Finnish upper secondary level students' experiences and preferences of user-generated media content in the EFL classroom

Kielten opiskelu on yhä multimodaalisempaa. Tutkimustieto tietyistä medioista ja välineistä luokkahuoneessa on kasvanut viimeisen vuosikymmenen aikana sekä kansainvälisesti, että Suomessa. Erityisesti opettajien näkemyksiä ja kokemuksia erilaisten internet materiaalien käytöstä osana opetusta on tut...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Suoranta, Piia
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53966
_version_ 1826225808258105344
author Suoranta, Piia
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Suoranta, Piia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Suoranta, Piia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Suoranta, Piia
datasource_str_mv jyx
description Kielten opiskelu on yhä multimodaalisempaa. Tutkimustieto tietyistä medioista ja välineistä luokkahuoneessa on kasvanut viimeisen vuosikymmenen aikana sekä kansainvälisesti, että Suomessa. Erityisesti opettajien näkemyksiä ja kokemuksia erilaisten internet materiaalien käytöstä osana opetusta on tutkittu, mutta tämän seurauksena oppilaiden näkökulma on jäänyt vähäiseksi. Tutkielman fokukseksi valikoitui käyttäjäkeskeiset mediat. Käyttäjäkeskeisillä medioilla tarkoitetaan internet materiaaleja, joiden sisältö on sivun käyttäjien tuottamaa ja jakamaa. Käyttäjäkeskeisten medioiden huomio keskittyy siis luovaan sisältöön ja sen tuottamiseen. Tästä hyviä esimerkkejä ovat muun muassa YouTube ja Wikipedia. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää mitkä ovat lukio-asteella olevien oppilaiden kokemukset ja preferenssit liittyen käyttäjäkeskeisiin medioihin opetuksessa. Tämän lisäksi tarkoituksena oli laajentaa yleistä käsitystä ja arvostusta oppilasnäkökulmasta ja oppijan osallistumisesta luokassa. Sisällyttämällä teknologiaa ja erityisesti käyttäjäkeskeisiä medioita opettamiseen on suurta potentiaalia edistää näitä ilmiöitä. Tulokset osoittivat paljolti samoja asenteita ja kokemuksia, kuin aikaisemmat tutkimukset, vaikka näkökulma vaihtuikin opettajista oppilaisiin. Suurin osa oppilaista kokee käyttäjäkeskeisten medioiden käytön positiivisena. Erityisesti sen vaikutukset motivaatioon, mielenkiintoon ja jaksamiseen nähtiin hyödyllisenä. Käyttäjäkeskeisten medioiden hyödyt ja niiden tarjoamien mahdollisuuksien esille tuominen, tulee toivottavasti rohkaisemaan opettajia lähestymään uusia opettamis- ja tiedonesittämistapoja, sekä oppilaita vaatimaan lisää menetelmiä jotka hyödyttävät heidän oppimistaan eniten.
first_indexed 2017-05-16T20:36:03Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Suoranta, Piia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-05-16T10:51:03Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-05-16T10:51:03Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53966", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kielten opiskelu on yh\u00e4 multimodaalisempaa. Tutkimustieto tietyist\u00e4 medioista ja v\u00e4lineist\u00e4 luokkahuoneessa on kasvanut viimeisen vuosikymmenen aikana sek\u00e4 kansainv\u00e4lisesti, ett\u00e4 Suomessa. Erityisesti opettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 ja kokemuksia erilaisten internet materiaalien k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 osana opetusta on tutkittu, mutta t\u00e4m\u00e4n seurauksena oppilaiden n\u00e4k\u00f6kulma on j\u00e4\u00e4nyt v\u00e4h\u00e4iseksi. \r\n\r\nTutkielman fokukseksi valikoitui k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4keskeiset mediat. K\u00e4ytt\u00e4j\u00e4keskeisill\u00e4 medioilla tarkoitetaan internet materiaaleja, joiden sis\u00e4lt\u00f6 on sivun k\u00e4ytt\u00e4jien tuottamaa ja jakamaa. K\u00e4ytt\u00e4j\u00e4keskeisten medioiden huomio keskittyy siis luovaan sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n ja sen tuottamiseen. T\u00e4st\u00e4 hyvi\u00e4 esimerkkej\u00e4 ovat muun muassa YouTube ja Wikipedia.\r\n\r\nTutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 mitk\u00e4 ovat lukio-asteella olevien oppilaiden kokemukset ja preferenssit liittyen k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4keskeisiin medioihin opetuksessa. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi tarkoituksena oli laajentaa yleist\u00e4 k\u00e4sityst\u00e4 ja arvostusta oppilasn\u00e4k\u00f6kulmasta ja oppijan osallistumisesta luokassa. Sis\u00e4llytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 teknologiaa ja erityisesti k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4keskeisi\u00e4 medioita opettamiseen on suurta potentiaalia edist\u00e4\u00e4 n\u00e4it\u00e4 ilmi\u00f6it\u00e4. \r\n\r\nTulokset osoittivat paljolti samoja asenteita ja kokemuksia, kuin aikaisemmat tutkimukset, vaikka n\u00e4k\u00f6kulma vaihtuikin opettajista oppilaisiin. Suurin osa oppilaista kokee k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4keskeisten medioiden k\u00e4yt\u00f6n positiivisena. Erityisesti sen vaikutukset motivaatioon, mielenkiintoon ja jaksamiseen n\u00e4htiin hy\u00f6dyllisen\u00e4. K\u00e4ytt\u00e4j\u00e4keskeisten medioiden hy\u00f6dyt ja niiden tarjoamien mahdollisuuksien esille tuominen, tulee toivottavasti rohkaisemaan opettajia l\u00e4hestym\u00e4\u00e4n uusia opettamis- ja tiedonesitt\u00e4mistapoja, sek\u00e4 oppilaita vaatimaan lis\u00e4\u00e4 menetelmi\u00e4 jotka hy\u00f6dytt\u00e4v\u00e4t heid\u00e4n oppimistaan eniten.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Piia Suoranta (pikasuor) on 2017-05-16 10:51:03.053979. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-05-16T10:51:03Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201705162365.pdf: 658295 bytes, checksum: f3930007634248716ee06f78b05b173a (MD5)\r\nlicense.html: 4863 bytes, checksum: 71c75ee1c3f2da98da6550e16d606384 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-05-16T10:51:03Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201705162365.pdf: 658295 bytes, checksum: f3930007634248716ee06f78b05b173a (MD5)\r\nlicense.html: 4863 bytes, checksum: 71c75ee1c3f2da98da6550e16d606384 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "24", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": "", "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "user-generated content", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "learning materials", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "student perspective", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "questionnaire", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Finnish upper secondary level students' experiences and preferences of user-generated media content in the EFL classroom", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201705162365", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-05-16T10:51:03Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53966
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:48Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/03e755c7-e43a-4405-b461-58c1437e944e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201705162365.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Suoranta, Piia Finnish upper secondary level students' experiences and preferences of user-generated media content in the EFL classroom EFL user-generated content learning materials student perspective questionnaire English Englannin kieli
title Finnish upper secondary level students' experiences and preferences of user-generated media content in the EFL classroom
title_full Finnish upper secondary level students' experiences and preferences of user-generated media content in the EFL classroom
title_fullStr Finnish upper secondary level students' experiences and preferences of user-generated media content in the EFL classroom Finnish upper secondary level students' experiences and preferences of user-generated media content in the EFL classroom
title_full_unstemmed Finnish upper secondary level students' experiences and preferences of user-generated media content in the EFL classroom Finnish upper secondary level students' experiences and preferences of user-generated media content in the EFL classroom
title_short Finnish upper secondary level students' experiences and preferences of user-generated media content in the EFL classroom
title_sort finnish upper secondary level students experiences and preferences of user generated media content in the efl classroom
title_txtP Finnish upper secondary level students' experiences and preferences of user-generated media content in the EFL classroom
topic EFL user-generated content learning materials student perspective questionnaire English Englannin kieli
topic_facet EFL Englannin kieli English learning materials questionnaire student perspective user-generated content
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53966 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705162365
work_keys_str_mv AT suorantapiia finnishuppersecondarylevelstudentsexperiencesandpreferencesofusergeneratedmediacont