Yhteenveto: | Se, miten motivoituneita ihmiset ovat tekemään asioita elämässään, vaikuttaa suuresti heidän saavutuksiinsa. Motivaatiolla on myös huomattava yhteys menestymiseen vieraiden kielten opiskelussa. Motivaation vaikutusta vieraiden kielten opiskeluun on tutkittu laajasti, mutta opiskelijoiden mielipidettä opettajien käyttämiin motivointikeinoihin ei ole juuri tutkittu Suomessa. Tässä tutkimuksessa selvitettiin lukion ensimmäisen luokan opiskelijoiden mielipiteitä motivointikeinoista, joita englannin opettajat voisivat käyttää opetuksessaan. Opiskelijat täyttivät kyselylomakkeen, jossa heidän tuli valita Zoltán Dörnyein opettajan käyttämien motivointikeinojen listasta neljä eniten motivoivaa ja neljä vähiten motivoivaa keinoa ja perustella valintansa. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös eroja urheilulukiolaisten ja lukiolaisten, tyttöjen ja poikien ja menestyneiden ja vähemmän menestyneiden opiskelijoiden vastausten välillä. Opiskelijoiden suosikkimotivointikeinoihin kuuluivat, että opettaja antaa heille onnistumisen kokemuksia, antaa arvosanoja motivoivalla tavalla, kertoo, mitä opiskelijat voivat saavuttaa elämässään osatessaan englantia ja luo luokkaan mukavan ja kannustavan ilmapiirin. He kokivat vähiten motivoivaksi, että opettaja pyytää heitä allekirjoittamaan oppimistavoitteita, keskustelee heidän vanhempiensa kanssa, teettää ryhmätöitä, laittaa opiskelijat leikkimään tutustumisleikkejä, käskee kaikkien osallistua tuntityöskentelyyn ja kannustaa opiskelijoita selittämään epäonnistumisiaan yrittämisen eikä taitojen puutteella. Opettajat voisivat ottaa tutkimukseni tulokset huomioon miettiessään, miten he motivoisivat opiskelijoitaan parhaiten opiskelemaan kieliä. Jatkotutkimuksia voitaisiin suorittaa esimerkiksi kohderyhmää tai tutkimusmenetelmää muuttamalla.
|