Nopean nimeämisen tehtävien yhteys lukutaidon kehitykseen alakoulun 1.-2. luokilla

Lukutaidon kehityksen taustatekijöihin on liitetty fonologinen tietoisuus (esim. Holopainen, Ahonen, Tolvanen, & Lyytinen, 2000) ortografinen prosessointi (esim. Ehri, 1987) ja nopean nimeämisen taidot (esim. Landerl & Wimmer, 2008). Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten nopea...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Myllykangas, Bea, Pelkonen, Kiia
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53924
_version_ 1828193098112434176
author Myllykangas, Bea Pelkonen, Kiia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Myllykangas, Bea Pelkonen, Kiia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Myllykangas, Bea Pelkonen, Kiia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Myllykangas, Bea
datasource_str_mv jyx
description Lukutaidon kehityksen taustatekijöihin on liitetty fonologinen tietoisuus (esim. Holopainen, Ahonen, Tolvanen, & Lyytinen, 2000) ortografinen prosessointi (esim. Ehri, 1987) ja nopean nimeämisen taidot (esim. Landerl & Wimmer, 2008). Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten nopean nimeämisen (RAN) tehtävät olivat yhteydessä lukutaitoon ja sen kehitykseen. Tutkimus koostui Jyväskylän yliopiston Lasten luku- ja laskutaidon sujuvuus –hankkeen (FLARE) tutkimusaineistosta. Tässä tutkimuksessa käytetty lukutaidon, kognitiivisten taustataitojen ja nopean nimeämisen tehtävien aineisto kerättiin huhtikuussa 2016 ja lokakuussa 2016 viidestä eri keskisuomalaisesta koulusta. Tässä tutkimuksessa oli mukana RAN-tehtävien lisäksi neljä lukutaitoa mittaavaa tehtävää sekä kognitiivisista taustatekijöistä artikulaationopeus, prosessointinopeus, fonologinen tietoisuus ja työmuisti. Aineiston analyysi suoritettiin käyttäen hierarkkista lineaarista regressioanalyysia. Ensimmäisellä luokalla kognitiiviset taustatekijät ja RAN-tehtävät selittivät lähes puolet lukutaidosta. RAN-kirjaimet ja RAN-numerot olivat vahvimmin yhteydessä lukutaitoon, kun taas RAN-esineet ei ollut lainkaan yhteydessä lukutaitoon. Toisella luokalla ainoastaan ensimmäisen luokan lukutaito säilyi merkitsevänä selittäjänä lukutaitoa mittaavissa tehtävissä. Tämän tutkimuksen mukaan ensimmäisellä luokalla saavutettu lukutaidon taso ennusti vahvasti toisen luokan lukutaidon tasoa, jolloin opetuksessa tulisi kiinnittää huomiota lukutaidon opetukseen juuri ensimmäisellä luokalla. Koska lukutaidon taso määräytyy ensimmäisen luokan taitotason mukaan toisellakin luokalla, jatkotutkimuksena voisi olla, millainen yhteys ensimmäisen luokan lukutaidolla on lukutaidon tasoon ylemmillä luokilla.
first_indexed 2023-03-22T09:58:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Aro, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Myllykangas, Bea", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pelkonen, Kiia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-05-12T19:31:21Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-05-12T19:31:21Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1701838", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53924", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lukutaidon kehityksen taustatekij\u00f6ihin on liitetty fonologinen tietoisuus (esim. Holopainen, Ahonen, Tolvanen, & Lyytinen, 2000) ortografinen prosessointi (esim. Ehri, 1987) ja nopean nime\u00e4misen taidot (esim. Landerl & Wimmer, 2008). T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten nopean nime\u00e4misen (RAN) teht\u00e4v\u00e4t olivat yhteydess\u00e4 lukutaitoon ja sen kehitykseen. Tutkimus koostui Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Lasten luku- ja laskutaidon sujuvuus \u2013hankkeen (FLARE) tutkimusaineistosta. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4ytetty lukutaidon, kognitiivisten taustataitojen ja nopean nime\u00e4misen teht\u00e4vien aineisto ker\u00e4ttiin huhtikuussa 2016 ja lokakuussa 2016 viidest\u00e4 eri keskisuomalaisesta koulusta. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa oli mukana RAN-teht\u00e4vien lis\u00e4ksi nelj\u00e4 lukutaitoa mittaavaa teht\u00e4v\u00e4\u00e4 sek\u00e4 kognitiivisista taustatekij\u00f6ist\u00e4 artikulaationopeus, prosessointinopeus, fonologinen tietoisuus ja ty\u00f6muisti. Aineiston analyysi suoritettiin k\u00e4ytt\u00e4en hierarkkista lineaarista regressioanalyysia. Ensimm\u00e4isell\u00e4 luokalla kognitiiviset taustatekij\u00e4t ja RAN-teht\u00e4v\u00e4t selittiv\u00e4t l\u00e4hes puolet lukutaidosta. RAN-kirjaimet ja RAN-numerot olivat vahvimmin yhteydess\u00e4 lukutaitoon, kun taas RAN-esineet ei ollut lainkaan yhteydess\u00e4 lukutaitoon. Toisella luokalla ainoastaan ensimm\u00e4isen luokan lukutaito s\u00e4ilyi merkitsev\u00e4n\u00e4 selitt\u00e4j\u00e4n\u00e4 lukutaitoa mittaavissa teht\u00e4viss\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen mukaan ensimm\u00e4isell\u00e4 luokalla saavutettu lukutaidon taso ennusti vahvasti toisen luokan lukutaidon tasoa, jolloin opetuksessa tulisi kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota lukutaidon opetukseen juuri ensimm\u00e4isell\u00e4 luokalla. Koska lukutaidon taso m\u00e4\u00e4r\u00e4ytyy ensimm\u00e4isen luokan taitotason mukaan toisellakin luokalla, jatkotutkimuksena voisi olla, millainen yhteys ensimm\u00e4isen luokan lukutaidolla on lukutaidon tasoon ylemmill\u00e4 luokilla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Kiia Pelkonen (kianmape) on 2017-05-12 19:31:21.232313. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-05-12T19:31:21Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201705122326.pdf: 569751 bytes, checksum: c3fd5181376781d9ee2d032f60df191b (MD5)\r\nlicense.html: 5157 bytes, checksum: 64ac32364e92d1fb8dc018b34ed9f66c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-05-12T19:31:21Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201705122326.pdf: 569751 bytes, checksum: c3fd5181376781d9ee2d032f60df191b (MD5)\r\nlicense.html: 5157 bytes, checksum: 64ac32364e92d1fb8dc018b34ed9f66c (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (42 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukusujuvuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nopea nime\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "RAN-testi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Nopean nime\u00e4misen teht\u00e4vien yhteys lukutaidon kehitykseen alakoulun 1.-2. luokilla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201705122326", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-05-12T19:31:22Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53924
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:36Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5352f0e6-e80c-49f8-8c32-9f9eb74b876f\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-201705122326.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Myllykangas, Bea Pelkonen, Kiia Nopean nimeämisen tehtävien yhteys lukutaidon kehitykseen alakoulun 1.-2. luokilla lukusujuvuus nopea nimeäminen RAN-testi Erityispedagogiikka Kasvatustiede Special Education 101 102 lukutaito
title Nopean nimeämisen tehtävien yhteys lukutaidon kehitykseen alakoulun 1.-2. luokilla
title_full Nopean nimeämisen tehtävien yhteys lukutaidon kehitykseen alakoulun 1.-2. luokilla
title_fullStr Nopean nimeämisen tehtävien yhteys lukutaidon kehitykseen alakoulun 1.-2. luokilla Nopean nimeämisen tehtävien yhteys lukutaidon kehitykseen alakoulun 1.-2. luokilla
title_full_unstemmed Nopean nimeämisen tehtävien yhteys lukutaidon kehitykseen alakoulun 1.-2. luokilla Nopean nimeämisen tehtävien yhteys lukutaidon kehitykseen alakoulun 1.-2. luokilla
title_short Nopean nimeämisen tehtävien yhteys lukutaidon kehitykseen alakoulun 1.-2. luokilla
title_sort nopean nimeämisen tehtävien yhteys lukutaidon kehitykseen alakoulun 1 2 luokilla
title_txtP Nopean nimeämisen tehtävien yhteys lukutaidon kehitykseen alakoulun 1.-2. luokilla
topic lukusujuvuus nopea nimeäminen RAN-testi Erityispedagogiikka Kasvatustiede Special Education 101 102 lukutaito
topic_facet 101 102 Erityispedagogiikka Kasvatustiede RAN-testi Special Education lukusujuvuus lukutaito nopea nimeäminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53924 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705122326
work_keys_str_mv AT myllykangasbea nopeannimeämisentehtävienyhteyslukutaidonkehitykseenalakoulun12luokilla