Summary: | Tässä kandidaatintutkielmassa tutkittiin sukupuolen kuvausta kahden suomalaisen englannin kielen
oppikirjan liikunta-aiheisissa kuvissa ja teksteissä. Oppikirjat olivat Yippee! 6 Reader ja Wow! 6
Study Book. Molemmat ovat tällä hetkellä käytössä peruskoulun vuosiluokilla 3–6 ja kirjat seuraavat
eri opetussuunnitelmaa. Yippee! 6 Reader (2016) seuraa uudempaa Perusopetuksen
opetussuunnitelman perusteita 2014 (POPS 2014) ja Wow! 6 Study Book (2015) Perusopetuksen
opetussuunnitelman perusteita 2004 (POPS 2004), ja tämä mahdollisti tulosten vertailun. Analyysissa
keskityttiin siihen, onko sukupuolten esiintyminen kuvissa ja teksteissä tasapuolista ja millaista
liikuntaa tytöt ja pojat kirjoissa harrastivat. Lisäksi haluttiin selvittää, onko kirjojen välillä eroja ja
voisiko eri opetussuunnitelmien käyttö selittää näitä eroja.
Sukupuolten tasa-arvoon oppikirjoissa on kiinnitetty huomiota jo pitkään. Aiemmat tutkimukset
oppikirjojen sukupuolikuvauksesta osoittavat, että oppimateriaaleista löytyy miesten ja naisten
epätasa-arvoisia ja sukupuolia yleistäviä kuvauksia.
Tulokset noudattivat hypoteesia, jonka mukaan miespuolisia hahmoja esiintyy oppikirjoissa
keskimäärin huomattavasti enemmän kuin naisia ja sukupuolille on annettu toisistaan eroavat roolit.
Vaikka tutkimus mukaili aikaisempien tutkimusten tuloksia oppikirjojen miesvaltaisuudesta, ei laajoja
yleistyksiä suomalaisten oppikirjojen tilasta voi tehdä. Mahdollisuuksia lisätutkimukseen on
kirjasarjojen laajemmalla vertailulla.
|