Motivational strategies used by English teachers students’ opinions

Se, miten motivoituneita ihmiset ovat tekemään asioita elämässään, vaikuttaa suuresti heidän saavutuksiinsa. Motivaatiolla on myös huomattava yhteys menestymiseen vieraiden kielten opiskelussa. Motivaation vaikutusta vieraiden kielten opiskeluun on tutkittu laajasti, mutta opiskelijoiden mielipidett...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kalmari, Iida
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54030
_version_ 1826225807386738688
author Kalmari, Iida
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kalmari, Iida Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kalmari, Iida Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kalmari, Iida
datasource_str_mv jyx
description Se, miten motivoituneita ihmiset ovat tekemään asioita elämässään, vaikuttaa suuresti heidän saavutuksiinsa. Motivaatiolla on myös huomattava yhteys menestymiseen vieraiden kielten opiskelussa. Motivaation vaikutusta vieraiden kielten opiskeluun on tutkittu laajasti, mutta opiskelijoiden mielipidettä opettajien käyttämiin motivointikeinoihin ei ole juuri tutkittu Suomessa. Tässä tutkimuksessa selvitettiin lukion ensimmäisen luokan opiskelijoiden mielipiteitä motivointikeinoista, joita englannin opettajat voisivat käyttää opetuksessaan. Opiskelijat täyttivät kyselylomakkeen, jossa heidän tuli valita Zoltán Dörnyein opettajan käyttämien motivointikeinojen listasta neljä eniten motivoivaa ja neljä vähiten motivoivaa keinoa ja perustella valintansa. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös eroja urheilulukiolaisten ja lukiolaisten, tyttöjen ja poikien ja menestyneiden ja vähemmän menestyneiden opiskelijoiden vastausten välillä. Opiskelijoiden suosikkimotivointikeinoihin kuuluivat, että opettaja antaa heille onnistumisen kokemuksia, antaa arvosanoja motivoivalla tavalla, kertoo, mitä opiskelijat voivat saavuttaa elämässään osatessaan englantia ja luo luokkaan mukavan ja kannustavan ilmapiirin. He kokivat vähiten motivoivaksi, että opettaja pyytää heitä allekirjoittamaan oppimistavoitteita, keskustelee heidän vanhempiensa kanssa, teettää ryhmätöitä, laittaa opiskelijat leikkimään tutustumisleikkejä, käskee kaikkien osallistua tuntityöskentelyyn ja kannustaa opiskelijoita selittämään epäonnistumisiaan yrittämisen eikä taitojen puutteella. Opettajat voisivat ottaa tutkimukseni tulokset huomioon miettiessään, miten he motivoisivat opiskelijoitaan parhaiten opiskelemaan kieliä. Jatkotutkimuksia voitaisiin suorittaa esimerkiksi kohderyhmää tai tutkimusmenetelmää muuttamalla.
first_indexed 2024-09-11T08:51:49Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalaja, Paula", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kalmari, Iida", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-05-18T12:18:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-05-18T12:18:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54030", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Se, miten motivoituneita ihmiset ovat tekem\u00e4\u00e4n asioita el\u00e4m\u00e4ss\u00e4\u00e4n, vaikuttaa suuresti heid\u00e4n saavutuksiinsa. Motivaatiolla on my\u00f6s huomattava yhteys menestymiseen vieraiden kielten opiskelussa. Motivaation vaikutusta vieraiden kielten opiskeluun on tutkittu laajasti, mutta opiskelijoiden mielipidett\u00e4 opettajien k\u00e4ytt\u00e4miin motivointikeinoihin ei ole juuri tutkittu Suomessa. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin lukion ensimm\u00e4isen luokan opiskelijoiden mielipiteit\u00e4 motivointikeinoista, joita englannin opettajat voisivat k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 opetuksessaan. Opiskelijat t\u00e4yttiv\u00e4t kyselylomakkeen, jossa heid\u00e4n tuli valita Zolt\u00e1n D\u00f6rnyein opettajan k\u00e4ytt\u00e4mien motivointikeinojen listasta nelj\u00e4 eniten motivoivaa ja nelj\u00e4 v\u00e4hiten motivoivaa keinoa ja perustella valintansa. Tutkimuksessa tarkasteltiin my\u00f6s eroja urheilulukiolaisten ja lukiolaisten, tytt\u00f6jen ja poikien ja menestyneiden ja v\u00e4hemm\u00e4n menestyneiden opiskelijoiden vastausten v\u00e4lill\u00e4. Opiskelijoiden suosikkimotivointikeinoihin kuuluivat, ett\u00e4 opettaja antaa heille onnistumisen kokemuksia, antaa arvosanoja motivoivalla tavalla, kertoo, mit\u00e4 opiskelijat voivat saavuttaa el\u00e4m\u00e4ss\u00e4\u00e4n osatessaan englantia ja luo luokkaan mukavan ja kannustavan ilmapiirin. He kokivat v\u00e4hiten motivoivaksi, ett\u00e4 opettaja pyyt\u00e4\u00e4 heit\u00e4 allekirjoittamaan oppimistavoitteita, keskustelee heid\u00e4n vanhempiensa kanssa, teett\u00e4\u00e4 ryhm\u00e4t\u00f6it\u00e4, laittaa opiskelijat leikkim\u00e4\u00e4n tutustumisleikkej\u00e4, k\u00e4skee kaikkien osallistua tuntity\u00f6skentelyyn ja kannustaa opiskelijoita selitt\u00e4m\u00e4\u00e4n ep\u00e4onnistumisiaan yritt\u00e4misen eik\u00e4 taitojen puutteella. Opettajat voisivat ottaa tutkimukseni tulokset huomioon miettiess\u00e4\u00e4n, miten he motivoisivat opiskelijoitaan parhaiten opiskelemaan kieli\u00e4. Jatkotutkimuksia voitaisiin suorittaa esimerkiksi kohderyhm\u00e4\u00e4 tai tutkimusmenetelm\u00e4\u00e4 muuttamalla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Iida Kalmari (iikakalm) on 2017-05-18 12:18:49.610915. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-05-18T12:18:49Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201705182411.pdf: 493588 bytes, checksum: 2cc678fec10eb9646787f707cc9368b1 (MD5)\r\nlicense.html: 4812 bytes, checksum: 3de7717a9244c2319371a3b2b82a5ced (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-05-18T12:18:50Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201705182411.pdf: 493588 bytes, checksum: 2cc678fec10eb9646787f707cc9368b1 (MD5)\r\nlicense.html: 4812 bytes, checksum: 3de7717a9244c2319371a3b2b82a5ced (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "26", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teachers", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "strategies", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Motivational strategies used by English teachers : students\u2019 opinions", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201705182411", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-05-18T12:18:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54030
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:42Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ebaf8f67-9f2e-4e6c-9eb9-e4d7ff13a893\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201705182411.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kalmari, Iida Motivational strategies used by English teachers : students’ opinions English language learning motivation teachers strategies Englannin kieli
title Motivational strategies used by English teachers : students’ opinions
title_full Motivational strategies used by English teachers : students’ opinions
title_fullStr Motivational strategies used by English teachers : students’ opinions Motivational strategies used by English teachers : students’ opinions
title_full_unstemmed Motivational strategies used by English teachers : students’ opinions Motivational strategies used by English teachers : students’ opinions
title_short Motivational strategies used by English teachers
title_sort motivational strategies used by english teachers students opinions
title_sub students’ opinions
title_txtP Motivational strategies used by English teachers : students’ opinions
topic English language learning motivation teachers strategies Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English language learning motivation strategies teachers
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54030 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705182411
work_keys_str_mv AT kalmariiida motivationalstrategiesusedbyenglishteachersstudentsopinions