Lukemisen ja laskemisen sujuvuuspulmien päällekkäisyys ja tunnistamisen luotettavuus tutkimuskerrasta toiseen

Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, kuinka päällekkäisiä lukemisen ja laskemisen sujuvuuspulmat ovat, miten luotettavasti yhtenä ajankohtana pystytään tunnistamaan sujuvuuspulmien päällekkäistyminen ja onko sukupuolella yhteyttä sujuvuuspulmien päällekkäisyyteen. Tutkimus perustuu Jyväskylän...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Määttä, Minna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54004
_version_ 1826225709175013376
author Määttä, Minna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Määttä, Minna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Määttä, Minna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Määttä, Minna
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, kuinka päällekkäisiä lukemisen ja laskemisen sujuvuuspulmat ovat, miten luotettavasti yhtenä ajankohtana pystytään tunnistamaan sujuvuuspulmien päällekkäistyminen ja onko sukupuolella yhteyttä sujuvuuspulmien päällekkäisyyteen. Tutkimus perustuu Jyväskylän yliopiston ja Niilo Mäki Instituutin yhteiseen SELDI -hankkeeseen. Aineisto on kerätty Keski- ja Itä-Suomesta vuosien 2013–2014 aikana ja tutkimukseen osallistui yhteensä noin 1400 2.-5.-luokkalaista oppilasta. Sujuvuuspulmien tunnistamisen luotettavuutta tutkittiin kahden eri mittauskerran avulla ja lukemisen ja laskemisen hitaus määriteltiin keskihajonnan katkaisurajan -1 perusteella. Tuloksien kuvaamisessa käytettiin frekvenssilukuja ja sektoridiagrammia. Ristiintaulukoinnin avulla tarkasteltiin, kuinka luotettavaa yhtenä ajankohtana tehty sujuvuuspulmien tunnistaminen oli ja oliko sukupuolella yhteyttä sujuvuuspulmien päällekkäisyyteen. Sukupuolen suhteen tilastollista merkitsevyyttä selvitettiin x2-testillä. Sujuvuuspulmien päällekkäisyys oli molemmissa mittauksissa hieman yli 4 % koko otoksesta. Noin kolmasosalla niistä, joilla oli laskeminen hidasta, oli myös lukeminen hidasta. Oppilaita joilla oli lukemisen ja laskemisen komorbiditeetti molempina mittausajankohtina oli 1,7 % eli yhtenä ajankohtana ei pystytä tunnistamaan sujuvuuspulmien päällekkäistymistä täysin luotettavasti. Sukupuolella todettiin olevan yhteyttä sujuvuuspulmien päällekkäisyyteen siten, että lukemisen hitautta esiintyi useammin pojilla kuin tytöillä.
first_indexed 2024-09-11T08:50:01Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koponen, Tuire", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4\u00e4tt\u00e4, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-05-17T16:17:41Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-05-17T16:17:41Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1702022", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54004", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka p\u00e4\u00e4llekk\u00e4isi\u00e4 lukemisen ja laskemisen sujuvuuspulmat ovat, miten luotettavasti yhten\u00e4 ajankohtana pystyt\u00e4\u00e4n tunnistamaan sujuvuuspulmien p\u00e4\u00e4llekk\u00e4istyminen ja onko sukupuolella yhteytt\u00e4 sujuvuuspulmien p\u00e4\u00e4llekk\u00e4isyyteen. Tutkimus perustuu Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston ja Niilo M\u00e4ki Instituutin yhteiseen SELDI -hankkeeseen. Aineisto on ker\u00e4tty Keski- ja It\u00e4-Suomesta vuosien 2013\u20132014 aikana ja tutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 noin 1400 2.-5.-luokkalaista oppilasta. Sujuvuuspulmien tunnistamisen luotettavuutta tutkittiin kahden eri mittauskerran avulla ja lukemisen ja laskemisen hitaus m\u00e4\u00e4riteltiin keskihajonnan katkaisurajan -1 perusteella. Tuloksien kuvaamisessa k\u00e4ytettiin frekvenssilukuja ja sektoridiagrammia. Ristiintaulukoinnin avulla tarkasteltiin, kuinka luotettavaa yhten\u00e4 ajankohtana tehty sujuvuuspulmien tunnistaminen oli ja oliko sukupuolella yhteytt\u00e4 sujuvuuspulmien p\u00e4\u00e4llekk\u00e4isyyteen. Sukupuolen suhteen tilastollista merkitsevyytt\u00e4 selvitettiin x2-testill\u00e4. Sujuvuuspulmien p\u00e4\u00e4llekk\u00e4isyys oli molemmissa mittauksissa hieman yli 4 % koko otoksesta. Noin kolmasosalla niist\u00e4, joilla oli laskeminen hidasta, oli my\u00f6s lukeminen hidasta. Oppilaita joilla oli lukemisen ja laskemisen komorbiditeetti molempina mittausajankohtina oli 1,7 % eli yhten\u00e4 ajankohtana ei pystyt\u00e4 tunnistamaan sujuvuuspulmien p\u00e4\u00e4llekk\u00e4istymist\u00e4 t\u00e4ysin luotettavasti. Sukupuolella todettiin olevan yhteytt\u00e4 sujuvuuspulmien p\u00e4\u00e4llekk\u00e4isyyteen siten, ett\u00e4 lukemisen hitautta esiintyi useammin pojilla kuin tyt\u00f6ill\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Minna M\u00e4\u00e4tt\u00e4 (minnahyn) on 2017-05-17 16:17:41.190651. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-05-17T16:17:41Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201705172396.pdf: 526464 bytes, checksum: e059edb0c9162748f50d9b15b1796113 (MD5)\r\nlicense.html: 4873 bytes, checksum: 60e0009b1f35e8888c4dabefb3117e77 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-05-17T16:17:41Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201705172396.pdf: 526464 bytes, checksum: e059edb0c9162748f50d9b15b1796113 (MD5)\r\nlicense.html: 4873 bytes, checksum: 60e0009b1f35e8888c4dabefb3117e77 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (47 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukutaidon kehitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laskutaidon kehitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukemisen sujuvuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laskemisen sujuvuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "komorbiditeetti.", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lukemisen ja laskemisen sujuvuuspulmien p\u00e4\u00e4llekk\u00e4isyys ja tunnistamisen luotettavuus tutkimuskerrasta toiseen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201705172396", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-05-17T16:17:41Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laskeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sujuvuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "komorbiditeetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54004
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:23Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/592736d6-3741-4c00-b005-031a48dfffa8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201705172396.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Määttä, Minna Lukemisen ja laskemisen sujuvuuspulmien päällekkäisyys ja tunnistamisen luotettavuus tutkimuskerrasta toiseen lukutaidon kehitys laskutaidon kehitys lukemisen sujuvuus laskemisen sujuvuus komorbiditeetti. Erityispedagogiikka Special Education 101 lukutaito matemaattiset taidot lukeminen laskeminen sujuvuus komorbiditeetti
title Lukemisen ja laskemisen sujuvuuspulmien päällekkäisyys ja tunnistamisen luotettavuus tutkimuskerrasta toiseen
title_full Lukemisen ja laskemisen sujuvuuspulmien päällekkäisyys ja tunnistamisen luotettavuus tutkimuskerrasta toiseen
title_fullStr Lukemisen ja laskemisen sujuvuuspulmien päällekkäisyys ja tunnistamisen luotettavuus tutkimuskerrasta toiseen Lukemisen ja laskemisen sujuvuuspulmien päällekkäisyys ja tunnistamisen luotettavuus tutkimuskerrasta toiseen
title_full_unstemmed Lukemisen ja laskemisen sujuvuuspulmien päällekkäisyys ja tunnistamisen luotettavuus tutkimuskerrasta toiseen Lukemisen ja laskemisen sujuvuuspulmien päällekkäisyys ja tunnistamisen luotettavuus tutkimuskerrasta toiseen
title_short Lukemisen ja laskemisen sujuvuuspulmien päällekkäisyys ja tunnistamisen luotettavuus tutkimuskerrasta toiseen
title_sort lukemisen ja laskemisen sujuvuuspulmien päällekkäisyys ja tunnistamisen luotettavuus tutkimuskerrasta toiseen
title_txtP Lukemisen ja laskemisen sujuvuuspulmien päällekkäisyys ja tunnistamisen luotettavuus tutkimuskerrasta toiseen
topic lukutaidon kehitys laskutaidon kehitys lukemisen sujuvuus laskemisen sujuvuus komorbiditeetti. Erityispedagogiikka Special Education 101 lukutaito matemaattiset taidot lukeminen laskeminen sujuvuus komorbiditeetti
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education komorbiditeetti komorbiditeetti. laskeminen laskemisen sujuvuus laskutaidon kehitys lukeminen lukemisen sujuvuus lukutaidon kehitys lukutaito matemaattiset taidot sujuvuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54004 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705172396
work_keys_str_mv AT määttäminna lukemisenjalaskemisensujuvuuspulmienpäällekkäisyysjatunnistamisenluotettavuustutkimu