Summary: | Tutkimukseni tavoitteena on tutkia sitä, millaiset ovat ensimmäisen luokan oppilaiden
sosiaaliset taidot. Lisäksi tutkin myös, mitä sosiaalisia taitoja alkuopetuksen
musiikkikasvatuksen toimintatavat vahvistavat.
Tutkimukseni on laadullinen toimintatutkimus, jossa on myös tapaustutkimuksen
piirteitä. Tutkimukseeni osallistui yhden ensimmäisen luokan oppilaat.
Keräsin tutkimukseni aineiston havainnoinnin, videoinnin sekä oppilaiden
itsearviointien kautta. Analysoin aineistoni teoriaohjaavan sisällönanalyysin
avulla.
Tutkimustuloksistani ilmeni, että ensimmäisen luokan sosiaalisista taidoista
on mahdotonta tehdä selkeää linjausta. Taidot ovat vielä vahvasti harjaantumassa.
Tuloksista paljastui, että konteksti vaikuttaa vahvasti siihen,
kuinka oppilaiden sosiaaliset taidot ilmenevät. Oppilaan sosiaalinen status vaikutti
siihen, kuinka hän käyttäytyi vuorovaikutustilanteissa. Ryhmätyöskentelyyn
oppilaat tarvitsivat enemmän ohjausta kuin parityöskentelyyn. Alkuopetuksen
musiikkikasvatus vahvisti erityisesti luokan yhteistoiminnallisia taitoja,
keskustelutaitoja sekä tunnetaitoja. Positiivista vaikuttamista tapahtui musiikin
tunneilla enemmän kuin muilla oppitunneilla.
Tutkimustulokset osoittivat, että sosiaalisten taitojen ilmenevyyttä on suotavaa
tarkastella kontekstin kautta. Musiikin tunnit antavat erinomaisen mahdollisuuden
pienten oppilaiden sosiaalisten taitojen vahvistamiseen. Sosiaalisten
taitojen oppimisen tavoitteet tulisikin asettaa näkyville opettajien toimesta
|