Katsaus ohjelmoinnin opettamisen tavoitteisiin alakoulussa

Ohjelmointi tuli uutena osana vuoden 2014 opetussuunnitelmaan ja perusopetuksessa se otettiin käyttöön syksyllä 2016. Aiemmin on todettu, että tieto- ja viestintäteknologiaa opettavilla opettajilla on puute hyvistä oppimateriaaleista. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää opetussuu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Savolainen, Karoliina
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53939
Description
Summary:Ohjelmointi tuli uutena osana vuoden 2014 opetussuunnitelmaan ja perusopetuksessa se otettiin käyttöön syksyllä 2016. Aiemmin on todettu, että tieto- ja viestintäteknologiaa opettavilla opettajilla on puute hyvistä oppimateriaaleista. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää opetussuunnitelmaan peilaten, millä tavoin ja mitä opetusmateriaaleja käyttäen alakouluissa opetetaan ohjelmointia ja algoritmista ajattelua. Kandidaatintutkielman tulosten perusteella voidaan todeta, että oppimateriaaleja ei ole laajasti tarjolla ohjelmoinnin opettamiseen alakouluissa ja opetuksen sisältö tulee olemaan opettaja- ja koulukohtaista tavoitteiden kannalta. Programming was made a part of new Finnish curriculum in 2014. Previous research has pointed out a lack of proper ICT teaching materials. This bachelor thesis was made to explore what kind of programming study materials are used and how algorithmic thinking and programming are taught in Finnish primary schools. The results show the number of good quality study materials to be low and content of programming lessons to be school-specific with little nationwide constraints.