"The English language and my world" analysis of the new National core curriculum for upper secondary schools 2015 from EFL teaching perspective

Tutkielmassa tarkastellaan syksyllä 2016 voimaan tulleen lukion opetussuunnitelman perusteiden(LOPS 2015) eroja verrattuna edelliseen lukion opetussuunnitelman perusteisiin (LOPS 2003). Erojen mahdollisia vaikutuksia englanti vieraana kielenä -opetukseen (EFL) pohditaan. Aihetta lähestytään kysel...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pyöriä, Joni
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54049
_version_ 1826225802914562048
author Pyöriä, Joni
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pyöriä, Joni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pyöriä, Joni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pyöriä, Joni
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmassa tarkastellaan syksyllä 2016 voimaan tulleen lukion opetussuunnitelman perusteiden(LOPS 2015) eroja verrattuna edelliseen lukion opetussuunnitelman perusteisiin (LOPS 2003). Erojen mahdollisia vaikutuksia englanti vieraana kielenä -opetukseen (EFL) pohditaan. Aihetta lähestytään kyselymuotoisen tapaustutkimuksen avulla, jossa on haastateltu kokenutta lukion englannin opettajaa. Kyselyllä on selvitetty, miten uusi opetussuunnitelma vaikuttaa englannin opetukseen. Analyysissä selvisi, että englanti on uudessa opetussuunnitelmassa omana osanaan, erotettuna muista vieraista kielistä, toisin kuin vanhassa opetussuunnitelmassa. Tästä johtuen englannin kielen opetustavoitteet, kurssiteemat ja kurssien sisällöt ovat muuttuneet suuresti. Muutoksen myötä englannin uniikki rooli nykyajan yhteiskunnassa korostuu. Uusi opetussuunnitelma korostaa myös suullisen kielitaidon tärkeyttä enemmän kuin vanha. Tapaustutkimuksesta käy ilmi, että haastatellun opettajan käyttämä oppikirjasarja toteuttaa opettajan mielestä englannin opetussuunnitelman tavoitteita hyvin. Opetuksessaan hän ottaa aktiivisesti huomioon uudet tavoitteet. Koulun opettajille on järjestetty yleistä koulutusta opetussuunnitelman sisällöistä ja aikaa aineryhmien keskinäiselle opetussuunnitelman pohdinnalle.
first_indexed 2017-05-21T20:15:53Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tergujeff, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Py\u00f6ri\u00e4, Joni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-05-21T15:21:11Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-05-21T15:21:11Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54049", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmassa tarkastellaan syksyll\u00e4 2016 voimaan tulleen lukion opetussuunnitelman perusteiden(LOPS 2015) eroja verrattuna edelliseen lukion opetussuunnitelman perusteisiin (LOPS 2003). Erojen mahdollisia vaikutuksia englanti vieraana kielen\u00e4 -opetukseen (EFL) pohditaan.\r\n\r\nAihetta l\u00e4hestyt\u00e4\u00e4n kyselymuotoisen tapaustutkimuksen avulla, jossa on haastateltu kokenutta\r\nlukion englannin opettajaa. Kyselyll\u00e4 on selvitetty, miten uusi opetussuunnitelma vaikuttaa\r\nenglannin opetukseen. Analyysiss\u00e4 selvisi, ett\u00e4 englanti on uudessa opetussuunnitelmassa omana osanaan, erotettuna muista vieraista kielist\u00e4, toisin kuin vanhassa opetussuunnitelmassa. T\u00e4st\u00e4 johtuen englannin kielen opetustavoitteet, kurssiteemat ja kurssien sis\u00e4ll\u00f6t ovat muuttuneet suuresti. Muutoksen my\u00f6t\u00e4 englannin uniikki rooli nykyajan yhteiskunnassa korostuu. Uusi opetussuunnitelma korostaa my\u00f6s suullisen kielitaidon t\u00e4rkeytt\u00e4 enemm\u00e4n kuin vanha.\r\n\r\nTapaustutkimuksesta k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 haastatellun opettajan k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4 oppikirjasarja toteuttaa\r\nopettajan mielest\u00e4 englannin opetussuunnitelman tavoitteita hyvin. Opetuksessaan h\u00e4n ottaa\r\naktiivisesti huomioon uudet tavoitteet. Koulun opettajille on j\u00e4rjestetty yleist\u00e4 koulutusta\r\nopetussuunnitelman sis\u00e4ll\u00f6ist\u00e4 ja aikaa aineryhmien keskin\u00e4iselle opetussuunnitelman\r\npohdinnalle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Joni Py\u00f6ri\u00e4 (jojamapy) on 2017-05-21 15:21:11.337200. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-05-21T15:21:11Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201705212434.pdf: 627799 bytes, checksum: 8f54f51587c723fd90f4ddb30355b53e (MD5)\r\nlicense.html: 4892 bytes, checksum: 6cb5227dc4f00d6458343f502e3153b7 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-05-21T15:21:11Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201705212434.pdf: 627799 bytes, checksum: 8f54f51587c723fd90f4ddb30355b53e (MD5)\r\nlicense.html: 4892 bytes, checksum: 6cb5227dc4f00d6458343f502e3153b7 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "20", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": "", "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "core curriculum", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "upper secondary schools", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"The English language and my world\" : analysis of the new National core curriculum for upper secondary schools 2015 from EFL teaching perspective", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201705212434", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-05-21T15:21:11Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54049
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:02Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2236c225-daf0-4b4e-866e-20ff67e39fc5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201705212434.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pyöriä, Joni "The English language and my world" : analysis of the new National core curriculum for upper secondary schools 2015 from EFL teaching perspective core curriculum upper secondary schools EFL teaching English Englannin kieli
title "The English language and my world" : analysis of the new National core curriculum for upper secondary schools 2015 from EFL teaching perspective
title_full "The English language and my world" : analysis of the new National core curriculum for upper secondary schools 2015 from EFL teaching perspective
title_fullStr "The English language and my world" : analysis of the new National core curriculum for upper secondary schools 2015 from EFL teaching perspective "The English language and my world" : analysis of the new National core curriculum for upper secondary schools 2015 from EFL teaching perspective
title_full_unstemmed "The English language and my world" : analysis of the new National core curriculum for upper secondary schools 2015 from EFL teaching perspective "The English language and my world" : analysis of the new National core curriculum for upper secondary schools 2015 from EFL teaching perspective
title_short "The English language and my world"
title_sort english language and my world analysis of the new national core curriculum for upper secondary schools 2015 from efl teaching perspective
title_sub analysis of the new National core curriculum for upper secondary schools 2015 from EFL teaching perspective
title_txtP "The English language and my world" : analysis of the new National core curriculum for upper secondary schools 2015 from EFL teaching perspective
topic core curriculum upper secondary schools EFL teaching English Englannin kieli
topic_facet EFL Englannin kieli English core curriculum teaching upper secondary schools
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54049 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705212434
work_keys_str_mv AT pyöriäjoni englishlanguageandmyworldanalysisofthenewnationalcorecurriculumforuppersecondaryschoo AT pyöriäjoni theenglishlanguageandmyworldanalysisofthenewnationalcorecurriculumforuppersecondarysc