Einstellungen der DaF-Lehrer in den finnischen gymnasialen Oberstufen sowohl zur Informations- und Kommunikationstechnologie im Unterricht als auch zur digitalen Abiturprüfung im Deutsch

Tieto- ja viestintätekniikka on nykyisin mukana koulujen arjessa ja myös ylioppilaskokeet ovat sähköistymässä. Lisäksi uuden lukion opetussuunnitelman mukaan opettajien tulisi osata käyttää TVT:tä entistä monipuolisemmin, jotta oppimistavoitteet täyttyisivät. Aiempien tutkimusten mukaan opettajilla...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Salokoski, Annamaria
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:deu
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54071
Kuvaus
Yhteenveto:Tieto- ja viestintätekniikka on nykyisin mukana koulujen arjessa ja myös ylioppilaskokeet ovat sähköistymässä. Lisäksi uuden lukion opetussuunnitelman mukaan opettajien tulisi osata käyttää TVT:tä entistä monipuolisemmin, jotta oppimistavoitteet täyttyisivät. Aiempien tutkimusten mukaan opettajilla on kuitenkin hyvin vaihtelevat taidot sen käytössä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten saksan kielen opettajat suhtautuvat tieto- ja viestintätekniikan käyttöön opetuksessa ja mitä mieltä he ovat sekä sähköisistä opetusmateriaaleista, että uudesta sähköisestä saksan ylioppilaskokeesta. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joissa haastateltiin kuutta (6) lukion saksanopettajaa. Tuloksista kävi ilmi, että saksan kielen opettajat käyttävät tieto- ja viestintätekniikkaa opetuksessaan, mutta käyttötavat vaihtelivat. Kaikilla opettajilla oli ollut kuitenkin ongelmia TVT:n käytössä. Suurin osa opettajista oli sitä mieltä, että TVT on työväline eikä kukaan kehunut omaa osaamistaan siinä. Kaikki opettajat olivat kuitenkin sitä mieltä, että saksan- tai ylipäänsä kieltenopettajan on osattava käyttää TVT:tä opetuksessaan. Sähköistä DaF -opetusmateriaalia käytettiin vähän, koska sitä ei ole niin paljoa saatavilla eikä se vielä ollut opettajien mielestä kovin laadukasta. Lisäksi tuloksista selvisi, että uuteen saksan sähköiseen ylioppilaskokeeseen opettajat suhtautuivat suhteellisen positiivisesti, vaikka tekniikan toimivuus aiheutti huolenaiheita. Suurin osa opettajista oli aloittanut valmistautumisen uuteen kokeeseen pääsääntöisesti sähköisten kurssikokeiden avulla ja keskustelemalla oppilaidensa kanssa niistä. Opettajat eivät tienneet vielä paljoa kokeeseen liittyvistä teknisistä käytännön asioista ja kokivat tarvitsevansa lisää tukea ja ohjeita. Kaikki opettajat olivat kuitenkin arvioineet kokeita sähköisesti, mistä heillä oli sekä positiivisia että negatiivisia kokemuksia.