Einstellungen der DaF-Lehrer in den finnischen gymnasialen Oberstufen sowohl zur Informations- und Kommunikationstechnologie im Unterricht als auch zur digitalen Abiturprüfung im Deutsch

Tieto- ja viestintätekniikka on nykyisin mukana koulujen arjessa ja myös ylioppilaskokeet ovat sähköistymässä. Lisäksi uuden lukion opetussuunnitelman mukaan opettajien tulisi osata käyttää TVT:tä entistä monipuolisemmin, jotta oppimistavoitteet täyttyisivät. Aiempien tutkimusten mukaan opettajilla...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salokoski, Annamaria
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:deu
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54071
_version_ 1826225743385853952
author Salokoski, Annamaria
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Salokoski, Annamaria Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Salokoski, Annamaria Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Salokoski, Annamaria
datasource_str_mv jyx
description Tieto- ja viestintätekniikka on nykyisin mukana koulujen arjessa ja myös ylioppilaskokeet ovat sähköistymässä. Lisäksi uuden lukion opetussuunnitelman mukaan opettajien tulisi osata käyttää TVT:tä entistä monipuolisemmin, jotta oppimistavoitteet täyttyisivät. Aiempien tutkimusten mukaan opettajilla on kuitenkin hyvin vaihtelevat taidot sen käytössä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten saksan kielen opettajat suhtautuvat tieto- ja viestintätekniikan käyttöön opetuksessa ja mitä mieltä he ovat sekä sähköisistä opetusmateriaaleista, että uudesta sähköisestä saksan ylioppilaskokeesta. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joissa haastateltiin kuutta (6) lukion saksanopettajaa. Tuloksista kävi ilmi, että saksan kielen opettajat käyttävät tieto- ja viestintätekniikkaa opetuksessaan, mutta käyttötavat vaihtelivat. Kaikilla opettajilla oli ollut kuitenkin ongelmia TVT:n käytössä. Suurin osa opettajista oli sitä mieltä, että TVT on työväline eikä kukaan kehunut omaa osaamistaan siinä. Kaikki opettajat olivat kuitenkin sitä mieltä, että saksan- tai ylipäänsä kieltenopettajan on osattava käyttää TVT:tä opetuksessaan. Sähköistä DaF -opetusmateriaalia käytettiin vähän, koska sitä ei ole niin paljoa saatavilla eikä se vielä ollut opettajien mielestä kovin laadukasta. Lisäksi tuloksista selvisi, että uuteen saksan sähköiseen ylioppilaskokeeseen opettajat suhtautuivat suhteellisen positiivisesti, vaikka tekniikan toimivuus aiheutti huolenaiheita. Suurin osa opettajista oli aloittanut valmistautumisen uuteen kokeeseen pääsääntöisesti sähköisten kurssikokeiden avulla ja keskustelemalla oppilaidensa kanssa niistä. Opettajat eivät tienneet vielä paljoa kokeeseen liittyvistä teknisistä käytännön asioista ja kokivat tarvitsevansa lisää tukea ja ohjeita. Kaikki opettajat olivat kuitenkin arvioineet kokeita sähköisesti, mistä heillä oli sekä positiivisia että negatiivisia kokemuksia.
first_indexed 2023-03-22T09:56:58Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Dufva, Hannele", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salokoski, Annamaria", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-05-23T08:05:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-05-23T08:05:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1702164", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54071", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tieto- ja viestint\u00e4tekniikka on nykyisin mukana koulujen arjessa ja my\u00f6s ylioppilaskokeet ovat s\u00e4hk\u00f6istym\u00e4ss\u00e4. Lis\u00e4ksi uuden lukion opetussuunnitelman mukaan opettajien tulisi osata k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 TVT:t\u00e4 entist\u00e4 monipuolisemmin, jotta oppimistavoitteet t\u00e4yttyisiv\u00e4t. Aiempien tutkimusten mukaan opettajilla on kuitenkin hyvin vaihtelevat taidot sen k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, miten saksan kielen opettajat suhtautuvat tieto- ja viestint\u00e4tekniikan k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n opetuksessa ja mit\u00e4 mielt\u00e4 he ovat sek\u00e4 s\u00e4hk\u00f6isist\u00e4 opetusmateriaaleista, ett\u00e4 uudesta s\u00e4hk\u00f6isest\u00e4 saksan ylioppilaskokeesta. Aineisto ker\u00e4ttiin teemahaastatteluilla, joissa haastateltiin kuutta (6) lukion saksanopettajaa.\n\nTuloksista k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 saksan kielen opettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t tieto- ja viestint\u00e4tekniikkaa opetuksessaan, mutta k\u00e4ytt\u00f6tavat vaihtelivat. Kaikilla opettajilla oli ollut kuitenkin ongelmia TVT:n k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4. Suurin osa opettajista oli sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 TVT on ty\u00f6v\u00e4line eik\u00e4 kukaan kehunut omaa osaamistaan siin\u00e4. Kaikki opettajat olivat kuitenkin sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 saksan- tai ylip\u00e4\u00e4ns\u00e4 kieltenopettajan on osattava k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 TVT:t\u00e4 opetuksessaan. S\u00e4hk\u00f6ist\u00e4 DaF -opetusmateriaalia k\u00e4ytettiin v\u00e4h\u00e4n, koska sit\u00e4 ei ole niin paljoa saatavilla eik\u00e4 se viel\u00e4 ollut opettajien mielest\u00e4 kovin laadukasta.\n\nLis\u00e4ksi tuloksista selvisi, ett\u00e4 uuteen saksan s\u00e4hk\u00f6iseen ylioppilaskokeeseen opettajat suhtautuivat suhteellisen positiivisesti, vaikka tekniikan toimivuus aiheutti huolenaiheita. Suurin osa opettajista oli aloittanut valmistautumisen uuteen kokeeseen p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti s\u00e4hk\u00f6isten kurssikokeiden avulla ja keskustelemalla oppilaidensa kanssa niist\u00e4. Opettajat eiv\u00e4t tienneet viel\u00e4 paljoa kokeeseen liittyvist\u00e4 teknisist\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n asioista ja kokivat tarvitsevansa lis\u00e4\u00e4 tukea ja ohjeita. Kaikki opettajat olivat kuitenkin arvioineet kokeita s\u00e4hk\u00f6isesti, mist\u00e4 heill\u00e4 oli sek\u00e4 positiivisia ett\u00e4 negatiivisia kokemuksia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Annamaria Salokoski (ansaloko) on 2017-05-23 08:05:57.556592. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-05-23T08:05:57Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201705232463.pdf: 653929 bytes, checksum: fa97beeac19df18a869b9f67bec0a79c (MD5)\nlicense.html: 4955 bytes, checksum: dcd44e9ce263d08fbfe594a458cbf4e3 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-05-23T08:05:58Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201705232463.pdf: 653929 bytes, checksum: fa97beeac19df18a869b9f67bec0a79c (MD5)\nlicense.html: 4955 bytes, checksum: dcd44e9ce263d08fbfe594a458cbf4e3 (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (81 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tieto- ja viestint\u00e4teknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "saksan kielen opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "s\u00e4hk\u00f6inen ylioppilaskoe", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "saksan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Einstellungen der DaF-Lehrer in den finnischen gymnasialen Oberstufen sowohl zur Informations- und Kommunikationstechnologie im Unterricht als auch zur digitalen Abiturpru\u0308fung im Deutsch", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201705232463", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-05-23T08:05:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tieto- ja viestint\u00e4tekniikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "saksan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "s\u00e4hk\u00f6iset ylioppilaskirjoitukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54071
language deu
last_indexed 2025-02-18T10:54:10Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/032de3a7-aa72-4363-a36d-22ef995d795e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201705232463.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salokoski, Annamaria Einstellungen der DaF-Lehrer in den finnischen gymnasialen Oberstufen sowohl zur Informations- und Kommunikationstechnologie im Unterricht als auch zur digitalen Abiturprüfung im Deutsch tieto- ja viestintäteknologia saksan kielen opettajat sähköinen ylioppilaskoe saksan kieli Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 tieto- ja viestintätekniikka kieltenopettajat sähköiset ylioppilaskirjoitukset
title Einstellungen der DaF-Lehrer in den finnischen gymnasialen Oberstufen sowohl zur Informations- und Kommunikationstechnologie im Unterricht als auch zur digitalen Abiturprüfung im Deutsch
title_full Einstellungen der DaF-Lehrer in den finnischen gymnasialen Oberstufen sowohl zur Informations- und Kommunikationstechnologie im Unterricht als auch zur digitalen Abiturprüfung im Deutsch
title_fullStr Einstellungen der DaF-Lehrer in den finnischen gymnasialen Oberstufen sowohl zur Informations- und Kommunikationstechnologie im Unterricht als auch zur digitalen Abiturprüfung im Deutsch Einstellungen der DaF-Lehrer in den finnischen gymnasialen Oberstufen sowohl zur Informations- und Kommunikationstechnologie im Unterricht als auch zur digitalen Abiturprüfung im Deutsch
title_full_unstemmed Einstellungen der DaF-Lehrer in den finnischen gymnasialen Oberstufen sowohl zur Informations- und Kommunikationstechnologie im Unterricht als auch zur digitalen Abiturprüfung im Deutsch Einstellungen der DaF-Lehrer in den finnischen gymnasialen Oberstufen sowohl zur Informations- und Kommunikationstechnologie im Unterricht als auch zur digitalen Abiturprüfung im Deutsch
title_short Einstellungen der DaF-Lehrer in den finnischen gymnasialen Oberstufen sowohl zur Informations- und Kommunikationstechnologie im Unterricht als auch zur digitalen Abiturprüfung im Deutsch
title_sort einstellungen der daf lehrer in den finnischen gymnasialen oberstufen sowohl zur informations und kommunikationstechnologie im unterricht als auch zur digitalen abiturpru fung im deutsch
title_txtP Einstellungen der DaF-Lehrer in den finnischen gymnasialen Oberstufen sowohl zur Informations- und Kommunikationstechnologie im Unterricht als auch zur digitalen Abiturprüfung im Deutsch
topic tieto- ja viestintäteknologia saksan kielen opettajat sähköinen ylioppilaskoe saksan kieli Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 tieto- ja viestintätekniikka kieltenopettajat sähköiset ylioppilaskirjoitukset
topic_facet 308 German Language and Culture Saksan kieli ja kulttuuri kieltenopettajat saksan kielen opettajat saksan kieli sähköinen ylioppilaskoe sähköiset ylioppilaskirjoitukset tieto- ja viestintätekniikka tieto- ja viestintäteknologia
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54071 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705232463
work_keys_str_mv AT salokoskiannamaria einstellungenderdaflehrerindenfinnischengymnasialenoberstufensowohlzurinforma