"Although football is mainly for men..." the portrayal of gender in regard to physical exercise in Finnish EFL textbooks

Tässä kandidaatintutkielmassa tutkittiin sukupuolen kuvausta kahden suomalaisen englannin kielen oppikirjan liikunta-aiheisissa kuvissa ja teksteissä. Oppikirjat olivat Yippee! 6 Reader ja Wow! 6 Study Book. Molemmat ovat tällä hetkellä käytössä peruskoulun vuosiluokilla 3–6 ja kirjat seuraavat e...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Auvinen, Annastiina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54054
_version_ 1826225805245546497
author Auvinen, Annastiina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Auvinen, Annastiina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Auvinen, Annastiina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Auvinen, Annastiina
datasource_str_mv jyx
description Tässä kandidaatintutkielmassa tutkittiin sukupuolen kuvausta kahden suomalaisen englannin kielen oppikirjan liikunta-aiheisissa kuvissa ja teksteissä. Oppikirjat olivat Yippee! 6 Reader ja Wow! 6 Study Book. Molemmat ovat tällä hetkellä käytössä peruskoulun vuosiluokilla 3–6 ja kirjat seuraavat eri opetussuunnitelmaa. Yippee! 6 Reader (2016) seuraa uudempaa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita 2014 (POPS 2014) ja Wow! 6 Study Book (2015) Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita 2004 (POPS 2004), ja tämä mahdollisti tulosten vertailun. Analyysissa keskityttiin siihen, onko sukupuolten esiintyminen kuvissa ja teksteissä tasapuolista ja millaista liikuntaa tytöt ja pojat kirjoissa harrastivat. Lisäksi haluttiin selvittää, onko kirjojen välillä eroja ja voisiko eri opetussuunnitelmien käyttö selittää näitä eroja. Sukupuolten tasa-arvoon oppikirjoissa on kiinnitetty huomiota jo pitkään. Aiemmat tutkimukset oppikirjojen sukupuolikuvauksesta osoittavat, että oppimateriaaleista löytyy miesten ja naisten epätasa-arvoisia ja sukupuolia yleistäviä kuvauksia. Tulokset noudattivat hypoteesia, jonka mukaan miespuolisia hahmoja esiintyy oppikirjoissa keskimäärin huomattavasti enemmän kuin naisia ja sukupuolille on annettu toisistaan eroavat roolit. Vaikka tutkimus mukaili aikaisempien tutkimusten tuloksia oppikirjojen miesvaltaisuudesta, ei laajoja yleistyksiä suomalaisten oppikirjojen tilasta voi tehdä. Mahdollisuuksia lisätutkimukseen on kirjasarjojen laajemmalla vertailulla.
first_indexed 2017-05-22T20:25:59Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Auvinen, Annastiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-05-22T08:14:21Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-05-22T08:14:21Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54054", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 kandidaatintutkielmassa tutkittiin sukupuolen kuvausta kahden suomalaisen englannin kielen\r\noppikirjan liikunta-aiheisissa kuvissa ja teksteiss\u00e4. Oppikirjat olivat Yippee! 6 Reader ja Wow! 6\r\nStudy Book. Molemmat ovat t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 peruskoulun vuosiluokilla 3\u20136 ja kirjat seuraavat\r\neri opetussuunnitelmaa. Yippee! 6 Reader (2016) seuraa uudempaa Perusopetuksen\r\nopetussuunnitelman perusteita 2014 (POPS 2014) ja Wow! 6 Study Book (2015) Perusopetuksen\r\nopetussuunnitelman perusteita 2004 (POPS 2004), ja t\u00e4m\u00e4 mahdollisti tulosten vertailun. Analyysissa\r\nkeskityttiin siihen, onko sukupuolten esiintyminen kuvissa ja teksteiss\u00e4 tasapuolista ja millaista\r\nliikuntaa tyt\u00f6t ja pojat kirjoissa harrastivat. Lis\u00e4ksi haluttiin selvitt\u00e4\u00e4, onko kirjojen v\u00e4lill\u00e4 eroja ja\r\nvoisiko eri opetussuunnitelmien k\u00e4ytt\u00f6 selitt\u00e4\u00e4 n\u00e4it\u00e4 eroja.\r\nSukupuolten tasa-arvoon oppikirjoissa on kiinnitetty huomiota jo pitk\u00e4\u00e4n. Aiemmat tutkimukset\r\noppikirjojen sukupuolikuvauksesta osoittavat, ett\u00e4 oppimateriaaleista l\u00f6ytyy miesten ja naisten\r\nep\u00e4tasa-arvoisia ja sukupuolia yleist\u00e4vi\u00e4 kuvauksia.\r\nTulokset noudattivat hypoteesia, jonka mukaan miespuolisia hahmoja esiintyy oppikirjoissa\r\nkeskim\u00e4\u00e4rin huomattavasti enemm\u00e4n kuin naisia ja sukupuolille on annettu toisistaan eroavat roolit.\r\nVaikka tutkimus mukaili aikaisempien tutkimusten tuloksia oppikirjojen miesvaltaisuudesta, ei laajoja\r\nyleistyksi\u00e4 suomalaisten oppikirjojen tilasta voi tehd\u00e4. Mahdollisuuksia lis\u00e4tutkimukseen on\r\nkirjasarjojen laajemmalla vertailulla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Annastiina Auvinen (anirauvi) on 2017-05-22 08:14:20.644112. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-05-22T08:14:21Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201705222441.pdf: 382792 bytes, checksum: bb0bd1fa97d9f55f08bff713c8cccb59 (MD5)\r\nlicense.html: 4877 bytes, checksum: 1c00561379011c5921d37b6a25d35d40 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-05-22T08:14:21Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201705222441.pdf: 382792 bytes, checksum: bb0bd1fa97d9f55f08bff713c8cccb59 (MD5)\r\nlicense.html: 4877 bytes, checksum: 1c00561379011c5921d37b6a25d35d40 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "20", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Although football is mainly for men...\" : the portrayal of gender in regard to physical exercise in Finnish EFL textbooks", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201705222441", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-05-22T08:14:21Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54054
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:11Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/71df00ca-2734-4bab-b83f-901bb50e9ed1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201705222441.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Auvinen, Annastiina "Although football is mainly for men..." : the portrayal of gender in regard to physical exercise in Finnish EFL textbooks English Englannin kieli
title "Although football is mainly for men..." : the portrayal of gender in regard to physical exercise in Finnish EFL textbooks
title_full "Although football is mainly for men..." : the portrayal of gender in regard to physical exercise in Finnish EFL textbooks
title_fullStr "Although football is mainly for men..." : the portrayal of gender in regard to physical exercise in Finnish EFL textbooks "Although football is mainly for men..." : the portrayal of gender in regard to physical exercise in Finnish EFL textbooks
title_full_unstemmed "Although football is mainly for men..." : the portrayal of gender in regard to physical exercise in Finnish EFL textbooks "Although football is mainly for men..." : the portrayal of gender in regard to physical exercise in Finnish EFL textbooks
title_short "Although football is mainly for men..."
title_sort although football is mainly for men the portrayal of gender in regard to physical exercise in finnish efl textbooks
title_sub the portrayal of gender in regard to physical exercise in Finnish EFL textbooks
title_txtP "Although football is mainly for men..." : the portrayal of gender in regard to physical exercise in Finnish EFL textbooks
topic English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54054 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705222441
work_keys_str_mv AT auvinenannastiina althoughfootballismainlyformentheportrayalofgenderinregardtophysicalexercisein