Yhteiskunnan jäsenyyteen kasvattamassa aineenopettajaopiskelijoiden käsitykset kansalaiskasvatuksesta

Pro gradu -tutkielmani tarkastelee aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä kansalaiskasvatuksesta, joka on yksi kouluopetuksen keskeisistä tehtävistä. Tutkielmassani tarkastelen, kuinka tulevat aineenopettajat kokevat vaikuttamisen ja osallistumisen taitojen opettamisen osana omaa opetustaan ja mite...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hirvonen, Maiju
Muut tekijät: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53975
Kuvaus
Yhteenveto:Pro gradu -tutkielmani tarkastelee aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä kansalaiskasvatuksesta, joka on yksi kouluopetuksen keskeisistä tehtävistä. Tutkielmassani tarkastelen, kuinka tulevat aineenopettajat kokevat vaikuttamisen ja osallistumisen taitojen opettamisen osana omaa opetustaan ja miten he kokevat vastuun yhteiskunnan jäsenyyteen kasvattamisesta jakautuvan eri aineiden opettajien kesken. Tarkastelen myös aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä aktiivisesta kansalaisuudesta, kiistatilanteista osana aineenopetusta ja sitä millaisia politiikka-käsityksiä aineenopettajaopiskelijoilla on. Tutkielmani aineistona hyödynnän kyselyaineistoa, joka kerättiin Jyväskylän yliopiston aineenopettajakoulutuksen OPEA315 Kasvatus, yhteiskunta ja muutos -kurssille syksyllä 2015 osallistuneilta opiskelijoilta. Kaiken kaikkiaan tutki-musaineistoni kattaa 182 aineenopettajaopiskelijan vastaukset. Tutkielmani on laadullista tutkimusta. Olen analysoinut tutkimusaineiston diskurssianalyysin lähtökohtia hyödyntämällä eli tarkastellut ennen kaikkea sitä, miten tutkimusjoukko on käsitteellistänyt ajatuksiaan tutkittavasta ilmiöstä. Aineenopettajaopiskelijoiden käsitykset kansalaiskasvatuksen toteuttamisesta vaihtelevat, vaikka pääasiassa kansalaiskasvatukseen suhtaudutaan myönteisesti. Suurin osa aineenopettajaopiskelijoista kokee, että kaikilla opettajilla on jonkinlainen vastuu oppilaiden kasvattamisesta yhteiskunnan jäsenyyteen. Myös eri näkökulmien esille tuomiseen osana opetusta suhtaudutaan myönteisesti. Oppiaineen luonne koetaan kuitenkin tekijänä, joka vaikuttaa kansalaiskasvatuksen teemojen huomioimiseen aineenopetuksessa.