Drama as a method of teaching EFL vocabulary a material package for lower secondary school teachers

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) mukaan vieraan kielen opetuksessa ”leikin, laulun, pelillisyyden ja draaman avulla oppilaat saavat mahdollisuuden kokeilla kasvavaa kielitaitoaan ja käsitellä myös asenteita”. Monille vieraiden kielten opettajille draama on kuitenkin kohtuullisen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Eskelinen, Marja
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53981
_version_ 1826225737435185152
author Eskelinen, Marja
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Eskelinen, Marja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Eskelinen, Marja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Eskelinen, Marja
datasource_str_mv jyx
description Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) mukaan vieraan kielen opetuksessa ”leikin, laulun, pelillisyyden ja draaman avulla oppilaat saavat mahdollisuuden kokeilla kasvavaa kielitaitoaan ja käsitellä myös asenteita”. Monille vieraiden kielten opettajille draama on kuitenkin kohtuullisen vieras työkalu eikä sen sovellusmahdollisuuksia tunneta. Tämä materiaalipaketti onkin suunnattu yläkoulun englannin opettajille resurssipankiksi englannin sanaston opettamiseen draamakasvatuksen keinoja hyödyntäen. Kohderyhmäksi valikoituivat yläkouluikäiset nuoret, koska heillä on käytännön kielitaitoa jo sen verran, että he pystyvät toimimaan draamassa ja kommunikoimaan spontaanisti. Teoriaosiossa paneudun draamakasvatuksen perusperiaatteisiin ja lähtökohtiin sekä vieraan kielen sanaston oppimiseen ja opettamiseen. Materiaalipaketissa konkretisoituu, kuinka draaman keinoja voi hyödyntää englannin sanaston opettamisessa. Materiaalipaketin työkaluja ovat muiden muassa liike ja miimit, roolileikki, improvisaatio, draamapelit sekä draama keinona kiinnittää huomiota tiettyihin kohtiin opiskeltavassa asiassa. Tehtävien aiheet ovat saaneet inspiraatiota opetussuunnitelman laaja-alaisen osaamisen tavoitteista ja niissä on hyödynnetty oppiainerajoja ylittäviä todellisen maailman ilmiöitä ja teemoja kokonaisuuksina. Materiaalipaketin tehtävät on jaoteltu kolmeen luokkaan – helpot, keskivaikeat, vaativat – sen mukaan kuinka haastavia ne ovat toteuttaa opettajan näkökulmasta. Helpot tehtävät ovat tyypillisesti lyhyitä improvisaatio- ja miimiharjoituksia, mutta tehtävien haasteellisuuden kasvaessa ne muuttuvat jopa useampia oppitunteja käsittäviksi kokonaisuuksiksi, joissa on draaman ja sanaston lisäksi runsaasti muutakin oppimispotentiaalia, ja opettajan rooli kokonaisuuden hallitsemisessa ja ohjaamisessa muuttuu oleelliseksi.
first_indexed 2023-03-22T09:57:57Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Katja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Eskelinen, Marja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-05-17T09:24:44Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-05-17T09:24:44Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1701931", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53981", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) mukaan vieraan kielen opetuksessa \u201dleikin, laulun, pelillisyyden ja draaman avulla oppilaat saavat mahdollisuuden kokeilla kasvavaa kielitaitoaan ja k\u00e4sitell\u00e4 my\u00f6s asenteita\u201d. Monille vieraiden kielten opettajille draama on kuitenkin kohtuullisen vieras ty\u00f6kalu eik\u00e4 sen sovellusmahdollisuuksia tunneta. T\u00e4m\u00e4 materiaalipaketti onkin suunnattu yl\u00e4koulun englannin opettajille resurssipankiksi englannin sanaston opettamiseen draamakasvatuksen keinoja hy\u00f6dynt\u00e4en. Kohderyhm\u00e4ksi valikoituivat yl\u00e4kouluik\u00e4iset nuoret, koska heill\u00e4 on k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n kielitaitoa jo sen verran, ett\u00e4 he pystyv\u00e4t toimimaan draamassa ja kommunikoimaan spontaanisti. \r\n \r\nTeoriaosiossa paneudun draamakasvatuksen perusperiaatteisiin ja l\u00e4ht\u00f6kohtiin sek\u00e4 vieraan kielen sanaston oppimiseen ja opettamiseen. Materiaalipaketissa konkretisoituu, kuinka draaman keinoja voi hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 englannin sanaston opettamisessa. Materiaalipaketin ty\u00f6kaluja ovat muiden muassa liike ja miimit, roolileikki, improvisaatio, draamapelit sek\u00e4 draama keinona kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota tiettyihin kohtiin opiskeltavassa asiassa. Teht\u00e4vien aiheet ovat saaneet inspiraatiota opetussuunnitelman laaja-alaisen osaamisen tavoitteista ja niiss\u00e4 on hy\u00f6dynnetty oppiainerajoja ylitt\u00e4vi\u00e4 todellisen maailman ilmi\u00f6it\u00e4 ja teemoja kokonaisuuksina. \r\n \r\nMateriaalipaketin teht\u00e4v\u00e4t on jaoteltu kolmeen luokkaan \u2013 helpot, keskivaikeat, vaativat \u2013 sen mukaan kuinka haastavia ne ovat toteuttaa opettajan n\u00e4k\u00f6kulmasta. Helpot teht\u00e4v\u00e4t ovat tyypillisesti lyhyit\u00e4 improvisaatio- ja miimiharjoituksia, mutta teht\u00e4vien haasteellisuuden kasvaessa ne muuttuvat jopa useampia oppitunteja k\u00e4sitt\u00e4viksi kokonaisuuksiksi, joissa on draaman ja sanaston lis\u00e4ksi runsaasti muutakin oppimispotentiaalia, ja opettajan rooli kokonaisuuden hallitsemisessa ja ohjaamisessa muuttuu oleelliseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Marja Eskelinen (majoeske) on 2017-05-17 09:24:42.718415. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-05-17T09:24:44Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201705172385.pdf: 9313238 bytes, checksum: f9ca320c1e0d47beb36cb4ef8c764327 (MD5)\r\nlicense.html: 4861 bytes, checksum: 06bf277c1720c6e50691f614165f215f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-05-17T09:24:44Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201705172385.pdf: 9313238 bytes, checksum: f9ca320c1e0d47beb36cb4ef8c764327 (MD5)\r\nlicense.html: 4861 bytes, checksum: 06bf277c1720c6e50691f614165f215f (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (177 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vocabulary", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "drama", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "foreign language teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "material package", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Drama as a method of teaching EFL vocabulary : a material package for lower secondary school teachers", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201705172385", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-05-17T09:24:44Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sanastot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "draamakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53981
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:42Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/64a80e4d-d170-46e6-b2aa-4026f744de19\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201705172385.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Eskelinen, Marja Drama as a method of teaching EFL vocabulary : a material package for lower secondary school teachers EFL vocabulary drama foreign language teaching material package Englannin kieli English 301 englannin kieli opetus sanastot draamakasvatus oppimateriaali
title Drama as a method of teaching EFL vocabulary : a material package for lower secondary school teachers
title_full Drama as a method of teaching EFL vocabulary : a material package for lower secondary school teachers
title_fullStr Drama as a method of teaching EFL vocabulary : a material package for lower secondary school teachers Drama as a method of teaching EFL vocabulary : a material package for lower secondary school teachers
title_full_unstemmed Drama as a method of teaching EFL vocabulary : a material package for lower secondary school teachers Drama as a method of teaching EFL vocabulary : a material package for lower secondary school teachers
title_short Drama as a method of teaching EFL vocabulary
title_sort drama as a method of teaching efl vocabulary a material package for lower secondary school teachers
title_sub a material package for lower secondary school teachers
title_txtP Drama as a method of teaching EFL vocabulary : a material package for lower secondary school teachers
topic EFL vocabulary drama foreign language teaching material package Englannin kieli English 301 englannin kieli opetus sanastot draamakasvatus oppimateriaali
topic_facet 301 EFL Englannin kieli English draamakasvatus drama englannin kieli foreign language teaching material package opetus oppimateriaali sanastot vocabulary
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53981 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705172385
work_keys_str_mv AT eskelinenmarja dramaasamethodofteachingeflvocabularyamaterialpackageforlowersecondaryschoolteach