Digitalize it! Upper secondary school students’ views on the digitalized matriculation examination

Tiivistelmä – Abstract Suomalainen ylioppilastutkinto on käymässä läpi merkittävää muutosta, sillä vuoteen 2019 mennessä kaikki ylioppilastutkintoon kuuluvat kokeet tehdään sähköisessä muodossa. Kannettavalla tietokoneella tehtävän ylioppilaskokeen nähdään sopivan paremmin tämän päivän lukiolaisille...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Savolainen, Jenna
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53979
_version_ 1826225805750960128
author Savolainen, Jenna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Savolainen, Jenna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Savolainen, Jenna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Savolainen, Jenna
datasource_str_mv jyx
description Tiivistelmä – Abstract Suomalainen ylioppilastutkinto on käymässä läpi merkittävää muutosta, sillä vuoteen 2019 mennessä kaikki ylioppilastutkintoon kuuluvat kokeet tehdään sähköisessä muodossa. Kannettavalla tietokoneella tehtävän ylioppilaskokeen nähdään sopivan paremmin tämän päivän lukiolaisille, sillä nuoret käyttävät teknologiaa arjessaan enemmän kuin koskaan. Sähköisten kokeiden tekemiseen käytetty Abitti-järjestelmä mahdollistaa myös monipuolisempien koetehtävien luomisen, sillä nyt niissä voidaan hyödyntää ääntä, kuvia tai videoita. Sähköisten kokeiden suunnitteluun keskittyvän ja muutosprosessia johtavan Digabi-projektin työryhmä koostuu alan asiantuntijoista, jotka etsivät parhaita ratkaisuja niin kokeissa käytettävään teknologiaan kuin itse koesisältöihinkin liittyen. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuitenkin keskittyä lukiolaisten näkökulmaan ja selvittää heidän mielipiteitään sähkoistä ylioppilaskoetta kohtaan. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä hyödynnettiin haastatteluja. Neljän haastattelutuokion aikana yhdeksää ensimmäisen vuoden lukiolaista haastateltiin pareittain tai kolmen hengen ryhmissä. Tulokset osoittavat, että lukiolaisten mielipiteet olivat odotettua neutraalimpia, sillä kukaan haastateltavista ei osoittanut selvää kielteisyyttä sähköistyvää ylioppilastutkintoa kohtaan. Teknologiaan liittyvät kysymykset ja näppäimistöllä kirjoittaessa tapahtuvat virheet olivat huolenaiheita, jotka toistuivat vastauksissa, mutta toisaalta teknologian nähtiin myös nopeuttavan kirjoittamista ja esimerkiksi poistavan huonon käsialan vaikutuksen koesuoritukseen. Opiskelijat olivat selvästi jo tottuneet ajatukseen sähköisestä ylioppilastutkinnosta, mutta toivoivat teknologisten kysymysten selviävän ajan ja harjoituksen myötä.
first_indexed 2017-05-17T20:24:10Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Savolainen, Jenna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-05-17T08:42:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-05-17T08:42:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53979", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tiivistelm\u00e4 \u2013 Abstract\nSuomalainen ylioppilastutkinto on k\u00e4ym\u00e4ss\u00e4 l\u00e4pi merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 muutosta, sill\u00e4 vuoteen 2019 menness\u00e4 kaikki ylioppilastutkintoon kuuluvat kokeet tehd\u00e4\u00e4n s\u00e4hk\u00f6isess\u00e4 muodossa. Kannettavalla tietokoneella teht\u00e4v\u00e4n ylioppilaskokeen n\u00e4hd\u00e4\u00e4n sopivan paremmin t\u00e4m\u00e4n p\u00e4iv\u00e4n lukiolaisille, sill\u00e4 nuoret k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t teknologiaa arjessaan enemm\u00e4n kuin koskaan. S\u00e4hk\u00f6isten kokeiden tekemiseen k\u00e4ytetty Abitti-j\u00e4rjestelm\u00e4 mahdollistaa my\u00f6s monipuolisempien koeteht\u00e4vien luomisen, sill\u00e4 nyt niiss\u00e4 voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4, kuvia tai videoita.\n\nS\u00e4hk\u00f6isten kokeiden suunnitteluun keskittyv\u00e4n ja muutosprosessia johtavan Digabi-projektin ty\u00f6ryhm\u00e4 koostuu alan asiantuntijoista, jotka etsiv\u00e4t parhaita ratkaisuja niin kokeissa k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4\u00e4n teknologiaan kuin itse koesis\u00e4lt\u00f6ihinkin liittyen. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli kuitenkin keskitty\u00e4 lukiolaisten n\u00e4k\u00f6kulmaan ja selvitt\u00e4\u00e4 heid\u00e4n mielipiteit\u00e4\u00e4n s\u00e4hkoist\u00e4 ylioppilaskoetta kohtaan.\n\nTutkimuksen aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 hy\u00f6dynnettiin haastatteluja. Nelj\u00e4n haastattelutuokion aikana yhdeks\u00e4\u00e4 ensimm\u00e4isen vuoden lukiolaista haastateltiin pareittain tai kolmen hengen ryhmiss\u00e4. Tulokset osoittavat, ett\u00e4 lukiolaisten mielipiteet olivat odotettua neutraalimpia, sill\u00e4 kukaan haastateltavista ei osoittanut selv\u00e4\u00e4 kielteisyytt\u00e4 s\u00e4hk\u00f6istyv\u00e4\u00e4 ylioppilastutkintoa kohtaan. Teknologiaan liittyv\u00e4t kysymykset ja n\u00e4pp\u00e4imist\u00f6ll\u00e4 kirjoittaessa tapahtuvat virheet olivat huolenaiheita, jotka toistuivat vastauksissa, mutta toisaalta teknologian n\u00e4htiin my\u00f6s nopeuttavan kirjoittamista ja esimerkiksi poistavan huonon k\u00e4sialan vaikutuksen koesuoritukseen. Opiskelijat olivat selv\u00e4sti jo tottuneet ajatukseen s\u00e4hk\u00f6isest\u00e4 ylioppilastutkinnosta, mutta toivoivat teknologisten kysymysten selvi\u00e4v\u00e4n ajan ja harjoituksen my\u00f6t\u00e4.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jenna Savolainen (jekaemsa) on 2017-05-17 08:42:01.258405. Form: Bachelor's thesis publishing form (https://kirjasto.jyu.fi/publish-and-buy/publishing-forms/bachelor-thesis-publishing-form). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-05-17T08:42:01Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201705172381.docx: 49886 bytes, checksum: de68f385e9a7115faced44f6b0d1ee2e (MD5)\nlicense.html: 4326 bytes, checksum: 29471c7d01ebcf8d90b71bec8817791a (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-05-17T08:42:01Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201705172381.docx: 49886 bytes, checksum: de68f385e9a7115faced44f6b0d1ee2e (MD5)\nlicense.html: 4326 bytes, checksum: 29471c7d01ebcf8d90b71bec8817791a (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "23", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ylioppilastutkinto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "s\u00e4hk\u00f6iset ylioppilaskirjoitukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielitaidon arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Digitalize it! : Upper secondary school students\u2019 views on the digitalized matriculation examination", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201705172381", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-05-17T08:42:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53979
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:39Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3d8e4b18-3a51-4347-b471-b83fbbef6437\/download","text":"URN-NBN-fi-jyu-201705172381.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Savolainen, Jenna Digitalize it! : Upper secondary school students’ views on the digitalized matriculation examination ylioppilastutkinto sähköiset ylioppilaskirjoitukset kielitaidon arviointi English Englannin kieli
title Digitalize it! : Upper secondary school students’ views on the digitalized matriculation examination
title_full Digitalize it! : Upper secondary school students’ views on the digitalized matriculation examination
title_fullStr Digitalize it! : Upper secondary school students’ views on the digitalized matriculation examination Digitalize it! : Upper secondary school students’ views on the digitalized matriculation examination
title_full_unstemmed Digitalize it! : Upper secondary school students’ views on the digitalized matriculation examination Digitalize it! : Upper secondary school students’ views on the digitalized matriculation examination
title_short Digitalize it!
title_sort digitalize it upper secondary school students views on the digitalized matriculation examination
title_sub Upper secondary school students’ views on the digitalized matriculation examination
title_txtP Digitalize it! : Upper secondary school students’ views on the digitalized matriculation examination
topic ylioppilastutkinto sähköiset ylioppilaskirjoitukset kielitaidon arviointi English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English kielitaidon arviointi sähköiset ylioppilaskirjoitukset ylioppilastutkinto
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53979 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705172381
work_keys_str_mv AT savolainenjenna digitalizeituppersecondaryschoolstudentsviewsonthedigitalizedmatriculationexamin