyze our own experiences in interaction with each other and in comparison with a theory. We emphasize those points of views that speak to us in relation to play and playfulness. In the beginning of the study, we presumed that play can be a multifaceted tool for an art pedagogy and our research hypothesis was that potential play exists and can increase one’s wellbeing. Our mission as researchers was to investigate if potential play exists. In the present study, with the help of our examples we placed the theory and the subjective interpretations of our experiences in playful situations in interaction with each other. In this way, we built new understanding by analyzing our own experiences. In addition, we let our interpretation be defined by the events related to potential play. With the help of these experiences, we then re-valuated our hypothesis and compared it with Hans-Georg Gadamer’s hermeneutic view. We conducted our study as a pair work and hence, we were open towards each other’s views and considered experiences by both authors when formulating our views. We also compared our views with our overall understanding of the topic as well as examined all this from the potential play´s viewpoint. Our study showcases that play can provide shelter and can be a multilateral tool for a chameleon pedagogy. Potential play comes into existence in a special potential space for play and actualizes itself in actual play experiences. To become real, potential play requires a playful attitude. Within potential play, one can recognize and make visible things that normally would remain hidden. In addition to creation of the term ‘potential play’, also the philosophy behind this concept has been developed. Familiarizing oneself with this philosophy supports chameleon pedagogy´s work. The philosophy behind potential play has become part of our way of thinking and the present study has confirmed our presuppositions on positive effects that potential play has on wellbeing. In sum, potential play creates wellbeing. Our topic is also contemporary, and the meaningfulness of play in society is a current interest of many other researchers as well. Furthermore, we have registered Leikin suoja® (Potential play) as our trademark and we will continue to work on the concept.
first_indexed 2024-09-11T08:51:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "P\u00e4\u00e4joki, Tarja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Brotkin, Hanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pasanen, Heidi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-05-23T15:56:56Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-05-23T15:56:56Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1704070", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54079", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Leikin suoja on Hanna Brotkinin ja Heidi Pasasen laadullinen tutkielma, jossa analysoimme yhdess\u00e4 omia kokemuksiamme vuorovaikutteisesti teoriaan peilaten. Nostamme tutkimuksessamme esiin niit\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmia, jotka puhuttelevat meit\u00e4 leikkiin ja leikillisyyteen liittyen. Tutkielman alussa oletimme, ett\u00e4 leikki voi olla monitasoinen ty\u00f6kalu taidekasvattajalle. Tutkimusoletuksemme oli, ett\u00e4 leikill\u00e4 on suoja ja se voi lis\u00e4t\u00e4 hyvinvointia. Tutkimusteht\u00e4v\u00e4n\u00e4mme oli selvitt\u00e4\u00e4, onko leikin suoja olemassa.\r\n\r\nTutkielmassa asetimme teorian ja kokemuksemme subjektiiviset tulkinnat leikillisiss\u00e4 tilanteissa esimerkkiemme avulla vuoropuheluun kesken\u00e4\u00e4n. N\u00e4in rakensimme uutta ymm\u00e4rryst\u00e4 kokemiamme asioita analysoiden. Tutkimuksessa annoimme tulkinnan m\u00e4\u00e4r\u00e4yty\u00e4 kokemistamme leikin suojaan liittyvist\u00e4 tapahtumista. N\u00e4iden kokemusten avulla suuntasimme katseemme tutkimusoletukseemme, peilaten sit\u00e4 Hans-Georg Gadamerin hermeneuttiseen ajatteluun. Teimme tutkimusta parity\u00f6n\u00e4, joten olimme avoimia toistemme n\u00e4kemyksille, suhteutimme n\u00e4kemyksi\u00e4mme molempien kokemuksiin ja vertasimme niit\u00e4 kokonaisymm\u00e4rrykseemme aiheesta ja tarkastelimme t\u00e4t\u00e4 kaikkea leikin suojan n\u00e4k\u00f6kulmasta.\r\n\r\nTutkimuksemme osoittaa, ett\u00e4 leikill\u00e4 on suoja ja leikki voi olla moniulotteinen ty\u00f6kalu kameleonttikasvattajalle. Leikin suoja syntyy erityisess\u00e4 leikin tilassa ja toteutuu konkreettisissa leikkiel\u00e4myksiss\u00e4. Toteutuakseen leikin suoja vaatii leikillisen asenteen. Leikin suojassa voi oivaltaa ja tuoda n\u00e4kyv\u00e4ksi asioita, jotka muuten j\u00e4isiv\u00e4t piiloon. K\u00e4sitteen luomisen rinnalla on syntynyt leikin suojan filosofia, jonka tiedostaminen tukee kameleonttikasvattajaa ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n.\r\n\r\nLeikin suojan filosofiasta on muodostunut osa ajattelutapaamme ja tutkimuksemme on vahvistanut oletuksiamme leikin suojan hyvinvointivaikutuksista. Leikin suoja luo hyvinvointia. Tutkielman aihe on ajankohtainen ja leikin merkityksellisyys yhteiskunnassa kiinnostaa t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 monia muitakin tutkijoita. Olemme rekister\u00f6ineet Leikin suoja\u00ae:n tavaramerkiksi ja ty\u00f6 sen parissa jatkuu.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Potential play is Hanna Brotkin\u2019s and Heidi Pasanen\u2019s qualitative study in which we analyze our own experiences in interaction with each other and in comparison with a theory. We emphasize those points of views that speak to us in relation to play and playfulness. In the beginning of the study, we presumed that play can be a multifaceted tool for an art pedagogy and our research hypothesis was that potential play exists and can increase one\u2019s wellbeing. Our mission as researchers was to investigate if potential play exists.\r\n\tIn the present study, with the help of our examples we placed the theory and the subjective interpretations of our experiences in playful situations in interaction with each other. In this way, we built new understanding by analyzing our own experiences. In addition, we let our interpretation be defined by the events related to potential play. With the help of these experiences, we then re-valuated our hypothesis and compared it with Hans-Georg Gadamer\u2019s hermeneutic view. We conducted our study as a pair work and hence, we were open towards each other\u2019s views and considered experiences by both authors when formulating our views. We also compared our views with our overall understanding of the topic as well as examined all this from the potential play\u00b4s viewpoint.\r\n\tOur study showcases that play can provide shelter and can be a multilateral tool for a chameleon pedagogy. Potential play comes into existence in a special potential space for play and actualizes itself in actual play experiences. To become real, potential play requires a playful attitude. Within potential play, one can recognize and make visible things that normally would remain hidden. In addition to creation of the term \u2018potential play\u2019, also the philosophy behind this concept has been developed. Familiarizing oneself with this philosophy supports chameleon pedagogy\u00b4s work. \r\n\tThe philosophy behind potential play has become part of our way of thinking and the present study has confirmed our presuppositions on positive effects that potential play has on wellbeing. In sum, potential play creates wellbeing. Our topic is also contemporary, and the meaningfulness of play in society is a current interest of many other researchers as well. Furthermore, we have registered Leikin suoja\u00ae (Potential play) as our trademark and we will continue to work on the concept.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Hanna Brotkin (hakabrot) on 2017-05-23 15:56:55.995216. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-05-23T15:56:56Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201705232471.pdf: 4413622 bytes, checksum: be145f245256b2371880ec4dc8825132 (MD5)\r\nlicense.html: 5142 bytes, checksum: 0193a2b0c4ad3910a88f121ee9bbacdc (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-05-23T15:56:56Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201705232471.pdf: 4413622 bytes, checksum: be145f245256b2371880ec4dc8825132 (MD5)\r\nlicense.html: 5142 bytes, checksum: 0193a2b0c4ad3910a88f121ee9bbacdc (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (77 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "leikillisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Leikin suoja : ajatuksia leikin merkityksest\u00e4 taidekasvattajan el\u00e4m\u00e4ss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Ajatuksia leikin merkityksest\u00e4 taidekasvattajan el\u00e4m\u00e4ss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201705232471", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Taidekasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Art Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-05-23T15:56:57Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "311", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "el\u00e4mys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "leikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taidel\u00e4ht\u00f6iset menetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54079
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:42Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/dcc58533-d6c1-413a-99f6-affc808d3914\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201705232471.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Brotkin, Hanna Pasanen, Heidi Leikin suoja : ajatuksia leikin merkityksestä taidekasvattajan elämässä leikillisyys Taidekasvatus Art Education Kvalitatiivinen tutkimus 311 elämys leikki taidelähtöiset menetelmät hyvinvointi
title Leikin suoja : ajatuksia leikin merkityksestä taidekasvattajan elämässä
title_alt Ajatuksia leikin merkityksestä taidekasvattajan elämässä
title_full Leikin suoja : ajatuksia leikin merkityksestä taidekasvattajan elämässä
title_fullStr Leikin suoja : ajatuksia leikin merkityksestä taidekasvattajan elämässä Leikin suoja : ajatuksia leikin merkityksestä taidekasvattajan elämässä
title_full_unstemmed Leikin suoja : ajatuksia leikin merkityksestä taidekasvattajan elämässä Leikin suoja : ajatuksia leikin merkityksestä taidekasvattajan elämässä
title_short Leikin suoja
title_sort leikin suoja ajatuksia leikin merkityksestä taidekasvattajan elämässä
title_sub ajatuksia leikin merkityksestä taidekasvattajan elämässä
title_txtP Leikin suoja : ajatuksia leikin merkityksestä taidekasvattajan elämässä
topic leikillisyys Taidekasvatus Art Education Kvalitatiivinen tutkimus 311 elämys leikki taidelähtöiset menetelmät hyvinvointi
topic_facet 311 Art Education Kvalitatiivinen tutkimus Taidekasvatus elämys hyvinvointi leikillisyys leikki taidelähtöiset menetelmät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54079 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705232471
work_keys_str_mv AT brotkinhanna leikinsuojaajatuksialeikinmerkityksestätaidekasvattajanelämässä