Summary: | Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää koira-avusteisuuden merkitystä erityisoppilaalle ja tuottaa tietoa koira-avusteisen pedagogiikan hyödyistä koulussa.
Tutkimuksessa selvitettiin erityisoppilaiden (N=5) kokemuksia koira-avusteisesta interventiosta erityisopetuksen pienryhmässä. Tutkimuksen aineis-to kerättiin haastatteluilla ja memoilla. Analyysimenetelmänä oli glaserilainen grounded theory (GT), jolla muodostettiin jatkuvan vertailun menetelmällä ai-neistoperustainen (substantiaalinen) teoria. Aineistoperustainen teoria muodos-tui kategorioimalla. Analyysi eteni avoimesta (open) koodauksesta valikoivaan (selective) ja teoreettiseen (theoretical) koodaukseen.
Analyysissä alakategorioiksi muodostuivat arvokkaaksi tulemisen koke-mus ja turvallisuuden kokemus, jotka kuvaavat erityisoppilaiden sosiaalisia prosesseja koira-avusteisessa luokassa. Alakategorioista muodostui yksi ydin-kategoria, joka on eheytyminen. Teoreettisella integraatiolla osoitettiin aineisto-perustaisen teorian nivoutuminen jo olemassa olevaan tieteelliseen tietoon.
Eheytymisteorian tietoa voidaan hyödyntää suunnitellessa tai tutkiessa koira-avusteisuutta tulevaisuudessa.
|