"The English language and my world" analysis of the new National core curriculum for upper secondary schools 2015 from EFL teaching perspective

Tutkielmassa tarkastellaan syksyllä 2016 voimaan tulleen lukion opetussuunnitelman perusteiden(LOPS 2015) eroja verrattuna edelliseen lukion opetussuunnitelman perusteisiin (LOPS 2003). Erojen mahdollisia vaikutuksia englanti vieraana kielenä -opetukseen (EFL) pohditaan. Aihetta lähestytään kysel...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pyöriä, Joni
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54049
Description
Summary:Tutkielmassa tarkastellaan syksyllä 2016 voimaan tulleen lukion opetussuunnitelman perusteiden(LOPS 2015) eroja verrattuna edelliseen lukion opetussuunnitelman perusteisiin (LOPS 2003). Erojen mahdollisia vaikutuksia englanti vieraana kielenä -opetukseen (EFL) pohditaan. Aihetta lähestytään kyselymuotoisen tapaustutkimuksen avulla, jossa on haastateltu kokenutta lukion englannin opettajaa. Kyselyllä on selvitetty, miten uusi opetussuunnitelma vaikuttaa englannin opetukseen. Analyysissä selvisi, että englanti on uudessa opetussuunnitelmassa omana osanaan, erotettuna muista vieraista kielistä, toisin kuin vanhassa opetussuunnitelmassa. Tästä johtuen englannin kielen opetustavoitteet, kurssiteemat ja kurssien sisällöt ovat muuttuneet suuresti. Muutoksen myötä englannin uniikki rooli nykyajan yhteiskunnassa korostuu. Uusi opetussuunnitelma korostaa myös suullisen kielitaidon tärkeyttä enemmän kuin vanha. Tapaustutkimuksesta käy ilmi, että haastatellun opettajan käyttämä oppikirjasarja toteuttaa opettajan mielestä englannin opetussuunnitelman tavoitteita hyvin. Opetuksessaan hän ottaa aktiivisesti huomioon uudet tavoitteet. Koulun opettajille on järjestetty yleistä koulutusta opetussuunnitelman sisällöistä ja aikaa aineryhmien keskinäiselle opetussuunnitelman pohdinnalle.