Fotorealististen 3D-objektien renderointi ja kompositointi elokuvauksessa

Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella fotorealististen 3D-objektien renderointia ja kompositointia elokuvauksessa. Tutkimuskysymys heräsi kiinnostuksestani elokuvauksessa käytettyihin visuaalisiin efekteihin ja siihen, miten elokuvauksen jälkituotannossa käytetyllä renderoinilla ja komposito...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Väisänen, Jaro
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54046
_version_ 1826225813610037248
author Väisänen, Jaro
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Väisänen, Jaro Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Väisänen, Jaro Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Väisänen, Jaro
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella fotorealististen 3D-objektien renderointia ja kompositointia elokuvauksessa. Tutkimuskysymys heräsi kiinnostuksestani elokuvauksessa käytettyihin visuaalisiin efekteihin ja siihen, miten elokuvauksen jälkituotannossa käytetyllä renderoinilla ja kompositoinnilla saadaan fotorealistisia lopputuloksia, kuvaruutuja. Vertailtuja renderointimenetelmiä ovat säteenseuranta ja kuvapohjainen valaistus, jotka kumpikin ovat käytettyjä menetelmiä fotorealismin saavuttamisessa. Säteenseuranta on suorituskyvyltään melko hidas, kun halutaan kuvaruutuun ehdotonta realismia. Sen edut ovat kuitenkin hyvässä laadussa, mikäli laskenta-aika ei ole ongelma. Kuvapohjaista valaistusta puolestaan on helppo hyödyntää 3D-objektien valaistuksessa, koska renderointiin saadaan täysin samat valonlähteet, joita kuvatussa kohtauksessa käytettiin. Nykypäivää ja tulevaisuutta ajatellen kuvapohjaisen valaistuksen periaatteet ovat yhä enemmän esillä, mutta säteenseurannan käyttö siirtyy yhä enemmän animaatioelokuviin. In this Bachelor’s thesis I discuss studies and my own personal views on photorealistic rendering and compositing of 3D objects in cinematography. The purpose of this thesis arose from my interest in visual effects used in movies. In this paper I surveyed how post-production in cinematography uses rendering and compositing to its advantage when the desired result is a photorealistic frame. The rendering methods compared in this thesis are ray tracing and image-based lighting. They are both prominent methods in achieving photorealism and are used widely. Ray tracing faces performance issues in photorealistic rendering but it exceeds in quality if counting time is not an issue. Image-based lighting is fairly easy to use in illuminating 3D objects because the method takes advantage of the global illumination and lighting used in the live-action scene in question. At present and in the future image-based lighting is proving to be the best method in photorealistic rendering, but ray tracing tends to be more popular method in animated movies.
first_indexed 2017-05-20T20:16:11Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Nokka, Marjaana", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "V\u00e4is\u00e4nen, Jaro", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-05-20T13:11:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-05-20T13:11:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54046", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on tarkastella fotorealististen 3D-objektien renderointia ja kompositointia elokuvauksessa. Tutkimuskysymys her\u00e4si kiinnostuksestani elokuvauksessa k\u00e4ytettyihin visuaalisiin efekteihin ja siihen, miten elokuvauksen j\u00e4lkituotannossa k\u00e4ytetyll\u00e4 renderoinilla ja kompositoinnilla saadaan fotorealistisia lopputuloksia, kuvaruutuja. Vertailtuja renderointimenetelmi\u00e4 ovat s\u00e4teenseuranta ja kuvapohjainen valaistus, jotka kumpikin ovat k\u00e4ytettyj\u00e4 menetelmi\u00e4 fotorealismin saavuttamisessa. S\u00e4teenseuranta on suorituskyvylt\u00e4\u00e4n melko hidas, kun halutaan kuvaruutuun ehdotonta realismia. Sen edut ovat kuitenkin hyv\u00e4ss\u00e4 laadussa, mik\u00e4li laskenta-aika ei ole ongelma. Kuvapohjaista valaistusta puolestaan on helppo hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 3D-objektien valaistuksessa, koska renderointiin saadaan t\u00e4ysin samat valonl\u00e4hteet, joita kuvatussa kohtauksessa k\u00e4ytettiin. Nykyp\u00e4iv\u00e4\u00e4 ja tulevaisuutta ajatellen kuvapohjaisen valaistuksen periaatteet ovat yh\u00e4 enemm\u00e4n esill\u00e4, mutta s\u00e4teenseurannan k\u00e4ytt\u00f6 siirtyy yh\u00e4 enemm\u00e4n animaatioelokuviin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "In this Bachelor\u2019s thesis I discuss studies and my own personal views on photorealistic rendering and compositing of 3D objects in cinematography. The purpose of this thesis arose from my interest in visual effects used in movies. In this paper I surveyed how post-production in cinematography uses rendering and compositing to its advantage when the desired result is a photorealistic frame. The rendering methods compared in this thesis are ray tracing and image-based lighting. They are both prominent methods in achieving photorealism and are used widely. Ray tracing faces performance issues in photorealistic rendering but it exceeds in quality if counting time is not an issue. Image-based lighting is fairly easy to use in illuminating 3D objects because the method takes advantage of the global illumination and lighting used in the live-action scene in question. At present and in the future image-based lighting is proving to be the best method in photorealistic rendering, but ray tracing tends to be more popular method in animated movies.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jaro V\u00e4is\u00e4nen (jajosava) on 2017-05-20 13:11:47.493267. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-05-20T13:11:49Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201705202431.pdf: 249430 bytes, checksum: a74d69a7ca75549fae80bde979856e6e (MD5)\nlicense.html: 4820 bytes, checksum: e3cb41cfdea244f12b86ad9b46ff46f6 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-05-20T13:11:49Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201705202431.pdf: 249430 bytes, checksum: a74d69a7ca75549fae80bde979856e6e (MD5)\nlicense.html: 4820 bytes, checksum: e3cb41cfdea244f12b86ad9b46ff46f6 (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "24", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "3D-ymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fotorealismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kompositointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "renderointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tietokonegra\ufb01ikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "valaistus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Fotorealististen 3D-objektien renderointi ja kompositointi elokuvauksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201705202431", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-05-20T13:11:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54046
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:53Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b267601d-c58e-415f-b024-f681d51090a6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201705202431.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Väisänen, Jaro Fotorealististen 3D-objektien renderointi ja kompositointi elokuvauksessa 3D-ympäristö fotorealismi kompositointi renderointi tietokonegrafiikka valaistus Tietotekniikka Mathematical Information Technology
title Fotorealististen 3D-objektien renderointi ja kompositointi elokuvauksessa
title_full Fotorealististen 3D-objektien renderointi ja kompositointi elokuvauksessa
title_fullStr Fotorealististen 3D-objektien renderointi ja kompositointi elokuvauksessa Fotorealististen 3D-objektien renderointi ja kompositointi elokuvauksessa
title_full_unstemmed Fotorealististen 3D-objektien renderointi ja kompositointi elokuvauksessa Fotorealististen 3D-objektien renderointi ja kompositointi elokuvauksessa
title_short Fotorealististen 3D-objektien renderointi ja kompositointi elokuvauksessa
title_sort fotorealististen 3d objektien renderointi ja kompositointi elokuvauksessa
title_txtP Fotorealististen 3D-objektien renderointi ja kompositointi elokuvauksessa
topic 3D-ympäristö fotorealismi kompositointi renderointi tietokonegrafiikka valaistus Tietotekniikka Mathematical Information Technology
topic_facet 3D-ympäristö Mathematical Information Technology Tietotekniikka fotorealismi kompositointi renderointi tietokonegrafiikka valaistus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54046 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705202431
work_keys_str_mv AT väisänenjaro fotorealististen3dobjektienrenderointijakompositointielokuvauksessa