Jokaisen sisällä on oma laulu? merkittävien laulunoppimiskokemusten tarkastelua fenomenologisen tutkimuksen viitekehyksessä

Tämän tutkimuksen tavoitteena on ollut tehdä näkyväksi laulamiseen liittyviä oppimiskokemuksia ja merkityksiä. Haastattelin ihmisiä, joiden laulamiseen liittyvät kokemukset ovat olleet negatiivisia. Tähän opinnäytetyöhön olen valinnut haastatelluista yhden tapauksen. Aloittaessani tutkimusprosessin,...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Siltavuori, Sari
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53912
_version_ 1826225812653735936
author Siltavuori, Sari
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Siltavuori, Sari Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Siltavuori, Sari Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Siltavuori, Sari
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena on ollut tehdä näkyväksi laulamiseen liittyviä oppimiskokemuksia ja merkityksiä. Haastattelin ihmisiä, joiden laulamiseen liittyvät kokemukset ovat olleet negatiivisia. Tähän opinnäytetyöhön olen valinnut haastatelluista yhden tapauksen. Aloittaessani tutkimusprosessin, viitekehykseksi muotoutui Rauhalan (1993) holistinen ihmiskäsitys ja fenomenologinen tutkimus. Yritykseni on yhdistää sekä osin hermeneuttista ja fenomenologista metodia, että osin kognitiivisen psykologian metodia. Tutkimukseen osallistuvan henkilön haastattelu nosti esille myös kokemuksiin liittyviä välittömiä elämyksiä, tuntemuksia, tunnetiloja, mielikuvia ja ajatuksia. Näin sekä positiiviset että negatiiviset persoonallisesti merkittävät oppimiskokemukset muodostavat merkitystihentymiä ja merkitysverkostoja, jotka ovat vaikuttaneet laajemmin tutkittavan kehityshorisonttiin. Haastattelu sujui tiettyjen musiikkiin liittyvien teema-alueiden puitteissa ja niistä tuli osittain aineistoa jäsentäviä sisältöalueita. Teema-alueet haastattelussa olivat: kokemukset laulamisesta ja musiikista lapsuudessa, kokemukset laulun ja musiikin opetuksesta alaluokilla, kokemukset laulun ja musiikin opetuksesta yläluokilla, kokemukset laulamisesta ja laulamiseen liittyvistä harrastuksista aikuisiässä. Muodostin teema-alueista kolme tutkimuksesta noussutta ajallisesti kronologista ”Lewiniläistä (1952) elämänkenttää”. Haastateltavan elämänkentälle nousseet musiikki-ja laulukokemukset purin dimensioihin: kulttuurinen, sosiaalinen, tiedollinen, toiminnallinen ja elämyksellinen. Haastateltavan kolmannella elämänkentällä, erilaisina merkitysristiriitoina esiintyviä mielekkyysongelmia, analysoin Phenixin (1968) viisitasoisen hierarkkisen muodostelman avulla, jossa ylimpänä, peruskysymyksenä on: oman olemassaolon merkitys. Vaikka fenomenologisen analyysin, tutkijan kiinnittäessä huomiota tutkimukseen osallistuvien kokemuksiin tietystä elämänalueesta, tuottama käsitys kokemuksen perusrakenteesta ei oikeuta tutkijaa tekemään yleistyksiä tutkimukseen osallistuvien ihmisten ulkopuolelle, on se Juha Perttulan (1996) mukaan kuitenkin mahdollista silloin, kun tutkimuksen lukijat löytävät niistä jotain omaa kokemismaailmaa kuvaavaa. Näin ollen oletan, että osallistuvan henkilön subjektiiviset kokemukset musiikista omalla elämänalueellaan valottavat laajemmalti aiheeseen liittyviä merkityksiä. Näyttää siltä, että pienikin kannustus laulamiseen liittyvien merkittävien oppimiskokemusten kohdalla nousee tässä haastattelututkimuksessa tärkeäksi, haastateltavan koko elämään vaikuttavaksi positiiviseksi tekijäksi.
first_indexed 2017-05-12T20:16:05Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautio, Riitta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Siltavuori, Sari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-05-12T08:37:40Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-05-12T08:37:40Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53912", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena on ollut tehd\u00e4 n\u00e4kyv\u00e4ksi laulamiseen liittyvi\u00e4 oppimiskokemuksia ja merkityksi\u00e4. Haastattelin ihmisi\u00e4, joiden laulamiseen liittyv\u00e4t kokemukset ovat olleet negatiivisia. T\u00e4h\u00e4n opinn\u00e4ytety\u00f6h\u00f6n olen valinnut haastatelluista yhden tapauksen. Aloittaessani tutkimusprosessin, viitekehykseksi muotoutui Rauhalan (1993) holistinen ihmisk\u00e4sitys ja fenomenologinen tutkimus. Yritykseni on yhdist\u00e4\u00e4 sek\u00e4 osin hermeneuttista ja fenomenologista metodia, ett\u00e4 osin kognitiivisen psykologian metodia. Tutkimukseen osallistuvan henkil\u00f6n haastattelu nosti esille my\u00f6s kokemuksiin liittyvi\u00e4 v\u00e4litt\u00f6mi\u00e4 el\u00e4myksi\u00e4, tuntemuksia, tunnetiloja, mielikuvia ja ajatuksia. N\u00e4in sek\u00e4 positiiviset ett\u00e4 negatiiviset persoonallisesti merkitt\u00e4v\u00e4t oppimiskokemukset muodostavat merkitystihentymi\u00e4 ja merkitysverkostoja, jotka ovat vaikuttaneet laajemmin tutkittavan kehityshorisonttiin. \r\nHaastattelu sujui tiettyjen musiikkiin liittyvien teema-alueiden puitteissa ja niist\u00e4 tuli osittain aineistoa j\u00e4sent\u00e4vi\u00e4 sis\u00e4lt\u00f6alueita. Teema-alueet haastattelussa olivat: kokemukset laulamisesta ja musiikista lapsuudessa, kokemukset laulun ja musiikin opetuksesta alaluokilla, kokemukset laulun ja musiikin opetuksesta yl\u00e4luokilla, kokemukset laulamisesta ja laulamiseen liittyvist\u00e4 harrastuksista aikuisi\u00e4ss\u00e4. Muodostin teema-alueista kolme tutkimuksesta noussutta ajallisesti kronologista \u201dLewinil\u00e4ist\u00e4 (1952) el\u00e4m\u00e4nkentt\u00e4\u00e4\u201d. Haastateltavan el\u00e4m\u00e4nkent\u00e4lle nousseet musiikki-ja laulukokemukset purin dimensioihin: kulttuurinen, sosiaalinen, tiedollinen, toiminnallinen ja el\u00e4myksellinen. Haastateltavan kolmannella el\u00e4m\u00e4nkent\u00e4ll\u00e4, erilaisina merkitysristiriitoina esiintyvi\u00e4 mielekkyysongelmia, analysoin Phenixin (1968) viisitasoisen hierarkkisen muodostelman avulla, jossa ylimp\u00e4n\u00e4, peruskysymyksen\u00e4 on: oman olemassaolon merkitys.\r\nVaikka fenomenologisen analyysin, tutkijan kiinnitt\u00e4ess\u00e4 huomiota tutkimukseen osallistuvien kokemuksiin tietyst\u00e4 el\u00e4m\u00e4nalueesta, tuottama k\u00e4sitys kokemuksen perusrakenteesta ei oikeuta tutkijaa tekem\u00e4\u00e4n yleistyksi\u00e4 tutkimukseen osallistuvien ihmisten ulkopuolelle, on se Juha Perttulan (1996) mukaan kuitenkin mahdollista silloin, kun tutkimuksen lukijat l\u00f6yt\u00e4v\u00e4t niist\u00e4 jotain omaa kokemismaailmaa kuvaavaa. N\u00e4in ollen oletan, ett\u00e4 osallistuvan henkil\u00f6n subjektiiviset kokemukset musiikista omalla el\u00e4m\u00e4nalueellaan valottavat laajemmalti aiheeseen liittyvi\u00e4 merkityksi\u00e4. N\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 pienikin kannustus laulamiseen liittyvien merkitt\u00e4vien oppimiskokemusten kohdalla nousee t\u00e4ss\u00e4 haastattelututkimuksessa t\u00e4rke\u00e4ksi, haastateltavan koko el\u00e4m\u00e4\u00e4n vaikuttavaksi positiiviseksi tekij\u00e4ksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sari Siltavuori (sksiltav) on 2017-05-12 08:37:40.442032. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-05-12T08:37:40Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201705122309.docx: 206262 bytes, checksum: b908fc5edcab4fef378f00f9f9f76e0f (MD5)\r\nlicense.html: 4880 bytes, checksum: 46ba9f2459e43d95f0ff24baf4a9e97e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-05-12T08:37:40Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201705122309.docx: 206262 bytes, checksum: b908fc5edcab4fef378f00f9f9f76e0f (MD5)\r\nlicense.html: 4880 bytes, checksum: 46ba9f2459e43d95f0ff24baf4a9e97e (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "37", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": "", "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fenomenologinen tutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laulaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "negatiiviset oppimiskokemukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "haastattelututkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Jokaisen sis\u00e4ll\u00e4 on oma laulu? : merkitt\u00e4vien laulunoppimiskokemusten tarkastelua fenomenologisen tutkimuksen viitekehyksess\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201705122309", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musicology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkitiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-05-12T08:37:41Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53912
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:33Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/549dbf0a-0ed2-4d0c-bef3-87fcb46ec38e\/download","text":"URN-NBN-fi-jyu-201705122309.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Siltavuori, Sari Jokaisen sisällä on oma laulu? : merkittävien laulunoppimiskokemusten tarkastelua fenomenologisen tutkimuksen viitekehyksessä fenomenologinen tutkimus laulaminen negatiiviset oppimiskokemukset haastattelututkimus Musicology Musiikkitiede
title Jokaisen sisällä on oma laulu? : merkittävien laulunoppimiskokemusten tarkastelua fenomenologisen tutkimuksen viitekehyksessä
title_full Jokaisen sisällä on oma laulu? : merkittävien laulunoppimiskokemusten tarkastelua fenomenologisen tutkimuksen viitekehyksessä
title_fullStr Jokaisen sisällä on oma laulu? : merkittävien laulunoppimiskokemusten tarkastelua fenomenologisen tutkimuksen viitekehyksessä Jokaisen sisällä on oma laulu? : merkittävien laulunoppimiskokemusten tarkastelua fenomenologisen tutkimuksen viitekehyksessä
title_full_unstemmed Jokaisen sisällä on oma laulu? : merkittävien laulunoppimiskokemusten tarkastelua fenomenologisen tutkimuksen viitekehyksessä Jokaisen sisällä on oma laulu? : merkittävien laulunoppimiskokemusten tarkastelua fenomenologisen tutkimuksen viitekehyksessä
title_short Jokaisen sisällä on oma laulu?
title_sort jokaisen sisällä on oma laulu merkittävien laulunoppimiskokemusten tarkastelua fenomenologisen tutkimuksen viitekehyksessä
title_sub merkittävien laulunoppimiskokemusten tarkastelua fenomenologisen tutkimuksen viitekehyksessä
title_txtP Jokaisen sisällä on oma laulu? : merkittävien laulunoppimiskokemusten tarkastelua fenomenologisen tutkimuksen viitekehyksessä
topic fenomenologinen tutkimus laulaminen negatiiviset oppimiskokemukset haastattelututkimus Musicology Musiikkitiede
topic_facet Musicology Musiikkitiede fenomenologinen tutkimus haastattelututkimus laulaminen negatiiviset oppimiskokemukset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53912 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705122309
work_keys_str_mv AT siltavuorisari jokaisensisälläonomalaulumerkittävienlaulunoppimiskokemustentarkasteluafenomenolo