Yhteenveto: | Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, minkälaisia suullisia tehtäviä esiintyy kuudennen luokan ruotsin kielen oppikirjassa Hallonbåt 1–2. Tutkimuksessa selvitetään, kuinka paljon suullisia tehtäviä on yhteensä ja painotetaanko oppikirjassa kvantitatiivisesti enemmän suullisia vai kirjallisia tehtäviä. Tutkimme myös, toteutuvatko uudessa opetussuunnitelmassa suulliselle kielitaidolle asetetut tavoitteet oppikirjan suullisissa tehtävissä.
Tutkimus on toteutettu laadullisena sisällönanalyysina, mutta tutkimuksessa on käytetty myös kvantitatiivista menetelmää. Materiaalina on käytetty B1-oppimäärän ruotsin kielen oppikirjaa Hallonbåt 1–2 sekä vuoden 2014 opetussuunnitelmaa toisen kotimaisen kielen osalta.
Tutkimus osoittaa, että oppikirjassa esiintyy toisto-, luku-, kysymys-, käännös-, leikki-, video- ja kertomustehtäviä. Suurin osa suullisista tehtävistä on toisto- ja lukutehtäviä ja vähiten on leikki- ja käännöstehtäviä. Kysymystehtäviä esiintyy tasaisesti joka kappaleessa. Video- ja kertomus-tehtävien lukumäärässä ei ole suurta eroa. Kvantitatiivisesti oppikirjassa painotetaan hieman enemmän suullisia kuin kirjallisia tehtäviä. Opetussuunnitelman asettamat tavoitteet suulliselle kielitaidolle toteutuvat, mikäli suulliset tehtävät tehdään annettujen ohjeiden mukaan.
|