Opettajien, oppilaiden ja vanhempien näkemyksiä sosiaalisen median hyödyistä ja haasteista

Lapset ja nuoret käyttävät nykyään paljon aikaa sosiaalisessa mediassa. Kouluissa sosiaalisen median käyttö on kuitenkin melko vähäistä. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä hyötyjä ja ongelmakohtia oppilaat, opettajat ja vanhemmat kokevat sosiaalisen median käytössä. Lisäksi tutkimuskoh...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pietiläinen, Salla
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54029
_version_ 1828193098173251584
author Pietiläinen, Salla
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pietiläinen, Salla Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pietiläinen, Salla Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pietiläinen, Salla
datasource_str_mv jyx
description Lapset ja nuoret käyttävät nykyään paljon aikaa sosiaalisessa mediassa. Kouluissa sosiaalisen median käyttö on kuitenkin melko vähäistä. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä hyötyjä ja ongelmakohtia oppilaat, opettajat ja vanhemmat kokevat sosiaalisen median käytössä. Lisäksi tutkimuskohteena on, millaista vuorovaikutus on opettajien, oppilaiden ja vanhempien välillä sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksessa haluttiin myös selvittää, mitä sovelluksia kyseisten ryhmien edustajat käyttävät. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kolmea opettajaa, neljää 4.-5.-luokkalaista oppilaista ja kolmea alakouluikäisen oppilaan vanhempaa. Haastattelut litteroitiin ja analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Tutkimuksessa käytettiin femomenografista tutkimusotetta. Tutkimuksen tulosten perusteella sosiaalisen median käytössä nähdään paljon sekä hyötyjä että haasteita. Eniten keskustelua herättänyt haaste oli selkeästi sosiaalisessa mediassa tapahtuva kiusaaminen. Lähes kaikki haastateltavat tiesivät kiusaamistapauksista. Muita aineistosta nousseita haasteita olivat työn ja vapaa-ajan rajan hämärtyminen, keskittymisongelmien lisääntyminen, negatiivinen vaikutus unen laatuun ja määrään sekä liikunnan vähentyminen. Haastatteluissa nousi esille paljon myös sosiaalisen median hyötyjä. Näitä olivat muun muassa verkostoituminen, tiedon jakaminen, arkipäiväisten asioiden sopimisen helpottuminen sekä kodin ja koulun yhteistyön lisääntyminen. Tässä tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella voi todeta, että sosiaalinen media tuo mukanaan monia haasteita, mutta oikein käytettynä se voi luoda myös paljon mahdollisuuksia sekä lasten että aikuisten elämään.
first_indexed 2024-09-11T08:51:18Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pirhonen, Antti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pietil\u00e4inen, Salla", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-05-18T12:15:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-05-18T12:15:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1702062", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54029", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lapset ja nuoret k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t nyky\u00e4\u00e4n paljon aikaa sosiaalisessa mediassa. Kouluissa sosiaalisen median k\u00e4ytt\u00f6 on kuitenkin melko v\u00e4h\u00e4ist\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 hy\u00f6tyj\u00e4 ja ongelmakohtia oppilaat, opettajat ja vanhemmat kokevat sosiaalisen median k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkimuskohteena on, millaista vuorovaikutus on opettajien, oppilaiden ja vanhempien v\u00e4lill\u00e4 sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksessa haluttiin my\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 sovelluksia kyseisten ryhmien edustajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t. \nTutkimus toteutettiin haastattelemalla kolmea opettajaa, nelj\u00e4\u00e4 4.-5.-luokkalaista oppilaista ja kolmea alakouluik\u00e4isen oppilaan vanhempaa. Haastattelut litteroitiin ja analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin teemoittelua. Tutkimuksessa k\u00e4ytettiin femomenografista tutkimusotetta.\nTutkimuksen tulosten perusteella sosiaalisen median k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 n\u00e4hd\u00e4\u00e4n paljon sek\u00e4 hy\u00f6tyj\u00e4 ett\u00e4 haasteita. Eniten keskustelua her\u00e4tt\u00e4nyt haaste oli selke\u00e4sti sosiaalisessa mediassa tapahtuva kiusaaminen. L\u00e4hes kaikki haastateltavat tiesiv\u00e4t kiusaamistapauksista. Muita aineistosta nousseita haasteita olivat ty\u00f6n ja vapaa-ajan rajan h\u00e4m\u00e4rtyminen, keskittymisongelmien lis\u00e4\u00e4ntyminen, negatiivinen vaikutus unen laatuun ja m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n sek\u00e4 liikunnan v\u00e4hentyminen. Haastatteluissa nousi esille paljon my\u00f6s sosiaalisen median hy\u00f6tyj\u00e4. N\u00e4it\u00e4 olivat muun muassa verkostoituminen, tiedon jakaminen, arkip\u00e4iv\u00e4isten asioiden sopimisen helpottuminen sek\u00e4 kodin ja koulun yhteisty\u00f6n lis\u00e4\u00e4ntyminen. \nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella voi todeta, ett\u00e4 sosiaalinen media tuo mukanaan monia haasteita, mutta oikein k\u00e4ytettyn\u00e4 se voi luoda my\u00f6s paljon mahdollisuuksia sek\u00e4 lasten ett\u00e4 aikuisten el\u00e4m\u00e4\u00e4n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Salla Pietil\u00e4inen (sspietil) on 2017-05-18 12:15:02.265812. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-05-18T12:15:02Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201705182409.pdf: 372531 bytes, checksum: cb1d289a789ca0856c9d8c2007b4f2f1 (MD5)\nlicense.html: 4860 bytes, checksum: 4c59c61ea2f64f3c792a3e16f0b70e9b (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-05-18T12:15:02Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201705182409.pdf: 372531 bytes, checksum: cb1d289a789ca0856c9d8c2007b4f2f1 (MD5)\nlicense.html: 4860 bytes, checksum: 4c59c61ea2f64f3c792a3e16f0b70e9b (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (64 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digiloikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien, oppilaiden ja vanhempien n\u00e4kemyksi\u00e4 sosiaalisen median hy\u00f6dyist\u00e4 ja haasteista", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201705182409", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-05-18T12:15:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diginatiivit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mediakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54029
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:17Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0f3e299c-5c1d-4ce8-a428-0f8737f148d1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201705182409.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pietiläinen, Salla Opettajien, oppilaiden ja vanhempien näkemyksiä sosiaalisen median hyödyistä ja haasteista digiloikka Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 sosiaalinen media diginatiivit mediakasvatus oppimisympäristö
title Opettajien, oppilaiden ja vanhempien näkemyksiä sosiaalisen median hyödyistä ja haasteista
title_full Opettajien, oppilaiden ja vanhempien näkemyksiä sosiaalisen median hyödyistä ja haasteista
title_fullStr Opettajien, oppilaiden ja vanhempien näkemyksiä sosiaalisen median hyödyistä ja haasteista Opettajien, oppilaiden ja vanhempien näkemyksiä sosiaalisen median hyödyistä ja haasteista
title_full_unstemmed Opettajien, oppilaiden ja vanhempien näkemyksiä sosiaalisen median hyödyistä ja haasteista Opettajien, oppilaiden ja vanhempien näkemyksiä sosiaalisen median hyödyistä ja haasteista
title_short Opettajien, oppilaiden ja vanhempien näkemyksiä sosiaalisen median hyödyistä ja haasteista
title_sort opettajien oppilaiden ja vanhempien näkemyksiä sosiaalisen median hyödyistä ja haasteista
title_txtP Opettajien, oppilaiden ja vanhempien näkemyksiä sosiaalisen median hyödyistä ja haasteista
topic digiloikka Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 sosiaalinen media diginatiivit mediakasvatus oppimisympäristö
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education digiloikka diginatiivit mediakasvatus oppimisympäristö sosiaalinen media
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54029 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705182409
work_keys_str_mv AT pietiläinensalla opettajienoppilaidenjavanhempiennäkemyksiäsosiaalisenmedianhyödyistäjahaasteist