Eheytyminen koira-avusteisuuden merkitys erityisoppilaalle

Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää koira-avusteisuuden merkitystä erityisoppilaalle ja tuottaa tietoa koira-avusteisen pedagogiikan hyödyistä koulussa. Tutkimuksessa selvitettiin erityisoppilaiden (N=5) kokemuksia koira-avusteisesta interventiosta erityisopetuksen pienryhmässä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rautio, Riikka
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53991
Description
Summary:Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää koira-avusteisuuden merkitystä erityisoppilaalle ja tuottaa tietoa koira-avusteisen pedagogiikan hyödyistä koulussa. Tutkimuksessa selvitettiin erityisoppilaiden (N=5) kokemuksia koira-avusteisesta interventiosta erityisopetuksen pienryhmässä. Tutkimuksen aineis-to kerättiin haastatteluilla ja memoilla. Analyysimenetelmänä oli glaserilainen grounded theory (GT), jolla muodostettiin jatkuvan vertailun menetelmällä ai-neistoperustainen (substantiaalinen) teoria. Aineistoperustainen teoria muodos-tui kategorioimalla. Analyysi eteni avoimesta (open) koodauksesta valikoivaan (selective) ja teoreettiseen (theoretical) koodaukseen. Analyysissä alakategorioiksi muodostuivat arvokkaaksi tulemisen koke-mus ja turvallisuuden kokemus, jotka kuvaavat erityisoppilaiden sosiaalisia prosesseja koira-avusteisessa luokassa. Alakategorioista muodostui yksi ydin-kategoria, joka on eheytyminen. Teoreettisella integraatiolla osoitettiin aineisto-perustaisen teorian nivoutuminen jo olemassa olevaan tieteelliseen tietoon. Eheytymisteorian tietoa voidaan hyödyntää suunnitellessa tai tutkiessa koira-avusteisuutta tulevaisuudessa.