Fiktiivisen tekijähahmon roolit ja leikki maailmojen välisellä rajalla Lemony Snicketin Surkeiden sattumusten sarjassa "Valitettavasti minun täytyy kertoa sinulle, että käsissäsi on erittäin epämiellyttävä kirja."

Tarkastelen tutkielmassani Surkeiden sattumusten sarja -nimisen lastenkirjasarjan fiktiivisen tekijähahmon, Lemony Snicketin, rooleja sarjan maailman rakentumisen näkökulmasta. Niin Snicket kuin sarjakin ovat Daniel Handler -nimisen materiaalisen tekijän tuotosta, mutta itse kirjoista tämä ei käy il...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Parkkola, Isla
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53970
Description
Summary:Tarkastelen tutkielmassani Surkeiden sattumusten sarja -nimisen lastenkirjasarjan fiktiivisen tekijähahmon, Lemony Snicketin, rooleja sarjan maailman rakentumisen näkökulmasta. Niin Snicket kuin sarjakin ovat Daniel Handler -nimisen materiaalisen tekijän tuotosta, mutta itse kirjoista tämä ei käy ilmi. Snicket ei kuitenkaan ole vain Handlerin salanimi vaan myös kirjojen kertoja ja henkilöhahmo niiden maailmassa. Sarjan annetaan ymmärtää perustuvan Snicketin tutkimustyölle: kirjat ovat fiktiivisiä tutkimusraportteja kolmen orpolapsen epäonnisesta elämästä. Snicket siis on paitsi kertoja myös fiktiivinen tutkija. Tutkimuskysymyksiäni ovat, kuinka Snicketin toiminta kertojana ja tutkijana rakentaa Surkeiden sattumusten sarjan maailmaa ja millä tavoin sarjassa leikitellään fiktiivisen ja materiaalisen maailman välisellä rajalla. Lähestyn Snicketin rooleja narratologisen kirjallisuudentutkimuksen käsitteistön ja tekstilähtöisen kerronnan analyysin pohjalta. Kiinnitän huomiota myös teosten paratekstuaalisiin ominaisuuksiin. Tutkielmani taustalla vaikuttaa Hanna-Riikka Roineen teoria maailman sisäpuolisesta ja maailman ulkopuolisesta perspektiivistä fiktiivisen maailmanrakentamisen tarkastelussa. Tulkintani siis pohjaavat käsitykselle fiktiivisestä maailmasta samanaikaisesti sekä omana mielikuvituksellisena todellisuutenaan että taideteoksena, jonka kanssa lukija vuorovaikuttaa omassa nykyhetkessään. Keskityn analyysissani ennen kaikkea sarjan kymmenenteen osaan, Luikurin liukuun.