Summary: | Tutkielmassa tarkastellaan syksyllä 2016 voimaan tulleen lukion opetussuunnitelman perusteiden(LOPS 2015) eroja verrattuna edelliseen lukion opetussuunnitelman perusteisiin (LOPS 2003). Erojen mahdollisia vaikutuksia englanti vieraana kielenä -opetukseen (EFL) pohditaan.
Aihetta lähestytään kyselymuotoisen tapaustutkimuksen avulla, jossa on haastateltu kokenutta
lukion englannin opettajaa. Kyselyllä on selvitetty, miten uusi opetussuunnitelma vaikuttaa
englannin opetukseen. Analyysissä selvisi, että englanti on uudessa opetussuunnitelmassa omana osanaan, erotettuna muista vieraista kielistä, toisin kuin vanhassa opetussuunnitelmassa. Tästä johtuen englannin kielen opetustavoitteet, kurssiteemat ja kurssien sisällöt ovat muuttuneet suuresti. Muutoksen myötä englannin uniikki rooli nykyajan yhteiskunnassa korostuu. Uusi opetussuunnitelma korostaa myös suullisen kielitaidon tärkeyttä enemmän kuin vanha.
Tapaustutkimuksesta käy ilmi, että haastatellun opettajan käyttämä oppikirjasarja toteuttaa
opettajan mielestä englannin opetussuunnitelman tavoitteita hyvin. Opetuksessaan hän ottaa
aktiivisesti huomioon uudet tavoitteet. Koulun opettajille on järjestetty yleistä koulutusta
opetussuunnitelman sisällöistä ja aikaa aineryhmien keskinäiselle opetussuunnitelman
pohdinnalle.
|